صنعت، معدن، تجارتمعدن

ارزش صادرات مواد معدنی به حدود ۸.۴ میلیارد دلار رسید

طبق گزارش ۱۱ ماهه تجارت معدنی ایران، ارزش صادرات مواد معدنی به حدود ۸.۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، براساس آمار گمرک از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ۹۶، ۵۸ میلیون و ۹۹ هزار و ۲۹۵ تن مواد معدنی از جمله سنگ آهن، زنجیره سیمان، زنجیره فولاد و محصولات فولادی، زنجیره مس و محصولات پایین دستی، زنجیره آلومینیوم و محصولات مرتبط، انواع فرو، نیکل و محصولات، انواع سنگ، انواع سفال آجر و سرامیک، آهن اسفنجی، زغال سنگ و کک، زنجیره کروم، زنجیره سرب، زنجیره روی، آنتیموان، فلزات گرانبها و غیره به خارج صادر شد که ارزش آن به ۸ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار رسید. میزان تناژ صادر شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳ درصدی و میزان ارزش صادرات نیز افزایش ۶ درصدی را تجربه کرد.

صادرات ۸ میلیون تن فولاد

همچنین بخوانید

در این میان، میزان صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی طی ۱۱ ماهه امسال، ۸ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۷۱ تن به ارزش حدود ۳ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار بود که از نظر تناژ و ارزش به ترتیب ۳۴ و ۲۰ درصد افزایش یافت.

میزان صادرات زنجیره آلومینیوم و محصولات طی مدت یاد شده، ۱۷۵ هزار و ۵۹۸ تن به ارزش ۳۱۶ میلیون دلار بود که به ترتیب ۳۳ و ۴۰ درصد رشد داشت.

همچنین در این مدت، ۳۸۳ هزار و ۷۳۳ تن زنجیره مس و محصولات پایین دستی به ارزش ۴۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادر شد که از نظر تناژ و ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۰ و ۳۵ درصد کاهش یافت.

واردات ۵ میلیارد دلار

افزون بر این طی ۱۱ ماهه امسال، ۱۰ میلیون و ۴۳ هزار و ۲۳۶ تن مواد معدنی به ارزش ۵ میلیارد و ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر تناژ و ارزش به ترتیب ۷۵ و ۳۴درصد افزایش یافت. سهم واردات مواد معدنی از کل واردات کشور به لحاظ تناژ و ارزش به ترتیب ۲۹.۶ و ۱۰.۵ درصد افزایش یافت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا