بین الملل

ترامپ با امضای تعرفه های جدید علیه چین بورس های جهان را زمین زد

امضای حکم جدید ترامپ مبنی بر وضع تعرفه ۶۰ میلیارد دلاری بر روی کالاهای چینی، سقوط بورس های جهان را به همراه داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بسته جدید تعرفه ۶۰ میلیارد دلاری را علیه کالاهای چینی امضاء کرد. این اقدام با هدف محدود کردن سرقت حقوق معنوی محصولات آمریکایی در نظر گرفته شده است.

در همین حال ترامپ قانون تجارت ۳۰۱ آمریکا را که به موجب آن امکان وضع تقریبا ۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای چینی وجود دارد را امضاء کرده است. وی در ادامه گفت: از چین خواسته است که خیلی زود مازاد تجارت خود با آمریکا را تا ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش دهد.

همچنین بخوانید

ترامپ قبل از امضاء این قانون گفت: در حال حاضر با جهان ۸۰۰ میلیارد دلار کسری تجارت داریم و این بزرگ ترین کسری تراز تجاری یک کشور در تاریخ و غیر قابل کنترل است.

رییس جمهور آمریکا در ادامه گفت: قصد داریم که مراقب این موضوع باشیم و این مسئله ما را کشوری قوی تر و ثروتمندتر می کند. ترامپ خاطر نشان کرد که این یک مقابله مثل است و اگر کسی ما را تغییر دهد، ما هم با آنها به همان گونه رفتار می کنیم.  

واشنگتن در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع از کالاهای چینی از پوشاک تا محصولات الکترونیکی را در فهرست تجارت خود قرار داده است. یک مقام آگاه از تصمیمات واشنگتن گفت: ارزش وضع تعرفه ها بستگی به میزان سرقت حقوق معنوی کالاهای آمریکایی توسط چینی ها و میزان خسارت آن به اقتصاد آمریکا بر می گردد.

البته مقامات پکن اعلام کرده اند که در صورت وقوع جنگ تجاری برای آن آماده هستند؛ اما برنده ای نخواهد داشت. همچنین کسری تراز اقتصادی آمریکا با جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی با بیش از ۱۲ درصد افزایش به ۵۶۶  میلیارد دلار رسید.

بر پایه این گزارش، تصمیم ترامپ منجر به سقوط  ۲.۹۳ درصدی بورس داوجونز، روند نزولی ۲.۴۲ درصدی اس اند پی ۵۰۰ آمریکا و نیز سقوط بیش از سه درصدی شاخص بورس چین شد؛ ضمن اینکه بیشتر بورس های مختلف جهان هم روند نزولی به خود گرفتند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا