بورسفرابورس

سلامت اقتصادی دستاورد ارتباط دو سویه فین‌تک و حرفه حسابداری

مدیرعامل بورس انرژی، وظیفه فعالان حرفه حسابداری را در زمینه تخصیص بهینه منابع که به سلامت اقتصادی کشور منجر می‌شود خطیر و مهم دانست و تولید اطلاعات با کیفیت از سوی حسابداران را نقش ویژه آن‌ها در این ماموریت عنوان کرد که این مهم از طریق ظرفیت‌های حوزه فین‌تک امکان‌پذیر است.

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فرابورس ایران با فعالان حوزه فین‌تک در حالی به ریاست مدیرعامل بورس انرژی و با حضور جمعی از موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس در فرابورس ایران برگزار شد که حاضران بر اهمیت حوزه فین‌تک در به‌رورسانی و همگام‌سازی صنعت حسابداری در داخل کشور با تحولات بین‌المللی تاکید کردند و از لزوم پوست‌اندازی این صنعت به کمک ظرفیت‌های فناوری‌های نوین بازارهای مالی سخن گفتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این نشست مدیرعامل بورس انرژی برگزاری چنین جلسه‌هایی را زمینه‌ساز تعامل و همفکری هرچه بیشتر میان فعالان حوزه فین‌تک اعم از استارت‌آپ‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، شتاب‌دهنده‌ها، موسسات حسابرسی و قانون‌گذاران و برنامه‌ریزان دانست و گفت: این ارتباطات دو سویه در فضای تعاملی منجر به بهره‌گیری تمامی مخاطبان و ذی‌نفعان از خرد جمعی می‌شود و نقشه راه روشن‌تری را در مسیر فعالیتشان در برابر آن‌ها تصویر می‌کند.

سید علی حسینی تخصیص بهینه منابع را عامل مهم سلامت اقتصاد یک کشور دانست و تشویق به نوآوری، بهره‌وری مناسب نهاده‌ها برای تولید و ثروت و وجود بازار‌های اوراق بهادار نقدشونده و شفاف را به عنوان سه نشانه تخصیص بهینه منابع و در نتیجه سلامت اقتصادی برشمرد.

وی البته یکی از پیش نیازهای مهم دستیابی به سلامت اقتصادی را «نوآوری» قلمداد کرد و گفت: سیاست‌های کلان کشور در طول سال‌های اخیر از طریق راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری در نقاط مختلف کشور، توجه هر چه بیشتر به محیط کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و تمامی اقداماتی که در خصوص تقویت و تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه صورت گرفته است، نشان از چرخش نگاه سیاست‌گذاران به مقوله نوآوری داشته و از افق‌های روشنی در این زمینه خبر می‌دهد.

مدیرعامل بورس انرژی، وظیفه فعالان حرفه حسابداری را در زمینه تخصیص بهینه منابع که به سلامت اقتصادی کشور منتهی می‌شود خطیر و مهم دانست و تولید اطلاعات با کیفیت از سوی حسابداران را نقش ویژه آن‌ها در این ماموریت عنوان کرد.

حسینی با نام بردن از تکنولوژی به عنوان حوزه‌ای که بر حسابرسی تاثیر متقابل و دوطرفه‌ای دارد و جز لاینفک آن محسوب می‌شود، بر اهمیت سرعت تهیه و انتقال اطلاعات (گزارش‌دهی از سوی حسابرسان) تاکید کرد و گفت: از آنجا که در میان ۱۰۰ شرکتی که در سال ۲۰۱۶ در حوزه فین‌تک نمود داشته‌اند، عمده آنها در حوزه بازار پول و سیستم‌های پرداخت فعال بوده‌اند و حوزه حسابداری مغفول مانده است، به نظر می‌رسد در فین‌استارز ۲۰۱۸ لازم است به شرکت‌های فعال در حوزه حسابداری توجه بیشتری شود و حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت گیرد؛ چرا که نیاز به نوآوری و استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین مالی در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه حرفه حسابداری از دو منظر با حوزه تکنولوژی‌های نوین مرتبط و اثرگذار است، بیان کرد: ما باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که نخست؛ چگونه حرفه حسابداری به پیشرفت فین‌تک‌ها کمک ‌می‌کند تا از آنچه که مطلوب اقتصاد و جامعه است عقب نمانند و دوم آنکه چطور حرفه حسابداری می‌تواند از ظرفیت‌های حوزه فین‌تک برای رشد و نوآوری این حرفه همگام با تحولات بین‌المللی بهره گیرد و راهکارهای مناسبی برای چالش‌ها و مسائل خود بیابد.

به گفته وی پاسخ به این پرسش‌ها در نهایت تخصیص بهینه منابع و سلامت اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

پوست‌اندازی صنعت حسابداری به کمک ظرفیت‌های فین‌تک

مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این نشست استفاده از ظرفیت‌ها و کاربرد فین‌تک را برای پوست‌اندازی صنعت حسابداری از موضوعات مهم حال حاضر این صنعت عنوان کرد و گفت: همگام‌سازی این صنعت با تحولات بین‌المللی از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های فین‌تک در نهایت به شفافیت هر چه بیشتر اطلاعاتی و کشف تقلب می‌انجامد.

امیر هامونی با بیان اینکه صنعت حسابداری به کمک فین‌تک به شدت رو به رشد است، راه‌اندازی سامانه کدال را که به همت سازمان بورس و دکتر حسینی، مدیرعامل بورس انرژی صورت گرفته است، در زمره reg-tech یا همان فناوری‌های حوزه نظارتی بازارهای مالی دانست و افزود: به طور قطع با نیازی که از سوی دست‌اندرکاران بازارهای مالی کشور نسبت به فین‌تک احساس می‌شود، فعالان این حوزه بیش از گذشته در یافتن اولویت‌های سرمایه‌گذاری و حل چالش‌های مختلف بازارهای مالی به یاری ما خواهند شتافت.

تکنولوژی «ابر» و «زنجیره بلوکی» نیاز امروز حرفه حسابداری

در ادامه نشست ندا بشیری، سرپرست ابزارهای نوین مالی فرابورس، دو تکنولوژی حوزه فین‌تک که بیشترین جایگاه را در میان جامعه حسابداران کسب کرده است و در واقع نقطه ورود فین‌تک به بحث‌های حسابداری و حسابرسی محسوب می‌شود را حسابداری ابری (Cloud Accounting) و زنجیره بلوکی (Blockchain)  عنوان کرد.

به گفته وی با توجه به اطمینانی که در ثبت تراکنش‌ها در زنجیره بلوکی وجود دارد، نیاز به فرآیند حسابرسی در آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در واقع، از آنجا که حسابرسی در نوع زنجیره بلوکی آن با وقوع هر تراکنش در لحظه و بدون نگرانی از ریسک دستکاری تراکنش‌ها صورت می‌گیرد، گفته می‌شود طی ۲۰ سال آینده این حرفه توسط ربات‌ها انجام خواهد شد.

بشیری ضمن تبیین تفاوت میان حسابداری ابری با نرم‌افزار حسابداری تحت وب عنوان کرد که سامانه‌های تماما خودکار حسابداری ابری به سرعت در حال جهان‌گیرشدن هستند؛ چرا‌که در حسابداری ابری، داده وارد ابر و نه یک مکان مشخص می‌شود که این موضوع مانع از آسیب و دستکاری و تغییر در تراکنش‌ها می‌شود.

همچنین  در صورت فراگیر‌شدن این تکنولوژی در حوزه حسابداری به لحاظ هزینه و زمان صرفه‌جویی‌های بسیاری به خصوص در صنعت بانکداری امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در خاتمه عنوان کرد: با توجه به فراگیر شدن اینترنت در تمامی ابعاد زندگی شخصی و حرفه‌ای انقلاب فراگیر تکنولوژی «ابر» و «زنجیره بلوکی» دور از ذهن نیست و به دلیل مزیت‌های امنیت و اطمینان بالای این دو تکنولوژی، به نظر می‌رسد به زودی شاهد سلطه این فناوری‌ها در حوزه حسابداری و حسابرسی خواهیم بود.

همچنین از دیگر مطالب بیان شده در این نشست که از سوی حسابرسان معتمد سازمان عنوان شد، می‌توان به لزوم جدی گرفتن و پیش‌روی حرفه حسابرسی همگام با تغییر و تحولات در فضای کسب‌وکار کشور، اهمیت فناوری‌های نوین در بهبود شفافیت و کشف تقلب، امکان استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود برای رفع نیازهای حسابرسی در حوزه نوآوری، نیاز به ایجاد ابزارهایی در حوزه حسابرسی مستمر، حسابرسی داخلی و حسابرسی مستقل اشاره کرد که در زمینه مورد پایانی بحث امنیت این تکنولوژی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا