بورسبورس اوراق

گزارش ناامید کننده از دو بانک متوقف/ تبدیل سود به زیان در یک چشم برهم زدن

دو بانک دی و پارسیان روز جاری اقدام به انتشار گزارش‌هایی از مجموعه خود در کدال کردند. نماد بانک دی که قریب به ۲۰ ماه از توقف آن می‌گذرد، گزارش صورت‌های مالی سالانه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۵ را روانه کدال کرد. طبق این گزارش، بانک دی در سال گذشته ، ۲۱۰۹ ریال زیان به ازای هر سهم به سهامدارانش تحمیل کرده است. بانک پارسیان نیز که تلاش برای بازگشایی نماد خود می‌کند، در پی افشای اطلاعات بااهمیت اعلام کرد سود ۱۲۰ میلیارد تومانی به زیان ۴۷ میلیارد تومانی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از مدت‌ها بانک دی اقدام به انتشار صورت‌های مالی منتهی به اسفند ۹۵ در کدال کرد. گزارشی نامساعد که سود ۳۳۰ ریالی سال ۹۴ را به زیان ۲۱۰۹ ریالی سال ۹۵ تبدیل کرد. البته گفتنی است بانک دی در اولین پیش‌بینی خود سود سال گذشته را ۲۷۵ ریال به ازای هر سهم گزارش کرده بود که نتوانست این درآمد را محقق کند.

در این بین سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بانک دی در سال گذشته، ۵۲۱ میلیارد تومان اعلام شده است که این عدد نسبت به سال ۹۴ کاهش ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود علی‌الحسابی که این بانک به سپرده‌ها در سال ۹۵ پرداخت کرده است با افزایش ۳۴ درصدی نسبت به سال ۹۴ به رقم سه هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

همچنین بخوانید

اما نکته قابل توجه، منفی شدن نسبت کفایت سرمایه بانک دی با ارایه صورت مالی جدید است. نسبت کفایت سرمایه به معنی نسبت سرمایه‌ی بانک به دارایی‌های موزون شده با ریسک است و بانک مرکزی برای تمامی مؤسسات مالی و بانک‌ها، حداقل نسبت کفایت سرمایه را ۸ درصد معین کرده است. نتیجتا از آنجاکه اقلام تشکیل دهنده سرمایه اصلی بانک‎‌ها و موسسات اعتباری عبارتند از سرمایه پرداخت شده، اندوخته قانونی، سایر اندوخته‌ها و صرف سهام، بانک دی با شناسایی زیان انباشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی  حداقل کفایت سرمایه را از دست داد و این عدد برای «دی» که سال جاری ۲۸ درصد افزایش سرمایه داده است، منفی شد.

در ادامه اخبار منفی بانکی‌ها، «وپارس» دلیل اصلی تعدیل منفی خود را ایجاد فضای رقابتی در جذب منابع و عدم کاهش بهای تمام شده پول طبق انتظارات پیش بینی شده اعلام کرد. با تعدیل منفی پیش‌آمده سود پیش‌بینی شده ۵۰ ریالی برای هر سهم به زیان ۲۰ ریالی تبدیل شد. این بانک در گزارش عملکرد ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، زیان ۶۹۱ میلیارد تومانی شناسایی کرد این درحالی است که «وپارس» برای سال مالی گذشته ۴۱ میلیارد تومان سودآوری داشته است.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا