ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

هوشمندسازی مدارس؛ گامی جهت افزایش بهره‌وری آموزش

اگر آموزش در محیط یاددهی و یادگیری الکترونیکی باشد، می‌تواند تا ۹۰ درصد افزایش پیدا کند و رسالت کلاس‌های هوشمند هم همین است.

به گزارش آرمان اقتصادی، همان‌طور که مسوولان معتقدند فناوری اطلاعات و ابزارهایی که در زمینه کامپیوتری مطرح هستند، آموزش را دگرگون کرده‌اند. با این ابزار می‌توان هوش دانش‌آموزان را تغییر داد. دانش‌آموزان قابلیت یادگیری دارند و استفاده از ابزار فناوری اطلاعات هوش آن‌ها را افزایش می‌دهد و این موضوع در تحقیقاتی که در دنیا انجام شده به اثبات رسیده است.

در ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه آمده است: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیکی به کتب درسی، کمک آموزشی، حل اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و اجتماعی را به صورت رایگان برای کلیه دانش‌آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند. دولت برای تأمین هزینه‌های این ماده می‌تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کند. هزینه‌های مذکور به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.»

همچنین بخوانید

دگرگونی آموزش با ابزارهای فناوری اطلاعات

در این باره رحمان عیسی‌زاده -مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش- پیش از این با اشاره به دگرگونی آموزش با استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای مربوط به آن، از لزوم تولید محتوا و بومی‌سازی اطلاعات در جهت بی‌نیازی از خارجی‌ها سخن گفته بود.

وی در پاسخ به ضرورت هوشمندسازی مدارس با توجه به حجم بالای هزینه‌های آن نیز اظهار کرده است: این‌که شما از یک ابزار فناوری اطلاعات برای آموزش و پرورش استفاده کنید بحثی ندارد، زیرا بسیار روی این موضوع کار شده و از سال ۱۹۷۶ که رایانه آمد، این تحقیقات شروع شده است،   البته رایانه در اوایل کار برای بحث آموزش نبود و کشورها تنها از آن برای کارهای آماری و دفاعی استفاده می‌کردند، اما این ابزار کم‌کم اگر وارد آموزش شود یادگیری را متحول می‌کند.

افزایش یادگیری با آموزش الکترونیکی تا ۹۰ درصد

در این راستا کارشناس برنامه‌ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره کل شهرستان‌های تهران معتقد است با توجه به هرم یادگیری، در آموزش سنتی که معلم در تدریس خود فقط سخنرانی ‌کند، در نقطه اوج خود تنها ۲۰ درصد تاثیر مثبت در مانایی اطلاعات در حافظه مخاطب را دارد؛ در صورتی که اگر آموزش در محیط یاددهی و یادگیری الکترونیکی باشد، می‌تواند تا ۹۰ درصد هم افزایش پیدا کند و رسالت کلاس هوشمند هم رسیدن به همین شرایط است.

سیدعباس حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از ابتدای فرآیند هوشمندسازی که به طور جدی‌تر از سال ۱۳۹۰در استان تهران صورت پذیرفت، اولویت انجام کار و سیاست بر آن بوده که در هر مدرسه حداقل یک کلاس هوشمند وجود داشته باشد، گفت: در مدل مفهومی مدارس هوشمند، در محور تجهیز سخت‌افزاری مدرسه، وجود یک کامپیوتر یا دیتاپروژکتور در کلاس درس لازم است. در حال حاضر ۹۰ درصد مدارس شهرستان‌های تهران حداقل یک کلاس هوشمند و به لحاظ کلاسی هم ۵۱ درصد یعنی نیمی از کلاس‌های درس استان به سخت افزارهای مربوطه مجهز هستند.

وی با بیان اینکه یکی از دیگر محورهای مهم در هوشمندسازی مراکز آموزشی موضوع زیرساخت ارتباطی بین آن‌ها است، توضیح داد: در عصر حاضر که عصر سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی و آموزشی برای فرهنگیان و دانش‌آموزان محقق است، اینکه مدارس به عنوان پایگاه دسترسی به برترین سایت‌های مرجع آموزشی کشور باشند و به مواد و رسانه‌های آموزشی دسترسی پرسرعت داشته باشند و از سمتی دیگر نیز به یکدیگر متصل باشند، قطعا نیازمند زیرساختی است که وزارت ارتباطات باید در بهسازی آن نقش به‌سزایی داشته باشد.

کیفیت نامطلوب ارتباط بر بستر سیم مسی

این کارشناس در ادامه گفت: متاسفانه ارتباط بر بستر سیم مسی در برخی مناطق دور از مرکز پایتخت کیفیت مطلوب را ندارد و مورد نارضایتی مدیران مناطق روستایی ما است که وزارت ارتباطات باید بستری مبتنی بر فناوری جدید فیبر نوری با دسترسی سریع و حق اشتراک بسیار ارزان‌تر از آنچه به عموم مردم عرضه می‌شود، به تمام مدارس مناطق دور و نزدیک شهرستان‌های تهران فراهم کند. در حال حاضر مذاکراتی درباره برقراری سرویسFTTH  با قیمت ارزان‌تر با برخی ادارات کل مخابرات تهران انجام داده‌ایم که هنوز صرفه اقتصادی برای عموم مدارس دولتی را ندارد و نیازمند نگاه غیرتجاری و البته آموزشی مسئولین ذی‌ربط است.

حسینی با بیان اینکه مدل مفهومی مدرسه هوشمند پنج محور را شامل می‌شود که توسط وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است، گفت: مرحله اول «زیرساخت‌ توسعه‌یافته فناوری اطلاعات» است که به همکاری بیشتر وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات نیاز دارد تا اینترنت و اینترانت پرسرعت به دست عموم مردم و مراکز علمی و آموزشی برسد.

وی ادامه داد: محور بعدی، «محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه‌ای» است که پرچمدار آن سایت اینترنتی رشد است. این سایت زیر نظر سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند که انواع محتوا و اجزاء آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی به تفکیک دروس آماده دانلود توسط دانش‌آموزان و معلمین است.

کارشناس برنامه‌ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره کل شهرستان‌های تهران با بیان اینکه ابعاد دیگر هوشمندسازی وجود سامانه‌های نرم‌افزاری هوشمند است، افزود: انجام الکترونیکی و هوشمندسازی فعالیت‌های داخل مدرسه از حضور و غیاب دانش‌آموزان تا برگزاری آزمون آنلاین و کارنامه الکترونیکی یا ارتباط با اولیا از طریق وب‌سایت مدرسه از نمونه این فعالیت‌ها هستند که بخش عمده آن‌ها در پرتال وزارتی همگام به صورت رایگان در حال خدمت‌سانی به عموم مدارس کشور است.

تولید محتوای الکترونیک؛ اولویت قابل توجه مدیران

حسینی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مدیران ما وجود محتوای الکترونیکی آموزشی است. چندین سال است در سایت رشد تمام محتواهای درسی و کتب آموزشی و مطالبی که مربوط به کتب درسی است، توسط معلمان مجرب گردآوری و تولید شده و جهت استفاده عموم بارگذاری می‌شود. جشنواره‌های تولید محتوا هم هر ساله برگزار می‌شود تا بهترین مواد آموزشی از معلمان سراسر کشور جمع‌آوری شده و در همین سایت رشد که  هم در اینترنت و هم اینترانت قابل دسترسی است قرار گیرد. اگر وزارت ارتباطات آن بستر را با فناوری‌های جدیدتر و البته با تعرفه‌های ارزان‌تر فراهم کند، معلمان می‌توانند بهتر از قبل بهترین فیلم‌های و اجزاء آموزشی را در فرایند تدریس هوشمند خود استفاده کنند.

وی محور اصلی دیگر را «برخورداری از معلمان آموزش‌دیده در حوزه فناوری اطلاعات» اعلام کرد و گفت: اگر همه موارد انجام شود اما معلم توانمندی لازم را در استفاده از تجهیزات نداشته باشد، کلاس درس هوشمند عملا غیرقابل استفاده می‌شود. در این زمینه در سال‌های اخیر آموزش‌های زیادی صورت گرفته در یک سال اخیر که فرآیند آموزش مهارت های فناورانه معلمان توسط خود وزارت آموزش و پرورش الکترونیکی شد و به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، مشارکت معلمان چندین برابر بیشتر شده است و امیدواریم کمتر با پدیده فناوری گریزی در معلمان با سابقه‌تر روبرو باشیم.

کارشناس برنامه‌ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره کل شهرستان‌های تهران در ادامه با اشاره به دوره‌های آموزشی ضمن خدمتی که در حوزه هوشمندسازی به معلمان انجام می‌شود، گفت: در نظرسنجی که اخیرا از مدیران مدارس انجام شد که از ابعاد هوشمندسازی لازم است روی کدام بخش تمرکز شود، آنها نیاز اول را در آموزش معلمان خود در خصوص نحوه استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای تولید محتوا ارزیابی کردند.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: محور آخر هم «ارتباط یکپارچه رایانه‌ای مدارس با یکدیگر» است که لازم و ملزوم آن توسعه زیرساخت برقراری این ارتباط است تا مدارس از طریق نرم افزارها و سامانه‌های مربوطه به هم وصل شوند و در یک محفل علمی به تبادل دانش و تجربه بپردازند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا