امور زیربناییراه و ساختمان

دست‌یابی به رکورد جابجایی ۴۶ میلیون تن کالا در سال جاری/ بهره‌برداری از راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در نوروز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن تشریح اقدامات این شرکت در سال ۹۶ و برنامه‌های آن در سال ۹۷ گفت: ریل‌گذاری حدود ۱۳۰۰ کیلومتر شامل ۸۰۰ کیلومتر از سوی این شرکت و حدود ۵۱۶ کیلومتر از سوی شرکت ساخت و توسعه طی یک سال را یک رکورد در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن کشور عنوان کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،سعید محمدزاده در نشست خبری که بعد از روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه در ساختمان شرکت راه‌آهن برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی این شرکت در سال ۹۶ و معرفی اقدامات قابل انجام در سال ۹۷ اظهار داشت: اقداماتی که طی سال ۹۶ در حوزه فعالیت شرکت راه‌آهن انجام شد در طول تاریخ ۹۰ ساله شرکت راه‌آهن نظیر ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: در سال‌های ۹۵ و ۹۴ برای رفع گلوگاه‌ها عملیات عمرانی آغاز و در سال ۹۶ نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی از سوی شرکت راه‌آهن در استان‌های مختلف کشور نصب شد که جدا از ریل‌گذاری‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از قابلیت بهره‌برداری راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت: همچنین خطوط مراغه –ارومیه و قزوین-رشت در ابتدای سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن افزود: با احتساب  ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ۸۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت راه‌آهن در مجموع نزدیک به  ۱۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید در کشور انجام شده است که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

محمدزاده با اشاره به بازسازی و نوسازی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور تصریح کرد: این عملیات در سخت‌ترین مناطق و فرسوده‌ترین خطوط انجام شد. به‌طور مثال حدود ۳۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی محور جنوب با عمر بیش از ۶۰ سال مورد نوسازی قرار گرفتند که در ۲۰۰ کیلومتر آن ۱۳۰ دستگاه تونل قرار داشت.

وی یادآور شد: همچنین از ۷۰۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم تحت برنامه ۳۰۰ کیلومتر در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات تراک بندی و علائم و ارتباطات انجام شده در سال جاری گفت: عملیات تراک بندی ۴۰۰  کیلومتر از خطوط ریلی، قرار گرفتن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر حدفاصل و بافق تا بندرعباس تحت پوشش سیستم ATC  تجهیز محور شرق به سیستم ATC، نصب و نوسازی علائم الکتریکی در ۱۲ ایستگاه از محور جنوب، نوسازی علائم الکتریکی محور مشهد و بهره‌برداری از  اتاق کنترل مرکزی در اداره کل راه‌آهن خراسان از جمله اقدامات شرکت راه‌آهن طی سال جاری در این حوزه به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با توجه موضوع قطارهای حومه‌ای از سوی این شرکت بیان داشت: در سال ۹۶ تکمیل خطوط حومه‌ای تهران-زنجان، تهران-گرمسار- تهران-پرند و کاشمر-مشهد با جدیت تمام مورد پیگیری قرار گرفته است و جزو همان ۷۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری خطوط دوم و سوم قرار می‌گیرد که مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

وی  با اشاره به عملکرد راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل باری نیز گفت: متأسفانه طی سال‌های ۸۶-۹۲ به‌طور دائم شاهد از دست دادن سهم ریل از بازار حمل کالا هستی. اما بر اساس تأکید رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی و تأکید ایشان در سال ۹۳ به مدیرعامل وقت راه‌آهن، این شرکت از سال ۹۳ تا امروز با کاهش نرخ حق دسترسی سعی کرد جذابیت حمل بار ریلی را افزایش دهد، بر این اساس از سال ۹۲ تعرفه حق دسترسی از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت که سهم حق دسترسی بارهای کانتینری صفر ریال محاسبه می‌شود.

محمدزاده با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر اینکه باید برای ریل مزیت رقابتی ایجاد شود، گفت: راه‌آهن در همین راستا با کاهش شدید درامد خود سعی کرد که بتواند جذابیت حمل‌ونقل ریلی  را افزایش دهد که این امر باعث  شد سیر نزولی شدید حمل‌ونقل ریلی متوقف شد. به‌طوری‌که در سال ۹۲  از سهم ۳۲ میلیون تن معادل ۱۰ درصد سهم حمل کالا در کشور با در نظر گرفتن عدم رقابت صحیح بین ریل و جاده، در سال ۹۶ به ۴۰ میلیون تن رسیده است که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن گام نهادن فراتر از سهم حمل ۴۰ میلیون تن یک آرزو بود، اما در پایان سال جاری به مرز ۴۶ میلیون تن رسیده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تن کیلومتر جابجا شده از طریق راه‌آهن نیز بیان داشت: از نزدیک ۲۷ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ در سال جاری به ۳۰ میلیارد تن نزدیک شدیم. در این خصوص باید توجه داشت که حمل یک تن‌کیلومتر بار از طریق ریل، بر اساس نفت امروز معادل ۱.۳ سنت صرفه‌جویی  در مصرف سوخت است و طبق برنامه به دنبال  افزایش چشم‌گیر این شاخص هستیم. رشد ۳ میلیارد تن‌کیلومتر یا ۶ الی ۷ میلیون تن در سال در تمام سال‌های  گذشته راه‌آهن یک رکورد محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین حجم جابجایی بار ترانزیتی از طرق ریل در سال ۹۶ را ۱.۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: مجموع حمل بار ترانزیتی در طول سال ۹۵ برابر با ۱.۱ میلیون تن بوده است.

محمدزاده در حوزه حمل‌ونقل مسافر بیان داشت: علی رغم اینکه شش سال متوالی سهم حمل ونقل عمومی در جابجایی مسافر به دلیل استقبال مردم از خودرو شخصی کاهش داشته است اما در سال ۹۶ موفق به دستیابی به رشد شش درصدی در مجموع جابجایی مسافر و ۱۶ درصدی در حوزه قطارهای حومه‌ای شدیم.

وی افزود: در سال ۹۵ راه‌آهن در راستای خدمت رسانی به مردم با قیمت مناسب، ۷۵۰ میلیارد تومان بر اساس گزارش‌های سازمان حساب‌رسی یارانه غیر مستقیم به حوزه‌های مسافری  پرداخت کرده است. در حالی که درآمد راه‌آۀن در سال‌های  ۹۲-۹۶ ثابت بوده است اما هزینه این شرکت به طور متوسط سالانه ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است. خوشبختانه دولت با حمایت‌های زیاد برای کمک به رفع جای خالی این مابه التفاوت تلاش می‌کند. قطار مسافری به ازای هر مسافر متوسط نزدیک ۶۴ تومان یارانه غیر مستقیم دریافت می‌کند و این شامل سوختی است که نسبت به قیمت سوخت واقعی ۱۸۰ تومان ارزان تر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همچنین حتی یک ریال حق دسترسی در حوزه حمل‌ونقل مسافر پرداخت نمی‌شود و تمام هزینه‌های نگهداری خطوط از منابع داخلی راه‌آهن تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به قرارداد سرمایه‌گذاری در سایت راه‌آهن آستارا گفت: در این سایت موفق به جذب سرمایه‌ای بالغ‌بر ۶۰ میلیون یورو شدیم که این سرمایه‌گذاری منجر به تکمیل سایت و خط آستارا-آستارا و بارانداز ریلی می‌شود و هم‌اکنون علاوه بر اجرای عملیات عمرانی، عملیات تخلیه بار و بهره‌برداری در سایت آستارا انجام می‌شود که مراسم افتتاح در زمان‌های پیش رو موکول شده است.

محمدزاده با توجه به توسعه ایستگاه‌ها گفت: برای ایستگاه‌های تهران-قم-مشهد مشاورین بین‌المللی گرفته‌شده است تا این ایستگاه‌ها به مولد اقتصادی شهر تبدیل شوند. همچنین ۳۰ ایستگاه داخلی راه‌آهن نیز توسط مشاورین داخلی در حال بررسی قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات شرکت راه‌آهن برای اجرای طرح TOD   بیان داشت: در محدوده شهر اهواز با حمایت مسئولان استانی و شهری قرار است یک مجموعه خدماتی-تجاری-رفاهی و ریلی در قالب ۳۲۰ هزار مترمربع به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی همچون مدل مشارکتی در ساخت آزادراه‌ها احداث شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: راه‌آهن در نظر دارد که ایستگاه‌ها از محل سوار و پیاده شدن مسافران به مرکز جذاب و نقاط بازآفرینی شهری و مراکز ایجاد رونق اقتصادی تبدیل شوند.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا