صنعت، معدن، تجارت

صرافی‌های غیرمجاز لیدر فعال بازار ارز/ دلار ۱۰ نرخی شد!

نرخ رسمی در بودجه ۳۳۰۰ تومان،مبادله‌ای ۳۷۵۳ تومان، رسمی موزون سنا ۴۴۹۵ تومان، رسمی تزریقی به صرافی‌ها ۴۷۸۵ تومان و فروش رسمی صراف به مردم ۴۸۰۰ تومان تنها چند نرخ کنونی در بازار هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، صرافی‌های غیرمجاز در سطح شهر هنوز نفس می‌کشند و بازار ارز همچنان متشنج است. کسی ارز نمی‌خرد و نمی‌فروشد و فقط بساط دلالی‌ها گسترده‌تر شده است. اکنون دلار حدودا ۱۰ نرخی شده است.

دلار که دولت یازدهم وعده داده بود تک نرخی شود، در شرایط کنونی ده نرخی شده است؛ ضمن اینکه ، بالا بردن نرخ سپرده از ۱۵ به ۲۰ درصد، هر چند برای یک مدت زمان دو هفته‌ای، تمام نظم بازارهای مالی به هم خورده و هزینه گزافی به سیستم پولی پوسیده کشور تحمیل شده است؛ به این معنا که حتی در بورس هم، نرخ برخی اوراق به ۲۴ درصد رسیده است.

گشت و گذاری میدانی از سوی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که اکنون حدود ده نرخ برای دلار در شهر تهران وجود دارد و در مبادلات رسمی و غیررسمی محل اعراب و توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس، نرخ رسمی بودجه ۳۳۰۰ تومان، نرخ رسمی بانک مرکزی ۳۷۵۳ تومان، نرخ مسافری توریستی ۴۴۸۰ تومان، نرخ رسمی موزون سنا ۴۴۹۵ تومان، نرخ رسمی تزریقی به صراف ۴۷۸۵ تومان، نرخ فروش رسمی صراف به مردم ۴۸۰۰ تومان، نرخ فروش رسمی صراف در کف بازار ۴۸۵۰ تومان، نرخ فروش رسمی صراف بدون ثبت در سنا ۴۹۰۰ تومان، نرخ فروش حواله شرکتی ۴۸۶۰ تومان و نرخ فروش حواله شخصی ۴۹۲۰ تومان است.

اکنون بسیاری از بازارها به خاطر همین تلاطمات ارزی، تحت الشعاع قرار گرفته‌اند و نرخ‌های عجیب و قریبی در آنها اعمال می‌شود. در این میان صرافی‌های غیرمجاز همچنان نفس می‌کشند و صرافی‌های مجاز را هم همخون با رفتارهای خود آزار می‌دهند. بازار ارز ایران، روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد و مشخص نیست که این روند تا چه وقت ادامه داشته باشد.

یکی از صرافان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بر اساس آنچه که اکنون در بازار مشهود است، صرافی‌های غیرمجاز و برخی دلالان، لیدر بازار شده‌اند و بازار را هدایت می‌کنند؛ جلوی پاساژ افشار و لاله‌زار همچنان شلوغ است و رفت و آمد دلالان را به خود می‌بیند.

وی می‌افزاید: هم اکنون اوضاع بازار ارز اگرچه با تدابیری که طی روزهای گذشته اتخاذ شده، بهبود یافته اما همچنان متشنج است و به راحتی و روانی، معاملات در آن انجام نمی‌شود و این یعنی یک جای کار می‌لنگد و باید اصلاح شود.

فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی هم به نوعی فعالیت غیرمجازها در عرصه صرافی‌ها را تائید کرده و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که کار ساماندهی صرافی های غیرمجاز چه زمانی به سرانجام می رسد، ادامه داد: امروز بالغ بر ۶٠٠ صرافی مجاز در حال فعالیت هستند که البته ممکن است برخی تخلفات را هم انجام دهند که به هر حال با آنها به نحو مقتضی برخورد می شود.

حیدری گفت: برخی تحرکات در بازار ارز در صرافی های مجاز نیست و در محل های مشهوری تخلف می کنند. بر این اساس با هماهنگی وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و بانک مرکزی قاطعانه برخورد شده است.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: باید فعالیت ارزی از طریق صرافی مجاز انجام گیرد و تمام فعالیت های ارزی مجاز نیز ثبت می شود در نتیجه نظیر موسسات غیرمجاز کار ساماندهی صرافی های غیرمجاز نیز انجام می شود.

وی افزود: اگر تخلفات صرافی های مجاز جزئی باشد، در کمیسیون مربوطه رسیدگی شده و تذکر دریافت می کنند؛ و اگر سطح تخلفات بالاتر باشد، لغو مجوز می شود و اگر جرم کند، به قوه قضاییه معرفی می شود.

حیدری گفت: در سال ٩۶ تعداد ٢٠٠ صرافی غیرمجاز یا مجاز متخلف با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه پلمب شده اند و قاطعیت لازم را هم داریم.

به هر حال با این اوضاع چند نرخی شدن ارز که بسیاری از فعالیت های غیراقتصادی را جایگزین فعالیت‌های سالم اقتصادی و نقل و انتقالات ارزی کرده است، انتظار می‌رود که نیروی انتظامی و بانک مرکزی در کنار حمایت‌های قوه قضاییه، کار را به نحوی پیش برند که به هرحال، صرافی‌های غیرمجاز بساطشان از بازار جمع شود و بازار ارز ایران کمتر شاهد دلال‌بازی‌های این چنینی باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا