بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

قیمت پول نو در بازار

از ابتدای میدان فردوسی تا چهارراه استانبول تا چشم کار می‌کند خریدارانی به چشم می‌خورند که در بازار شلوغ و پرهیاهوی این روزهای ارز و اسکناس روبه‌روی صرافی‌ها صف کشیده‌اند. روزهای پایانی سال ۹۶و نوسانات اخیر نرخ ارز عمده‌ترین عواملی هستند که به‌گفته تحلیلگران دست به‌دست هم داده‌اند تا صرافی‌ها‌ ماه آخر امسال را شلوغ‌ترین و البته بلاتکلیف‌ترین‌ماه بازار ارز در سال‌های اخیر بنامند. در میان این بلاتکلیفی و شلوغی بازار، دستفروشانی هم پیدا می‌شوند که بساط فروش و دلالی اسکناس‌های نو مخصوص شب عید را در پیاده‌روهای نزدیک به صرافی‌های معمولا معروف و پررفت‌وآمد پهن کرده‌اند. در بساط این دستفروش‌ها از اسکناس‌های نو ۱۰تومانی گرفته تا سکه‌های دوره‌های مختلف تاریخی ایران پیدا و با قیمت‌های مختلفی فروخته می‌شود. هر کدام از اسکناس‌ها و سکه‌ها با نرخ‌های مشخصی در ویترین دستفروشان ارز و اسکناس قرار گرفته؛ قیمت‌هایی که از میانگین ۳هزار تومان شروع و معمولا به یک میلیون تومان نیز ختم می‌شود. بسته به نوع اسکناسی که مشتریان انتخاب کنند، قیمت‌های متفاوتی نیز عرضه می‌شود. مثلا در خرید اسکناس‌های نو، نمره‌ریزها گران‌تر از نمره درشت‌ها هستند یا اسکناسی که امضای برخی شخصیت‌های مهم و دولتمردان گذشته پشت آن زده شده باشد، با قیمت بیشتری فروخته می‌شود. در گپ و گفت با دست‌فروشان ارز، آنان فضای حاکم را بر بازار مناسب ندانستند و معتقد بودند در بازار ارز دست زیادشده و در نتیجه دیگر از رونق گذشته خبری نیست. به اعتقاد آنها افراد متفرقه زیادی هستند که  دستی در بازار ارز و اسکناس‌های نو دارند و به دلالی در این بازار مشغول هستند. «همشهری» در گزارشی میدانی، بازار شلوغ این روزهای اسکناس‌های نو را زیر ذره‌بین قرار داده است.

 

همچنین بخوانید

اسکناس‌های نو چند؟

حوالی چهارراه استانبول تا میدان فردوسی یکی از محل‌های اصلی خرید و فروش انواع ارز، سکه و اسکناس‌های نو در تهران به‌شمار می‌رود. نرسیده به راسته صرافان، پیرمردی دستفروش بساط خود را در مقابل یکی از صرافی‌های قدیمی خیابان فردوسی پهن کرده و در خورجین‌اش انواع سکه‌ها و اسکناس‌های نو از دوره‌های مختلف پیدا می‌شد. آقای کامل قهرمان سابق کشتی در دهه ۵۰ است که به‌گفته خودش چند سالی است برای دوری از خانه‌نشینی به دستفروشی اسکناس‌های نو و البته ارز رو آورده است. به‌گفته او هم‌اکنون قیمت هر بسته اسکناس نو ۵۰تومانی ۴۵هزار تومان، بسته اسکناس ۱۰۰تومنی ۳۰هزار تومان، بسته اسکناس ۲۰۰تومنی ۴۰هزار تومان، بسته اسکناس ۵۰۰تومانی ۷۰هزار تومان، بسته اسکناس ۱۰۰۰تومانی ۱۲۰هزار تومان، بسته اسکناس ۵هزار تومانی ۵۳۰هزار تومان و هر بسته اسکناس ۱۰هزار تومانی یک میلیون و ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد. البته این دستفروش قیمت‌ اسکناس‌های نو را یکسان نمی‌داند و می‌گوید: قیمت‌ها یکی نیست، مثلا قیمت ۱۰تومانی با امضای نمازی- نوربخش با قیمت ۱۰تومانی که با امضای صفدرحسینی در بازار موجود است، فرق می‌کند. یک بسته اسکناس نو ۱۰تومانی با امضای نمازی- نوربخش با قیمت ۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد، درحالی‌که یک بسته اسکناس با امضای صفدرحسینی ۴۰هزار تومان قیمت دارد. او ادامه داد: یک بسته ۱۰تومانی با امضاء عادلی- نوربخش با فیلیگران «خاص» ۸۰هزار تومان برای متقاضیان این نوع اسکناس‌ها آب می‌خورد.
چند متر پایین‌تر، دستفروش اسکناس‌های نو دیگری بساط کرده که حسابی سر شلوغی هم دارد. از رضا می‌پرسم آیا قیمت یک اسکناس نو، می‌تواند چند نرخ مختلف داشته باشد؟ او در پاسخ می‌گوید: بله ممکن است، البته این موضوع در مورد اسکناس‌های نو قدیمی بیشتر صدق می‌کند. مثلا یک بسته اسکناس نو ۲۰تومانی با امضای نمازی- نوربخش با فیلیگران «خاص» ممکن است حتی با قیمت ۱۵۰هزار تومان فروخته شود، درحالی‌که می‌توان در بازار اسکناس‌های ۲۰تومانی ارزان‌تری نیز پیدا کرد. به‌گفته این دستفروش، هم‌اکنون بسته ۵۰۰تومانی پشت سفالی با قیمت ۷۰هزار تومان، بسته ۵۰۰تومانی پشت ماهواره‌ای ۱۰۰هزار تومان و بسته ۵۰۰تومانی گل و بلبلی با قیمت ۱۰۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. رضا در بخش دیگری از سخنان خود به بازار اسکناس‌های ۵و ۱۰هزار تومانی اشاره می‌کند و می‌گوید: بازار اسکناس‌های ۵۰۰تا ۲۰۰۰هزار تومانی در این روزها بهتر است، اما هر چه جلوتر می‌رویم به این نتیجه می‌رسیم که اسکناس‌های ۵و ۱۰هزار تومانی کشش لازم را برای فروش خوب ندارند. این دستفروش ارز که حین حرف زدن نیم نگاهی به مشتریان خود دارد، در ادامه می‌گوید: البته در خرابی بازار ارز و اسکناس‌های نو عوامل دیگری نیز تأثیرگذار هستند؛ مثلا شما فکر می‌کنید اسکناس‌های نویی که به‌دست ما می‌رسد بیشتر از کجا تامین می‌شود؟ به‌گفته رضا، برخی اسکناس‌های نو را با قیمت کمی پایین‌تر به دستفروشان می‌فروشند و این وسط هم خود دلالی می‌کنند و پولی گیرشان می‌آید و هم دستفروشان با نرخ پایین‌تری اسکناس‌های مورد نیازشان را خریداری می‌کنند.

 

حاشیه‌نگاری

یکی از موضوعاتی که در بازار ارز و اسکناس‌های نو امسال جلب توجه می‌کند، کم شدن تعداد دلالان و دستفروشان در بازار و کنار خیابان نسبت به سال‌های گذشته است. فعالان این بازار معتقدند افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز، اسکناس و سکه به واسطه نوسانات نرخ ارز و دلالی برخی بانک‌ها و بانکداران در چند وقت اخیر باعث شده، این بازار نسبت به سال‌های گذشته بی‌رمق‌تر باشد. در کنار طرح این موضوعات، ورود تراول نو به بازار شب عید دستفروشان، یکی دیگر از مسائلی است که در سال‌های گذشته سابقه نداشته. به‌گفته یکی از دستفروشان اسکناس‌های نو، شب عید قرار است بسته تراول‌های نو  به دستشان برسد.

منبع: روزنامه همشهری

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا