انرژیچندرسانه‌ایصوت

تعادل بازار نفت با مدیریت اوپک + صوت

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت در سایه اعمال مدیریت صحیح و منطقی اوپک ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد علی خطیبی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این پرسش که آیا نفت ۶۰ دلاری می تواند مانع افزایش چشمگیر تولید نفت شیل آمریکا شود، افزود: اوپک در سال های گذشته سعی کرد تولیدکنندگان شیل اویل آمریکا را بطورکلی از بازار خارج کند.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه با این فرضیه غلط قیمت نفت به مرز ۲۰ دلار در هر بشکه تنزل پیدا کرد ولی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا از بازار خارج نشدند.

همچنین بخوانید

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: اگر قرار بود این تولیدکنندگان از بازار خارج شوند در همان سال ها که قیمت نفت به دامنه ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه رسید طبق قاعده بایستی از بازار خارج می شدند.

وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان شیل اویل آمریکا نه تنها از بازار خارج نشدند بلکه با همان شرایط به تولید خود ادامه دادند.

خطیبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اوپک باید به دنبال منافع خود باشد، اظهارداشت: پس از سال ها تضعیف قیمت نفت در بازارهای جهانی بالاخره اوپک دوباره مدیریت بازار را به دست گرفت وتوانست با تصمیم های منطقی و درست جانی دوباره با بازار نفت بخشدو سطح قیمت ها را از دامنه ۲۰ به ۷۰ دلار در هر بشکه ارتقا دهد.

وی تاکید کرد: اوپک همچنان باید مدیریت بازار نفت را در اختیار داشته باشد و از این طریق در بازار ایجاد تعادل کند.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: مقامات اوپک همواره اعلام می دارند که این سازمان به دنبال دیکته کردن قیمت به بازار نفت نبوده بلکه در پی ایجاد تعادل در این بازار است.

وی همچنین افزود: همانطورکه می دانید قوانین تجارت آزاد مانع از این می شود که گروهی یک قیمتی را به بازار دیکته یا با ایجاد کمبود مصنوعی نرخ ها را افزایش دهند.

خطیبی تصریح کرد: براساس قوانین بین المللی و تجارت جهانی چنین رفتارهاو اقداماتی جرم محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر چنانچه سازمانی بخواهد چنین کاری انجام دهد باید به محاکم بین المللی پاسخگو باشد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا