انرژی

دلار کمیاب شد؛ حباب سکه به ۱۲۰ هزار تومان رسید

بسیاری در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده بودند تا در زمان مناسب و هنگامی که قیمت‌ها بالا رفت، سکه‌هایشان را بفروشند اما اکنون که خرید و فروش در بازار جریان گرفته، کارشناسان از حباب ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در قیمت سکه تمام بهار آزاد طرح جدید خبر ‌می‌دهند و معتقدند اگر غیر از این بود قطعا حباب قیمتی سکه بیش از این رقم‌ها بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این روزها بازار ارز شرایط خاصی را سپری می‌کند؛  امروز نه در بازار آزاد و نه در صرافی‌های چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران، دلار یافت نمی‌شد و برخی صرافی‌های بانکی نیز فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار را به قیمت ۴۷۹۰ تومان می‌فروختند.

بر این اساس از صرافی‌های چهارراه استانبول تهران و میدان فردوسی که یکی از مراکز اصلی فروش ارز در پایتخت به شمار می‌رود، هیچ یک از صرافی‌ها به مردم عادی یا مسافر حتی با ارائه پاسپورت و ویزا هم دلار و یورو نمی‌فروختند. این در حالی بود که دلالان میدان فردوسی که در اطراف این میدان ارزهای خارجی در دست دارند، دلار را ۴۸۰۰ تومان می‌فروختند. البته تعداد زیادی از همین افراد نیز دلاری برای فروش نداشتند.

همچنین بخوانید

حباب ۱۲۰ هزار تومانی سکه

در بازار سکه اما شرایط به گونه دیگری است؛ بر این اساس مانند سال‌های گذشته در آستانه عید نوروز تقاضای موجود در بازار سکه و طلا به شکل سنتی افزایش یافته است و با توجه به کاهش عرضه و افزایش تقاضا در این زمینه، نوعی حباب قیمتی ایجاد شده است که پیش‌بینی می‌شود پس از رسیدن ایام نوروز، با کاهش میزان تقاضا، این حباب از بین برود.

ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار ادغام می‌شوند

در بخش موسسات پولی و بانکی هم این روزها حرف و حدیث بسیار است؛ طی سه سال اخیر جریان ساماندهی موسسات غیرمجاز از  جدیت بیشتری برخوردار شد و درنهایت در سال جاری با توقف فعالیت تمامی موسسات بزرگ اعتباری غیر مجاز، بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر هیچ موسسه غیرمجازی نداریم.

در این مدت موسساتی همچون میزان، ثامن الحجج، فرشتگان، وحدت، افضل توس و البرز ایرانیان منحل شده و فعالیت آن‌ها پایان یافت؛ ولی به هر صورت مراحل بعد از این توقف و به طور خاص رسیدگی به وضعیت مالی و سپرده‌گذاران آن‌ها جریان دیگری داشت که مدت‌هاست حواشی آن را باقی گذاشته است.

با توجه به اینکه اموال و دارایی این موسسات نقد نبوده و وضعیت مشخصی نداشت، بانک مرکزی با همکاری سایر دستگاه‌های مربوط به تعیین تکلیف مرحله‌ای سپرده‌گذاران این موسسات وارد شد و با توجه به اموال شناسایی شده، با اختصاص خط اعتباری فرایند مرحله‌ای تعیین وضعیت سپرده‌گذاران را شروع کرد.

امروز اما فرشاد حیدری- معاون نظارت بانک مرکزی- با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی گفت که با توجه به قوانین مصوب مجلس و رایزنی‌های انجام شده تقریبا دیگر امکان ایجاد موسسات غیر مجاز وجود ندارد.

از سوی دیگر اما در جریان ساماندهی موسسات در ماه‌های اخیر که با همکاری سران سه قوا انجام شد، با توجه به تخلفاتی که در هیات‌های تصفیه این موسسات رخ داده بود، تصمیم به برکناری آن‌ها به دلیل کوتاهی و یا قصور، گرفته شد و البته طبق تخلفات شکل گرفته بانک مرکزی نزد مقام قضایی اقامه دعوا داشته و جریان در حال پیگیری است

حیدری در این باره توضیح داد: بعد از برکنار هیات‌های تصفیه متخلف موسسات، هیات‌های جدید متشکل از نماینده‌ای از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، یک نفر از سهامداران و یک نفر از نماینده سپرده‌گذاران جریان را در حال پیگیری است.

در هر حال به گفته مسوولان نظارت بانک مرکزی پیش‌بینی بر این است تا در نیمه اول سال آینده بتوان تکلیف تمامی سپرده‌گذاران را مشخص کرد.

هیچ کالایی تا پایان فروردین ۹۷ گران نمی‌شود

در هر کشوری متناسب با سیاست ها، بازار کنترل می شود و باید سامانه فروش کشوری داشته باشیم؛ در این راستا البته از صنعت به عنوان بهترین حوزه برای سرمایه گذاران نام برده میشود و  برای استمرار اشتغال و تولید همه دستگاه ها باید همکاری داشته باشند.

امروز اما خبری مبنی بر این اعلام شد که هیچ کالایی از امروز تا پایان فروردین سال ۹۷ گران نمی شود و مردم می توانند تخلف ها را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

در این باره همواره تاکید شده که عملیاتی شدن ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان از کارهای خوبی است که باید در کل کشور اجرایی شود و در صورت نهادینه شدن این قانون، رقابت مثبتی را در ارائه خدمت مناسب به مصرف کنندگان شاهد خواهیم بود.

ریشه‌کنی سونامی آنفلوآنزای طیور/ افشای نام مقصران

در خبرها آمده بود که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که از نیمه سال گذشته آغاز شده و تاکنون تلفات بسیاری از واحدهای پرورشی طیور سنتی و صنعتی گرفته است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری است که طی دو سال گذشته بسیاری از کشورهای جهان از جمله همه کشورهای اروپایی را در سال ۲۰۱۷ و پس از آن با خود درگیر کرد و گزارش آن نیز منتشر شد.

اما در حوزه خاورمیانه، آسیای شرقی و ایران نیز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نوع H۵N۸ گزارش داده است که طی سال‌های گذشته نیز تحت تیپ‌های دیگری نیز از این ویروس در کشورهای مختلف نیز از جمله ایران وارد شده است اما در برنامه‌های بهداشتی و مراقبتی سازمان دامپزشکی، قرار گرفته و کنترل شده‌اند.

در این باره علیرضا رفیعی‌پور  – رئیس سازمان دامپزشکی – در این باره از صدور دستورالعمل جدیدی برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر داد و اعلام کرد: اگر شرایط و رویه‌های کنونی در سال آینده نیز ادامه پیدا کند، میزان تلفات این بیماری تا دو برابر امسال یعنی بیش از ۴۰ میلیون قطعه طیور افزایش پیدا می‌کند. اما اگر این دستورالعمل کاملا اجرایی شود دیگر شاهد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت اپیدمی و سونامی نخواهیم بود که البته در این میان، نام همه متولیان و مسئولان دولتی و خصوصی که کوتاهی کنند، اعلام می‌شود.

آخرین اخبار از وضعیت نفتکش سانچی

قرار است سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه‌ای از افراد متخصص را برای حضور در نفتکش سانچی و ماندن در زیر آب آن هم به مدت یک هفته به چین بفرستد تا وضعیت اجساد پرسنل این نفتکش مشخص شود کما اینکه به نظر می‌رسد هیچ جسدی سالم باقی نمانده باشد.

در این باره محمدمهدی برومندی درباره آخرین اقدامات برای شناسایی اجساد نفتکش سانچی هم گفته شده طی آخرین سفری که آقای بروجردی در صدر هیات پارلمانی به چین داشتند، مذاکراتی در حوزه پارلمانی و سیاسی انجام شد. در نهایت مقرر شد که کمیته مشترکی بین ایران و چین شکل گیرد که این کار صورت گرفت.

برای رفتن به داخل کشتی نفتکش سانچی در اعماق آب‌ها شرکت‌های مختلفی از نقاط مختلف دنیا از جمله چینی‌ها اعلام آمادگی کردند که سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال شناسایی تیمی کارآمد برای عقد قرارداد است تا بتواند پاسخگوی نیازها و سوالات و کارها باشد.

قرار است این تیم متشکل از غواصان یک هفته زیر آب در محفظه‌هایی زندگی کنند تا به صورت دقیق اطلاعاتی از درون نفتکش سانچی حاصل شود. تاکید ما بر این است که گروه‌های غواصی همه جای کشتی و حتی موتورخانه‌ که در عمق کشتی قرار دارد را بررسی کنند.

رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس درباره زمان اعزام غواصان و حضور این تیم در چین، گفته است: از آنجا که اکنون جعبه سیاه در حال بررسی و جمع‌بندی کارشناسی با حضور چهار نماینده حقوقی و متخصص ایران است، منتظر اعلام نتایج هستیم تا به موازات آن این تیم به چین اعزام شود. فکر نمی‌کنم که زمان بررسی جعبه سیاه خیلی طول بکشد و باید به زودی منتظر اعلام نتیجه بررسی‌ها باشیم.

خلبان و شرکت هواپیمایی آسمان، مقصران حادثه

پس از چند هفته بررسی و پیگیری، کمیته بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی خود از حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را ارائه کرد که طبق آن شرکت هواپیمایی آسمان با توجه به رعایت نکردن محدودیت‌های پزشکی خلبان خود و اجرایی نکردن آرایش فنی لازم به عنوان مقصر اصلی شناخته شده البته در کنار آن خلبان نیز در عملکرد خود با ابهام‌هایی روبه‌رو است.

هرچند که این گزارش در پایان اعلام کرده که هنوز نمی‌توان به طور دقیق و رسمی از علت‌های اصلی سقوط این هواپیما سخن گفت، اما به نظر می‌رسد ابهام‌هایی در عملکرد شرکت هواپیمایی آسمان وجود دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده، خلبان اصلی پرواز که ۶۲ سال سن داشته عمل جراحی قلب خود را در سال ۸۸ پشت سر گذاشته و پس از سپری شدن ۹ ماه از عمل منع پروازی وی برداشته شده هرچند نیاز به رعایت برخی محدودیت‌ها وجود داشته است. از جمله این‌که اعتبار گواهینامه پزشکی وی شش ماهه باشد همراه یک کمک خلبان که محدودیت پزشکی و عملیات پرواز ندارد پرواز کند و در هر چک پزشکی هوایی تحت ارزیابی تخصصی قلب و عروق قرار گیرد.

این محدودیت تا سن ۶۰ سالگی بوده و پس از آن خلبان باید مورد ارزیابی‌های تخصصی چشم، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب و روان قرار بگیرد. ضمنا اعتبار گواهینامه ایشان شش ماه و در هر چک پزشکی باید ارزیابی‌ها به طور کامل انجام می‌شد که طبق محتویات پرونده پزشکی معاینات براساس مقررات انجام شده است.

با این وجود این گزارش ابهامی را در رابطه با عملکرد شرکت آسمان در بررسی وضعیت خلبان خود وارد کرده است.از سوی دیگر هواپیمای استفاده شده نیز با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. طبق این گزارش پس از ثبت تعدادی سقوط و حادثه برای هواپیمای ATR پیشنهاداتی از سوی کمیته ایمنی حمل و نقل آمریکا به شرکت سازنده هواپیما ارائه شده تا در جریان آن سیستم‌های هشدار دهنده شرایط یخ زدگی به خلبان اصلاح شود که این پیشنهاد سرانجام در سال ۲۰۰۹ از سوی شرکت سازنده ارائه شد.

اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره سقوط هواپیمای ترک

بعداز ظهر روز یکشنبه مورخ بیستم اسفند ماه یک فروند هواپیمایی جت تجاری از نوع چلنجر ۶۰ ثبت کشور ترکیه به علامت ثبت TC- TRB که از فرودگاه شارجه در امارات متحده عربی عازم فرودگاه آتاتورک استانبول بود، در مسیر هوایی UT۴۳۰، از صفحه رادار محو و در رشته کوه‌های زاگرس حوالی شهرکرد سقوط کرد.

این پرواز در ساعت ۱۶:۵۹ به وقت محلی وارد فضای کشور جمهوری اسلامی ایران شده و در حدود ساعت ۱۸:۰۹ به وقت محلی دچار سانحه شد. سازمان هواپیمایی امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد که براساس مکالمات خلبان پرواز با مرکز کنترل فضای کشور، خلبان به علت بروز مشکل فنی درخواست کاهش ارتفاع کرده که در حین کاهش ارتفاع در حدود ۳۲ هزار پایی ضمن افت شدید سرعت از صفحه رادار محو شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت بهره بردار ترک، این هواپیما دارای سه نفر خدمه پروازی و هشت مسافر بوده است. ملیت دو نفر از مسافران اسپانیایی و بقیه سرنشینان تبعه کشور ترکیه هستند. همکاری دو سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه در خصوص بررسی سانحه از دقایق اولیه آغاز و هماهنگی‌های لازم در خصوص جستجو و نجات توسط سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته است.

مسئولیت بررسی سانحه با توجه به مقررات بین‌المللی با سازمان هواپیمایی کشوری ایران است و کشورهای ترکیه به عنوان محل ثبت هواپیما و کانادا به عنوان طراح و سازنده هواپیما می‌توانند درخواست همکاری در روند بررسی سانحه را مطابق کنوانسیون شیکاگو و ضمائم آن ارائه کنند

به اشتراک نگذاشتن اطلاعات، بزرگترین اقدام ضدامنیتی

امروز  در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین مراسم هفتمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات( فاوا ) و یکصد و چهل و یکمین سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی در این مراسم طی سخنانی بر ضرورت توجه به جوانان کشور و ممانعت از آلوده شدن آن‌ها به فساد اداری تصریح کرد: کسانی که مانع رشد خلاقیت‌های جوانان در حوزه فناوری اطلاعات  با هر شیوه‌ای  می‌شوند، ضربه به حاکمیت آینده ایران می‌زنند.

 او با تاکید بر ضرورت تحقق دولت الکترونیک برای مبارزه با فساد اداری، اظهار کرد: نگذشتن از کسانی که ذهن مردم و اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده‌اند، بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که نگذاریم جوانانمان که در یک پست اداری با اختیارات لازم قرار دارند به فساد آلوده شوند.

وی در ادامه با بیان این‌که شورای عالی فضای مجازی باید فصل‌الخطاب باشد، اظهار کرد: هنوز از ما سوال می‌شود که چرا از کسب‌وکارهای نوپا حمایت می‌کنید، اینها نفوذی هستند. در حالی که این افراد از ما هستند و ما باید با حمایت خودمان آنها را جذب کنیم و نگذاریم که غربی‌ها با حمایت خودشان آنها را جذب کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان این‌که من وزیر ارتباطات بخشی از انرژی خود را برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر صرف کرده‌ام و هنوز موفق نشده‌ام، گفت: آخرین بهانه‌ای که آورده می‌شود بحث امنیت است در حالی که بزرگترین اقدام ضد امنیتی همین به اشتراک نگذاشتن اطلاعات بین دستگاهی است

 کشف اموال اختلاس‎گر نفتی

وزیر نفت درباره آخرین وضع پرونده اختلاس‎گر فعال در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفته است که با پیگیری دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی، آنطور که به من گفته‎اند، اموالی بیش از میزان اختلاس صورت‎گرفته از این فرد شناسایی و توقیف شده است.

بیژن زنگنه درباره متواری شدن این فرد به کانادا نیز افزوده است این که او به کانادا رفته را باور نمی‌کنم. تصور می‌کنم این چیزی است که وی دوست دارد در رسانه‌ها مطرح شود، تصور می‌کنیم وی در ترکیه مخفی شده باشد.

وضعیت سرانه آب کشور بحرانی است

مسوولان همواره میگویند که سرانه آب کشور یک سرانه بحرانی است؛ چراکه ورودی به سدها در سال گذشته در کل کشور تقریبا ۱۴ میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال به حدود ۱۰میلیارد متر مکعب رسیده و کاهشی حدود ۲۷ درصد دارد.

 باید بپذیریم که در گذشته اشتباهات زیادی کرده‌ایم و باید با همفکری معضل و چالشی که در بحث آب در کشور مطرح شده است را برطرف کنیم. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که با توجه به جمعیت کشور، هر یک هکتار زمین در قالب بحث تامین غذا و مباحث مرتبط با اقتصاد، برای ۱۰ نفر است اما هر هکتار زمین در شاخص‌های بین المللی برای تامین غذای ۲۵ نفر است.

به تاکید مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اگر آینده‌نگری داشته باشیم، باید بتوانیم در هر یک هکتار، غذا و امنیت غذایی ۲۰ نفر را تامین کنیم که این مساله در شاخص‌های بین المللی یک بحث بسیار مهم است.

حاج رسولی‌ها می‌گوید در حال حاضر در کشور با یک فرصت و یک تهدید مواجه هستیم و باید با توجه به این فرصت و تهدیدها به این شاخص به سرعت نزدیک شویم. تاسیسات زیربنایی کشور، سدها و.. فرصت‌هایی هستند که در کشور وجود دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا