بانکبانک و بیمه

دست بانک ها در حنای بانک مرکزی


نایب رئیس کمیسیون بازار پول اتاق تهران گفت: بانک ها از فروردین۹۷باید پرداخت سود۲۰درصد گواهی سپرده ها را آغاز کنند در حالیکه تکلیف تفاوت سود سپرده ها با تسهیلات۱۸درصدی مشخص نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،سید حسین سلیمی افزود: نخستین­ کاری که باید هرچه زودتر دولت و بانک مرکزی در حوزه بانکی درباره آن تصمیم بگیرد مشخص شدن تکلیف اختلاف بین سودهای گواهی سپرده های بانکی و تسهیلات ارائه شده است.

وی­ ادامه داد: بانک مرکزی برای سامان دادن به شرایط بازار ارز ناگهان سود سپردهای بانکی را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد رساند آن هم در شرایطی که بانک ها تهسیلات بانکی ارائه شده را با سود ۱۸ درصد ارائه داده بودند و در این شرایط بانک ها نمی توانند سود ۲۰ درصد پرداخت کنند اما تسهیلات ۱۸ درصد را ادامه دهند از این رو باید درباره این موضوع بانک مرکزی تصمیم گیری کند.
سلیمی با اشاره به اینکه بنیه بانک ها در شرایط مطلوبی نیست، گفت: بانک مرکزی بعد از اینکه سود گواهی سپرده ها را ۲۰ درصد برای مقطعی اعلام کرد و شاهد سپرده گذاری بسیاری در بانک ها بودیم وعده هایی داد که افزایش ۵ درصد سود را برای بانک ها جبران خواهد کرد اما هنوز در این زمینه شاهد هیچ تصمیم گیری نیستیم همچنین باید هرچه زودتر این ماجرا تعیین تکلیف شود.
وی افزود: بانک ها از فروردین باید سود ۲۰ درصدی را به سپرده گذاران پرداخت کنند و در این شرایط توان تامین ۵ درصد را ندارند و اگر قرار باشد بانک مرکزی این موضوع را به بانک ها تحمیل کند حتما بانک ها با چالش های جدی رو به رو می شوند و در عمل نمی توانند از عهده این کار برایند و مشکل بازپرداخت پیدا خواهند کرد، زیرا نمی شود شما سود ۲۰ درصد پرداخت کنید و تسهیلات ۱۸ درصدی بدهید.
به نوشته صدا و سیما، سلیمی همچنین به سختگیری های آمریکا و فشار روی شرکای اروپایی ایران اشاره کرد و گفت: فشارهای آمریکا روی اقتصاد ما اثر گذار بوده است و در راه تحقق کامل برجام چالش هایی را ایجاد کرده است که دولت باید به صورت جدی برای آن برنامه داشته باشد. در حال حاضر در نقل و انتقال های پولی و بانکی مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا