اقتصاد کلان

سهم ۴ درصدی پوشش بیکاری در کشور

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، آمار ۹ ماهه منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ بیکاری در این مدت در مقایسه با مدت شابه سال گذشته ۳ دهم درصد کاهش داشته و نرخ بیکاری جوانان نیز اُفت ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است ؛ به علاوه نرخ مشارکت با رشد یک درصدی همراه بوده است.

در این میان حدود ۸۳۶ هزار نفر در مقایسه با ۹ ماه سال ۹۵ به جمعیت فعال کشور افزوده شده که از این تعداد ۸۱۹ نفر شاغل هستند و در حال حاضر مجموعه بیکاران مطلق در کشور به ۳ میلوینو ۲۲۶ هزار نفر می رسد.

همچنین بخوانید

همچینین در ۶ ماه دوم سال جاری با توجه به دستور کار قرار گرفتن اشتغال واقعی در کشور موجب شده تا تفسیرهای غلط در این حوزه به حداقل برسد.

با این وجود از سال ۷۵ تا ۹۵، تعداد شاغلین کشور ۲۰۵ درصد رشد داشته که این رقم در ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۳.۶ درصد رشد را نشان می دهد در حالی که پوشش بیکاری در کشور سالانه ۴ درصد است.

در این رابطه اطهاری کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با میزان گفت: روانه شدن سرمایه به بخش های غیر مولد چون مسکن موجب ضعف اقتصاد در ایجاد شغل می شود و در این راستا بخش مولد از دور خارج و بدین ترتیب نرخ بیکاری افزایش می یابد.

وی با اشاره به سهم ۶۰ درصدی کارگران در بخش مسکن گفت: ۶۰ درصد بخش مسکن را کارگران ساده تشکیل می دهد و این نسبت برای کل اشتغال ایران ۱۵ الی ۲۰ درصد است و بیشتر کارگران ساده در بخش ساختمان و مسکن فعالیت می کنند.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: برای رونق اشتغال و ایجاد شغل باید ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه در گردش افراد به بخش مسکن سوق پیدا کند که این اشتغال در اصل مولد و ثابت نخواهد بود؛ در صورتی که بخش های مولد دارای اشتغال ثابت هستند و با اختصاص تسهیلات به بخش مولد به جای بخش مسکن می توان اشتغال پایدار و ثابت در کشور ایجاد کرد و نیمی از مشکل بیکاری برطرف خواهد شد.

گفتنی است، برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور باید به شغل های مولد و ثابت توجه ویژه ای شده و در این راستا تسهیلات برای رونق اشتغال ارائه شود.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا