امور زیربناییراه و ساختمان

جابه‌جایی ۳۷۷ میلیون تن بار از جاده‌های کشور/ هزینه‌های حمل بار با سیستم های هوشمند تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد

یک کارشناس صنعت حمل ونقل بار گفت: هزینه حمل بار با استفاده از بازارگاه‌های الکترونیکی و هوشمند حمل بار و حذف واسطه‌ها، تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، محمد امین نورشاهی در مراسم رونمایی از سیستم حمل ونقل هوشمند بار اظهارداشت: طبق آمار منتشر شده از سازمان راهداری سال گذشته ۳۷۷ میلیون تن بار در سطح کشور جابجا شده است و ۴۷۰ هزار راننده مشغول فعالیت بوده اند. همچنین وی در خصوص مسئولیتهای اجتماعی ایبار نسبت به رانندگان نیز افزود: شخصا و همراه با اعضای هیئت مدیر به بازدید از پایانه های ترابری رفته ام." وی ضمن اظهار تاسف از عدم وجود امکانات لازم حتی برای استراحت این قشر زحمتکش به برنامه های ایبار برای بهبود شرایط رانندگان از جمله ارائه راهکار برای کم کردن مدت زمان انتظار برای یافتن بار مناسب اشاره کرد.

وی در پاسخ به ابراز نگرانی صاحبین بارهای کلان در خصوص نحوه پرداخت، گفت: پرداخت در سامانه به معنای پرداخت کرایه بار نیست و نوع پرداخت و تاریخ آن مطابق با درخواست صاحبین بار ضمن اعلام به راننده صورت میگیرد. همچنین ایبار با ارائه راهکارهایی اجرایی مختص به هر کسب و کار رانندگانی وفادار را در اختیار صاحبین بارهای کلان قرار میدهد.

محمد امین نورشاهی در خصوص ورود به بازار بین الملل و بازار باربری درون شهری تصریح کرد: حضور در این بازارها در فاز اول قرار ندارد اما در چشم انداز ایبار ورود به این بازارها در آینده ممکن است. ۶۰درصد هزینه حمل و نقل بار در کشور قیمت واقعی جابجایی آن است و استفاده از سیستم های هوشمند بار می تواند بسیاری از هزینه های اضافی را در این بخش کاهش دهد.

وی یادآور شد: بازارگاه های الکترونیک حمل ونقل بار با اتصال به سیستم های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به آخرین اطلاعات رانندگان دارای کارت هوشمند دسترسی دارند و این مساله در کاهش ریسک حمل بار در کشور بسیار تاثیرگذار است.

این کارشناس صنعت حمل و نقل بار یادآورشد: آمارها نشان می دهد که هم اکنون ۵۰۰ هزار راننده در سطح کشور در امر جابجایی بار ایفای نقش می کنند و سیستم های هوشمند کمک خواهند کرد که صاحبان کالا به سهولت راننده مورد نظر خود را برای حمل بار تعیین و روی قیمت حمل آن نیز توافق شود.

وی با اشاره به مزیت های صدور بارنامه های الکترونیکی اظهارداشت: قرار است صدور بارنامه های الکترونیکی از خردادماه سال ۹۷ در سطح کشور اجرایی شود و این مساله در تسهیل سفر کامیون ها برای جابجایی بار در کشور که به طور متوسط ۲۷ میلیون سفر در سال انجام می شود در رونق کسب و کار این بخش بسیار موثر خواهد بود.

این کارشناس صنعت حمل ونقل بار بیان کرد: آمارها نشان می دهد که در سال حدود ۴۰۰ میلیون تن کالا در سطح کشور جابجا می شود و استان تهران با وجود دوری آن از بنادر کشور بیشترین جابجایی بار را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

نورشاهی با بیان این که با پیشرفت های صنعت حمل ونقل و هوشمند سازی این بخش استفاده از روش های سنتی در جابجایی بار در کشور جوابگو نیست، تاکید کرد: باید استفاد از سیستم های هوشمند در فضای مجازی به صورت گسترده مورد توجه قرار گیرد و سامانه حمل و نقل بار به عنوان یکی از بازارگاه های الکترونیکی کشور در زمینه حمل هوشمند بار در حمل ونقل برون شهری و در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و بازرگانی نقش مهمی را ایفا کند.

به گفته وی، صاحبان کالا می توانند با ورود به آدرس اینترنتی این سامانه با وارد کردن مبدا، مقصد، نوع بار و نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب و پس از اعلام زمان بارگیری در مرحله پایانی با توافق روی قیمت و پرداخت نقدی در مقصد و یا در مبدا فرایند حمل بار به مقصد انجام می شود.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا