امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رشد ۲۴ درصدی بهره وری آب در کشاورزی

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از رشد ۲۴ درصدی شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی طی چهار سال گذشته در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرامک عزیزکریمی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد افزود: در این مدت بطور متوسط سالی شش درصد بهره وری آب در بخش کشاورزی افزایش یافته به نحوی که هم اکنون به ازای مصرف هر متر مکعب آب یک هزار و ۲۵۰ گرم محصول در مملکت تولید می شود که این عدد در گذشته ۹۰۰ گرم بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: در شرایط حاضر به ازای مصرف هر متر مکعب آب در سطح دنیا یک و نیم کیلوگرم محصول از اراضی کشاورزی برداشت می شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تمامی برنامه ریزی ها در بخش کشاورزی این سرزمین پهناور مبتنی بر شاخص بهره وری بالاخص مصرف آب است.

وی در ادامه افزود: مطابق برنامه ریزی بلند مدت وزارت جهاد کشاورزی ۶۰۰ هزار هکتار از سطح کشت آبی کشور باید کاهش و در برابر بهره وری در واحد سطح افزایش یابد.

عزیزکریمی تصریح کرد: از این میزان سطح کشت آبی تا کنون ۳۵۰ هزار هکتار کاهش یافته بدون اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی دچار افت شده باشد.

وی با بیان اینکه شاخص بهره وری مجموعه ای از تمامی اقدامات است، گفت: برخی از اقدامات در این حوزه به عملیات آبی و خاکی مانند تسطیح اراضی، تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری و برخی موارد به بحث درون مزرعه یعنی استفاده از ارقام زودرس، تحمل به خشکی، مصرف آب کمتر و غیره مربوط می شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بخش کشاورزی سهم عمده ای در مصرف آب کشور و حتی جهان دارد بنابراین در این قضیه هیچ شکی نیست.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارداشت: بطور متوسط ۷۰ درصد آب جهان دربخش کشاورزی مصرف می شود.

عزیزکریمی با بیان اینکه بحران آب و خشکسالی در ایران سابقه بیش از هزاران سال دارد، گفت: برای مقابله با پدیده کم آبی و خشکسالی در کشور باید همه پای کار باشند.

وی در ادامه از وجود بیش از شش میلیون اراضی آبی در کشور خبرداد و افزود: دولت ها هر ساله اعتبارات زیادی جهت سرمایه گذاری برای توسعه روش های نوین آبیاری و ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی اختصاص می دهند حال سئوال اینکه آیا همه کشاورزان در شرایط حاضر امکان استفاده از این سامانه ها را دارند یا خیر؟

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصرح کرد: سامانه های نوین موجب صرفه جویی بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «چالش» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵ به مدت ۷۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مطهره محرابی، الهام مصطفوی و حمیده رضا سلطانی» با هدف تضارب آرا و نظرهای متفاوت و گاهی اوقات متضاد میان کارشناسان و مسئولان نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با موضوعات مختلف کسب و کار، کشاورزی، صنعت، بازرگانی، اقتصادی و جامعه بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا