بورسبورس اوراق

شیرینی بورس در آخرین روز سال/ تثبیت شاخص در کانال۹۶هزار در پایان سال‌۹۶

بورس تهران در آخرین روز کاری سال تلاش کرد تا با مثبت کردن جو معاملات، کام سهامداران را شیرین کند. از این رو امروز شاهد جدال نفس‌گیر شاخص برای باز پس گیری کانال از دست رفته ۹۶ هزار واحد بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سال ۹۶ نیز با تمام روزهای سبز و قرمز بورسی‌اش برای سهامداران بازار سرمایه ساعاتی پیش پایان یافت تا شاخص با فتح قله های جدید رکوردهای قابل توجهی در سال جاری بدست آورد. در سومین روز و آخرین روز کاری هفته همچون دو روز گذشته شاخص ها یکدست صعودی بودند و مثبت های پُررنگی را برای آخر سال ثبت کردند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای آخرین دوشنبه سال، دماسنج بازار با رشد ۴۷۰ واحدی (افزایش ۰.۵ درصدی) در پله ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل هم وزن که نماگری از سهام با وزن کمتر است در پی ادامه روندی صعودی روزهای گذشته به لطف معاملات پرحجم نمادهای «زاگرس» و «ذوب» امروز نیز با رشد ۱۲۱ واحدی (صعود ۰.۷ درصدی) در ارتفاع ۱۷ هزار و ۲۷۱ واحد آرام گرفت.

در این بین یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۹۶ میلیارد تومان در ۵۹ هزار نوبت معامله شد که از این میزان ۲۷۴ میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت که به نوبه خود برای مدت ۲ ماه اخیر رکورد شکنی مطلوبی محسوب می شود.

ترین های بورسی

اما امروز شاهد اقبال سهامداران به گروه مواد شیمیایی و در نتیجه ثبت بیشترین ارزش معاملات در بازار برای این گروه بودیم. در ادامه، گروه خودرو که روزهای گذشته صدرنشین این جدول بود به پله دوم رفت و گروه فلزات اساسی سومین گروهی بود که بیشترین ارزش معاملات امروز را داشت.

همچنین در بین نمادهای شاخص ساز امروز، نمادهای «فولاد»، «وغدیر» و «وبصادر» هرکدام به ترتیب ۹۰، ۵۷ و ۴۰ واحد شاخص را تقویت کردند. «وبصادر» با ۱۰ میلیارد تومان پرارزش ترین معاملات امروز را رقم زد و در پایان نیز در قیمت ۵۸۳ ریال در صف خرید به کار خود برای سال ۹۶ پایان داد. اما در سوی منفی ها نمادهای «فارس»، «پارسان» و «رمپنا» هرکدام به ترتیب ۴۵، ۲۴ و ۱۶ واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

رفت و آمد نمادها

در گروه خودرو، «خساپا»  که روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود امروز در محدوده مثبت به گردونه معاملات بازگشت. در اطلاعیه شفاف سازی سایپا آمده است: پیرو افشای اطلاعات مبنی بر فسخ قراردادهای واگذاری شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا و شرکت مهندسی و مشاور سازه‌گستر سایپا به شرکتهای زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و شرکت گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا در تاریخ ۱۹ بهمن ۹۶ در سامانه کدال، به اطلاع می‌رساند قراردادهای مذکور فسخ گردیده و اقاله ‌نامه‌های تنظیم شده در حسابهای شرکت سایپا سهامی عام ثبت شده است.

در گروه فولادی ها هم «فخوز» پس از تعدیل مثبت ۱۲ درصدی و افزایش تخمین سود هر سهم از ۹۴۲ به ۱۰۵۳ ریال امروز در نوسان مثبت بازگشایی شد.

نگاهی به فرابورس

آیفکس هم به صعود روزهای گذشته خود ادامه داد و روز جاری نیز پس از افزایش ۵.۹ واحدی به پله یک هزار و ۹۶ واحد رسید و از صعود به کانال دو هزار واحد در سال ۹۶ بازماند. در این بازار نیز ۲۷۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۹۷ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها ۳۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.

در این بین نمادهای «زاگرس»، «ذوب» و «ارفع» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین در این بازار امروز شاهد عرضه اولیه ۱۰ درصدی در نماد «تبرک» بودیم که تا این لحظه اخبار حاکی از عدم استقبال گسترده از این عرضه دارد. از این رو  حدود ۱۷۱ میلیون سهم در سقف قیمتی ۱۳۹۵ و ۳۸ میلیون سهم در کف قیمت ۱۳۳۵ و الباقی در بین این محدوده سفارش گذاری شده است.

دیگر خبر امروز فرابورس عرضه ۱۰ درصدی سهام شرکت ماداکتیو استیل کرد به عنوان سومین عرضه در بازار شرکت های کوچک و متوسط رقم خورد. هر سهم این شرکت، در تابلو بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران در ۴۰۰۰ ریال قیمت خورد.

روزگذشته همچنین معامله ۴۱۴ میلیارد تومانی ذوب آهن توسط فرابورس قطعی اعلام شد. ازاین رو امروز شاهد اقبال سهامداران و در نتیجه رشد قیمتی در این نماد فرابورسی بودیم. سازمان خصوصی سازی در ۱۶ اسفند ماه بیش از ۵ میلیارد و ۵۵۶ میلیون سهم «ذوب» به قیمت پایه ۷۵ تومان برای هر سهم و ارزش ۴۱۴ میلیارد تومان عرضه کرد که توسط شرکت پویش بازرگان خریداری شد.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین  - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا