ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

حواس خود مشترکان به تخلف‌های اینترنتی جمع باشد!

ارائه اینترنت ثابت با تعرفه‌های قبلی ممنوع است و اگرچه رگولاتوری نظارت دوره‌ای برروی پرتال‌ها و سامانه‌های امور مشترکین دارد، اما به دلیل تعداد بالای مشترکین، امکان تخلف دور از چشم رگولاتوری هم وجود دارد و این موضوع نیازمند ارائه شکایت مشترکان در صورت برخورد با موارد اینچنینی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ‌ اگرچه اغلب کاربرانی که استفاده زیادی از اینترنت دارند و اخبار مربوط به تغییر تعرفه‌ها و قیمت‌ها را پیگیری می‌کنند، به اطلاع‌رسانی از طرف خود اپراتور برای تغییر قرارداد نیاز ندارند، اما برخی دیگر از کابران که شاید به دلایل مختلف، اطلاع دقیقی از این اخبار نداشته باشند، باید به نحوی مطلع شوند تا نسبت به تغییر قرارداد خود اقدام کنند.

با اجرایی شدن تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (ADSL) و فیبر، ملزم به تنظیم جداول تعرفه‌ای جدید برمبنای سرعت اتصال و به‌صورت غیرحجمی و با درنظر گرفتن سقف مصرف منصفانه شدند. در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه‌های جدید اینترنت، اپراتورهای ارتباطی از فروش بسته‌های قدیمی منع شده و تمامی آن‌ها موظف شدند با به پایان رسیدن قرارداد کاربران، سرویس جدید را به آنها ارائه دهند. با وجود این برخی از اپراتورها از بی‌خبری کاربران استفاده کرده و همان اینترنت حجمی را ارائه می‌دهند.

همچنین بخوانید

پیش از این خبرگزاری دانشجویان ایران در گزارشی به موضوع سوءاستفاده اپراتورهای اینترنتی از بی‌خبری کاربران اشاره کرده بود؛ اینکه علی‌رغم اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت و جایگزینی حجم با سرعت و الزام ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی به تغییر جداول تعرفه‌ای خود، برخی از اپراتورها در بی‌خبری کاربران و بدون اعلام تعرفه‌های جدید، قراردادهای قبلی را تمدید کرده و اینترنت حجمی می‌فروشند.

رگولاتوری به صورت دوره‌ای به ارائه اینترنت نظارت دارد

اما در این باره حسین فلاح جوشقانی  – رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی – در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حجم بالای مشترکات اینترنت ثابت اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظارت دوره‌ای هم روی پرتال‌ها و هم روی سامانه‌های امور مشترکین دارد و به صورت رندوم هم بررسی می‌کند. اما بالاخره ما ۱۰ میلیون مشترک ADSL داریم که در ۱۸ شرکت از جمله مخابرات ایران و ۱۷ شرکت FCP توزیع شده‌اند. بنابراین بعضا ممکن است از دستمان خارج شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از این شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت هم هستند که نمایندگی‌هایشان این تخلفات را انجام می‌دهند. یک شرکت ممکن است در هر شهر یک نماینده داشته باشد و گستره ۱۸ شرکت به ۵۰۰ مورد هم برسد. ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم که نظارتمان پیشگیرانه باشد. اما باز هم ممکن است این موارد تخلف پیش بیاید و اگر موردی باشد ما مصداقی برخورد می‌کنیم. لازم است در صورتی که مشترکان با موارد تخلف مواجه شدند به صورت مصداقی به سامانه شکایت مراجعه کرده و این موارد را اطلاع دهند.

بنابراین اگرچه قراردادهای قدیمی مشترکان اپراتورها تا زمانی که در تاریخ قراردادشان ذکر شده باشد، پابرجا خواهد بود و اپراتور مجاز است تا پایان زمان قرارداد، به مشترک مطابق با تعرفه‌های قبلی سرویس دهد، اما پس از اتمام زمان قرارداد، اپراتور موظف به ارائه تعرفه‌های جدید بوده و در شرایطی که برخی از کاربران تمایل به ادامه قرارداد قبلی خود داشتند، اپراتور موظف به اطلاع‌رسانی و اعمال تعرفه‌های جدید بر مبنای سرعت است. طبق اعلام رگولاتوری لازم است کاربران در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به صورت مصداقی گزارش دهند تا با این شکایات برخورد شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا