ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رشد حوزهICT؛ غیرقابل انکارترین دستاورد دولت تدبیر و امید

در میان همه مباحث مربوط به عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی اما به نظر می‌رسد غیرقابل انکارترین دستاورد دولت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رشد جهشی کاربران اینترنت در ایران طی پنج ساله گذشته بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، به اعتقاد کارشناسان فعالیت‌های صورت گرفته و دستاوردهای کسب شده در حوزه ICT در طول دوره چهار ساله دولت یازدهم با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست. این دستاورها به لحاظ کمی یا به عبارتی فراگیری استفاده از اینترنت و یا به لحاظ کیفی و سرعت اینترنت مشهود بوده است. رشد و فراگیری دسترسی به اینترنت در دنیای امروز باعث شده تا دیگر اینترنت و ارتباطات دیگر یک خدمت لوکس و یا حتی تفننی نباشد بلکه به نیازی ملموس برای زندگی روزانه تبدیل شده است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت ارتباطات، تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار در سال ۱۳۹۲ حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که در حال حاضر به حدود ۴۳ میلیون نفر رسیده است که معادل ۱۲ درصد رشد است. این پیشرفت به خاطر ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی لازم محقق شده است.

همچنین بخوانید

همچنین تعداد برنامه‌های بومی در فروشگاه‌های نرم‌افزار آنلاین در دولت‌های نهم و دهم حدود ۴۲۰۰ عدد بود که در حال حاضر به بیش از ۱۲۰ هزار عدد رسیده است، این یعنی ۲۸ برابر رشد در تولید اپلیکیشن‌ و نرم‌افزارهای بومی. علت اصلی این قضیه توجه بیشتر به تولید محتوای داخلی و کسب‌وکارهای نوپا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

بر این اساس ایران با ۵۲ درصد نرخ مشارکت مردم در استفاده از اینترنت در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات رتبه اول مشارکت مردمی را در سرشماری اینترنتی سال ۱۳۹۵ در دنیا دارد. در این رتبه‌بندی کشور ژاپن با ۳۵ درصد رشد در رتبه دوم قرار دارد. اینها به دلیل ایجاد و رشد ۱۰ برابری زیرساخت‌های ارتباطی و همچنین رشد ۱۵ درصدی پهنای باند داخلی از ۶۲۴ گیگابایت در ثانیه از سال ۱۳۹۲ به ۱۰ هزار گیگابایت در سال ۱۳۹۶ است.

همچنین در حوزه دسترسی به اینترنت پرسرعت در روستاها تا سال ۱۳۹۲ هیچ روستایی به اینترنت دسترسی نداشت، در حالی که طبق همین گزارش حالا بیش از ۲۷ هزار روستا در سراسر کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت در مراسم یکصد و چهل و یکمین سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آخرین آمارهای حوزه فاوا گفته بود که طبق آمار مرکز ITU جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد را در کشورهای آسیا پاسیفیک داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا