تجارتخودروصنعت، معدن، تجارت

رئیس جمهوری خط تولید «دنا» را در جمهوری آذربایجان افتتاح می کند

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: خط تولید خودروی دنا در جمهوری آذربایجان فروردین ماه ۹۷ با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از سازمان توسعه تجارت ایران، «بهروز الفت» اضافه کرد: این خط تولید در شرکت ایران خودرو منطقه نفت چاله جمهوری آذربایجان مستقر است.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا درخصوص همایش فروردین ماه آینده در جمهوری آذربایجان گفت: رئیس جمهوری در نوروز ۹۷ ابتدا به ترکمنستان و سپس به آذربایجان می رود؛ در سفر به باکو اسناد همکاری در زمینه‌های صنعتی، تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان همتا در آذربایجان به امضا می رسد.

همچنین بخوانید

الفت افزود: این همایش با حضور ۵۰ شرکت ایرانی، اتاق‌های استانی و فعالان اقتصادی برگزار می شود و تلاش می‌کنیم رئیسان جمهوری دو کشور نیز حضور داشته باشند.

وی بهبود روابط و ارتقای زیرساخت‌های تجاری با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان را به منزلۀ تسهیل در ورود ایران به بازار کشورهای آسیای میانه و بازار بزرگ روسیه، قزاقستان و ازبکستان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، از ۳۸۸ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در سال گذشته، ۳۴۵ میلیون دلار به صادرات و ۴۳ میلیون دلار نیز به واردات اختصاص دارد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: ترکمنستان از مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ایران در حوزه آسیای میانه محسوب می‌شود و به دلیل تنوع محصولات صادراتی به این کشور، بیشترین رقم صادرات ایران در میان منطقه آسیای میانه به ترکمنستان است.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت، بیشترین صادرات ایران به ترکمنستان را در حوزه خدمات فنی و مهندسی با بیش از یک میلیارد دلار پروژه در دست اجرا اعلام کرد و گفت: همچنین پروژه‌هایی به ارزش چهار میلیارد دلار در مرحله انجام قرارداد است.

وی با اشاره به نقش ترکمنستان به عنوان شاهراه تجاری به کشورهای آسیای میانه، افزود: سفر رییس جمهوری با رویکرد بهبود روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور و امضای بیش از ۱۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

الفت افزود: سند موافقت‌نامۀ همکاری‌های صنعتی، بیانیۀ پنج سالۀ امور بازرگانی و تجاری و پیشنهادهای طرف ایرانی درخصوص تجارت آزاد، از جمله اسنادی خواهد بود که زمینه‌ساز تسهیل روابط تجاری با ترکمنستان است.

وی با تأکید بر تمرکز عمده در حوزۀ صادرات خدمات فنی و مهندسی در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: در این همایش تجاری که فروردین ماه ۹۷ برگزار می شود، حدود ۸۰ شرکت فعال صادراتی در زمینه‌های مختلفی چون صنایع غذایی، محصولات صنعتی، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی در مذاکرات رو در رو با طرف ترکمن حضور خواهند یافت.

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال گذشته ۵۴۴ میلیون دلار بود که از این میزان، ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات و ۳۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا