امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

راندمان آبیاری موضعی ۹۰ درصد است

معاون فنی مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی راندمان سامانه های آبیاری موضعی را ۹۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی گرجی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد ضمن تاکید بر توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور افزود: افزایش بهره وری آب بخش کشاورزی، حفاظت کمی و کیفی آب و خاک و تولید پایدار محصولات کشاورزی از جمله اهداف اجرای و توسعه این سامانه هاست.

وی همچنین اظهارداشت: سامانه های نوین آبیاری بر اساس آئین نامه اجرایی بند (ک) ماده ۱۷ قانون پنج ساله چهارم توسعه به مجموعه تمهیدات، راهکارها و فناوری های جدید آبیاری اطلاق می شود که با عملیاتی کردن این موارد و مسائل ضمن ارتقای راندمان آبیاری نیاز واقعی آب گیاهان تامین و شرایط خاک به لحاظ فیزیکی، شیمیایی و زیست محیطی پایدار نگهداشته شود.

همچنین بخوانید

معاون فنی مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: انواع سامانه های نوین آبیاری را می توان در سه بخش موضعی، بارانی و کم فشار طبقه بندی کرد.

وی در ادامه به سامانه های موضعی آبیاری اشاره کرد و افزود: در این روش آب مورد نیاز گیاه از طریق شبکه لوله‌ها در سطح مزرعه توزیع و توسط وسایل خروجی بطور مستقیم در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

گرجی بیان داشت: سیستم های آبیاری موضعی شامل روی سطحی، تیپ نواری، بابلر، قطره ای زیر سطحی و میکروجت اسپری است.

وی تصریح کرد: آبیاری موضعی روی سطحی بیشتر در باغات، آرایش تیپ نواری در زراعت و قطره ای زیر سطحی فقط در باغات پسته مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون فنی مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی راندمان آبیاری موضعی قطره ای زیر سطحی را ۹۵ درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این روش آبیاری تنها برای آبیاری باغات پسته مورد استفاده قرارمی گیرد.

وی در ادامه انواع روش های آبیاری بارانی را شامل آبفشان غلطان، آبفشان قرقره ای، آبفشان دوار، آبفشان خطی و آبیاری کلاسیک ثابت دانست و افزود: مدیریت مصرف آب برای افزایش بهره وری از منابع آب قابل استحصال و در دسترس نقش موثری در توسعه پایدار خواهد داشت.

گرجی یادآورشد: انتخاب روش های مناسب توزیع آب در سطح مزارع برای افزایش کارایی آب تحویلی به کشاورزان از جمله راهکارهای مدیریتی موثر در راستای ارتقای بهر ه وری در بخش کشاورزی به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا