بانکبانک و بیمه

سیل نقدینگی خریداران از کجا آمد؟


براساس اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده (معادل ۱۵.۴ درصد از کل نقدینگی) به فروش رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، بانک مرکزی مجوز فروش اوراق گواهی سپرده از سوی همه بانک‌های کشور را برای دو هفته صادر کرد.

ولی الله سیف میزان فروش اوراق در ۵ روز اول را ۱۰۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد،اما براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی، میزان کل فروش اوراق گواهی سپرده در مدت دو هفته ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. در واقع به طور متوسط در ۱۲ روز کاری روزانه ۱۹ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان اوراق خریداری شده است.
براساس آخرین آمارها حجم نقدینگی در پایان دی ماه معادل ۱۴۶۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و به طور متوسط هر ماه ۱.۶۷ درصد رشد داشته است. با فرض اینکه حجم نقدینگی در بهمن ماه هم ۱.۶۷ درصد رشد داشته باشد، در پایان بهمن ماه نقدینگی حدود ۱۴۸۷ هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان است. با این حساب در چارچوب فروش اوراق گواهی سپرده معادل ۱۵.۴ درصد از کل نقدینگی صرف خرید این اوراق شد.
به نوشته فارس، هنوز جزئیات دقیقی از خریداران و منشاء منابعی که صرف خرید اوراق گواهی سپرده شده در دست نیست،اما با توجه به وضعیت نرخ‌ سود سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت به نظر می‌رسد بخش عمده منابع اختصاص یافته به خرید اوراق، سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را شامل می‌شده که نرخ سود آن کمتر از ۲۰ درصد بوده و برای دارندگان این منابع نرخ سود ۲۰ درصد جذابیت داشته است.
چرا که هم اکنون نظام بانکی قادر نیست بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار اقدام به جذب سپرده با نرخ سود بیش از ۱۵ درصد کند.
از طرف دیگر با توجه به نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در خرید اوراق و نرخ‌های سوداین صندوق‌ها و همچنین دارایی آنها که بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از منابع این صندوق‌ها صرف خرید این اوراق شده است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا