امور زیربناییراه و ساختمان

آخوندی مدیر استراتژیست دولت روحانی است/ مجلس با توجه به عملکرد وزیر راه قانع می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آخوندی مدیر استراتژیست دولت دوازدهم است، گفت: معتقدم برخی از موضوعات استیضاح وزیر راه و شهرسازی اساسا ارتباطی با وظایف آقای آخوندی به عنوان وزیر این حوزه ندارد.

همچنین بخوانید

ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس تجربیاتی که در ۴۰ سال گذشته کسب کرده‌ام و گفت‌وگوهایی که در چند روز گذشته با دوستان خود در مجلس داشته‌ام، چیزی که فشار بر روی استیضاح وزیر راه و شهرسازی می‌آورد، یک حمله شدید بیرونی از طریق فضای مجازی است و در حال حاضر در فضای مجاز سیاه‌نمایی‌ها از اقدامات مثبت دولت در جریان است که ریشه بیرونی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آقای آخوندی قوی‌ترین مسئول کابینه دولت یازدهم و دوازدهم است، گفت: آقای آخوندی به ویژه پس از برجام در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جذب سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی کارنامه بسیار  خوبی از خود به جای گذاشت و جذب سرمایه در وزارت راه و شهرسازی از تمام وزارتخانه‌ها بیشتر بوده است.

حسن بیگی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی در مدیریت پروژه‌های شقوق مختلف حمل و نقلی از توانایی بسیاری برخوردار است که اتفاقا در همین حوزه مورد هجمه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم که در دولت نهم و دهم اشتباهات بزرگی در این بخش‌های صورت گرفت که از جمله آن اجرای نادرست اصل ۴۴ قانون اساسی است. براساس اصل ۴۴ قانون اساسی اموالی از دولت جدا شده و تحت عناوین مختلف در سایر بخش‌ها به ویژه در بخش خصولتی تجمیع شده است. از سوی دیگر بخش خصوصی خیلی نتوانسته در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی موفق عمل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: بخش عمده‌ای از ثروت ملی در حمل و نقل به بخش‌های غیردولتی واگذار شده و امروز وزیر راه و شهرسازی باید درباره ضعف عملکرد این بخش‌ها پاسخگو باشد. معتقدم برخی از موضوعات استیضاح وزیر راه و شهرسازی اساسا ارتباطی با وظایف آقای آخوندی به عنوان وزیر این حوزه ندارد.

وی افزود: در زمان واگذاری‌ها شرکت‌های حمل و نقلی تمام اختیارات از وزارت راه و شهرسازی سلب شده است. برای مثال در مقطعی در بحث نگهداری از راه‌ها نیروهایی بازخرید شده‌اند که ماشین آلات راهداری هزینه این بازخریدها شده‌اند اما پس از واگذاری این ماشین آلات جایگزینی برای آنها نداشتیم و امروز شاهد آن هستیم که دست وزارت راه و شهرسازی خالی است.

حسن بیگی با بیان اینکه معتقدم نمایندگان مجلس با مطالعه گزارش کار وزارت راه و شهرسازی قانع خواهند شد، گفت: باید بپذیرم که در طول تحریم‌ها سال‌های متمادی اقدامات عملیاتی و زیرساختی در حوزه زیربناها در شقوق حمل و نقلی انجام نشده بود اما در همین مدت‌کوتاه پس از برجام آقای آخوندی عملکرد قابل قبولی را در حوزه زیرساخت و نوسازی ناوگان داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: پس از برجام آقای آخوندی وارد همکاری با کشورهای شرقی و غربی دارای تکنولوژی‌های پیشرفته از جمله چین، روسیه، کره جنوبی آلمان و ژاپن کشورهای شرقی و غربی شد که این موضوع مورد بغض کشور آمریکا و مورد نگرانی کشور صهیونیستی قرار گرفته و بنابراین تبلغیاتی سوء در حال انجام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی مدیر استراتژیست دولت است و کارهای  بسیار مهمی انجام داده است بنابراین کنار گذاشتن وی در این شرایط به صلاح نیست.

حسن بیگی درباره احتمال تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: طرح سه فوریتی در این باره در دستور کار است. نمایندگان مجلس بر این باور هستند که هر چند حوزه مسکن مسئولیتی پایینی دارد اما ارتباطات اجتماعی و مردمی بسیار زیادی را طلب می‌کند.

وی درباره ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در دولت دهم خاطرنشان کرد: در دولت دهم به دلیل اینکه مجلس استاد آقای احمدی‌نژاد را که وزیر راه و ترابری بود، استیضاح کرد، با لج‌بازی رییس‌جمهور وقت این اشتباه مضحک ادغام دو وزارت خانه انجام شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از راهکارها رفع مشکلات این وزارتخانه تفکیک وزارت راه از مسکن است و به طور قطع وزیر  در وزارت راه و ترابری که یک وزارتخانه کاربردی و استراژیک می تواند موفق‌تر عمل کند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا