بانک و بیمهطلا و ارز

ضربه مهلک اقتصاد از نرخ تصنعی ارز

یک کارشناس اقتصادی گفت: نرخ تصنعی دلار در بلندمدت به ضرر اقتصاد و صنایع داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی جعفری در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: طی چهار تا پنج ساله گذشته منهای دوتا سه ماهه پایانی سال جاری قیمت دلار در کشور افزایش چندانی پیدا نکرده بود.

وی همچنین با بیان اینکه سیاست دولت برحفظ و تثبیت نرخ دلار بود، اظهارداشت: این عامل باعث شد قیمت دلار بصورت تصنعی پائین نگهداشته شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی گفت: نرخ تصنعی دلار در بلندمدت به ضرر اقتصاد، تولید و صنایع داخلی است.

وی در ادامه واکنش قیمت دلار در ماه های اخیر را تا حدودی طبیعی دانست و افزود: هرچند در کوتاه مدت رشد نرخ دلار می تواند به بخش های مختلف جامعه آسیب وارد کند ولی در میان مدت و بلند مدت اگر با سیاست های دولت همراه باشد بدون شک بستر ساز رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی خواهد بود.

جعفری در پاسخ به این پرسش که چگونه افزایش نرخ دلار موجب توسعه فعالیت های اقتصادی می شود، اظهارداشت: افزایش نرخ دلار یعنی ثبیت پول ملی بنابراین بسیاری از دولت ها به عمد از طریق سیاست های ابلاغی و دستوری تلاش دارند ارزش پول ملی خود را پائین نگهداشته تا واردات گران و در برابر صادرات مقرون به صرفه شود.

وی در خصوص این پرسش که آیا چنین سیاستی موجب ایجاد تورم در جامعه نخواهد شد، گفت:این بحث می تواند عاملی در جهت ایجاد تورم باشد ولی چون صنایع داخلی متاثر از این سیاست ضمن دستیابی به قدرت رقابت پذیری بالا در نهایت موجب رشدو توسعه فعالیت های اقتصادی در جامعه می شود.

کارشناس اقتصادی در ادامه مصاحبه در پاسخ به این پرسش که صنایع با خرید مواد اولیه با دلار بالا چگونه جانی دوباره می گیرند، افزود: واردات ارزان قیمت خارجی به ویژه از چین و ترکیه بزرگترین چالش امروز صنایع داخلی است.

وی بیان داشت: بدون شک با پائین بودن نرخ دلار به تبع هزینه واردات کالا نیز ارزان تر برای واردکنندگان تمام می شود.

جعفری تصریح کرد: صنایعی که مواد مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین و به تعبیری ارز بر هستند افزایش قیمت دلار به ضرر این نوع صنایع و در برابر به سود واحدهایست که با تکنولوژی، دانش و دستمزد داخلی به امر تولید اشتغال دارند.

وی در پایان یادآورشد: افزایش قیمت دلار در صورتی آثار مثبت در جامعه برجا می گذارد که با سیاست های تشویقی دولت برای صنایع همراه باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا