اقتصاد کلان

استفاده از رنگ‌های مضر در زعفران‌های تقلبی/ مردم مراقب افراد سودجو باشند

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، زعفران به عنوان یکی از گرانترین چاشنی‌های جهان همواره در معرض سواستفاده سودجویان قرار دارد به طوریکه در بازار انواع تقلبی آن به وفور یافت می‌شود.

در این زمینه علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در خصوص تقلب در فروش زعفران گفت: تقلب در تولید زعفران تا حدی پیشرفت کرده است که افراد سودجو دقیقا می‌توانند شبیه زعفران را بسازند و به آن را به عطر زعفران آغشته کنند.

وی افزود: متاسفانه تقلب در زغفران به گونه‌ای است که به ندرت می‌توان زعفران تقلبی را از زعفران واقعی تشخیص داد.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم باید آگاه شوند صرف اینکه یک کالایی ارزان عرضه می‌شود به آن اعتماد نکنند و پول خود را دور نریزند، مهمتر از این قضیه بحث سلامتی در میان است که به واسطه مصرف نمونه‌های تقلبی به خطر می‌افتد.

عضو شورای ملی زعفران در خصوص راه تشخیص زعفران تقلبی اظهار کرد: باید مردم را با این موضوع آشنا رد و در این بین آگاه سازی مردم به اینکه چطور باید زعفران خوب را از تقلبی تشخیص دهند وچگونه از زعفران تقلبی دور شوند تا سلامتی خود را حفظ کنند امری با اهمیت است و سال‌های سال فقط حرف آن زده می‌شود و جدی با موضوع برخورد نشده است.

وی در خصوص فروش پودر‌های زعفران در بازار گفت: اگر پودر زعفران واقعی باشد و از مراکز معتبر خریداری شود می‌توان به آن اعتماد کرد، اما پودر‌هایی که به عنوان زعفران عربی یا هندی وارد بازار می‌شود صدرصد تقلبی بوده و به دلیل شیمیایی بودن برای سلامتی مضر است وبرخی از رنگ‌های ممنوعه استفاده می‌کنند که فوق العاده مضر و خطرناک است.

حسنی در ارتباط با اینکه آیا گل‌های زعفران که به عنوان شبه زعفران فروخته می‌شوند ارزش غذایی دارد گفت: گل زعفران هیچ ارزش غذایی ندارد و احتمالا قسمت‌های خامه زعفران است که اصلا عطر زعفران و رنگی ندارد منتهی یک مقدار رنگ به آن آغشته می‌کنند و مردم را از این طریق فریب می‌دهند.

عضو شورای ملی زعفران در انتها خاطرنشان کرد: زعفران واقعی کلاله‌های رنگی گل معروف زعفران است که از خصوصیات ظاهری می‌توان به شکننده بودن آن اشاره کرد که با دست خرد می‌شود و شکل میخک است یعنی انتهای کلاله‌ها پهن است وکمی دندانه دار و قیفی شکل و هر چه به طرف پایین می‌رویم به اصطلاح باریک و میله‌ای می‌شود این شکل ظاهری زعفران است که البته زعفران تقلبی به حدی پیشرفت کرده که کاملا شبیه به زعفران اصلی عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا