بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

عزم راسخ شرکت‌ها برای حل معضل پرداخت خرد / در نمایشگاه تهران هوشمند چه گذشت؟

همایش و نمایشگاه دوروزه تهران هوشمند ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. این همایش تخصصی و کاربردی که با همکاری شهرداری استان تهران و با حمایت شرکت‌هایی مانند آریا همراه، بهسازان فردا، همراه اول، ایرانسل، شهروند و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و معاونت فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت برگزار شده است، دیروز میزبان چهره‌های زیادی از نهادهای دولتی بود. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدعلی نجفی، شهردار تهران، پروانه مافی رئیس کمیته کسب‌وکارهای الکترونیک مجلس و محمد فرجود رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در این همایش حضور داشتند. در بخش نمایشگاه این همایش نیز شرکت‌های بسیاری حضور داشتند که تلاش داشتند دستاوردهای خود در زمینه هوشمندسازی تهران به مخاطبان و شرکت‌کنندگان ارائه دهند.

 

همچنین بخوانید

کل تهران را باید به پارک فناوری تبدیل کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی خود درباره لزوم حرکت جمعی به سمت شهرهوشمند گفت: «ایجاد شهر هوشمند از الزامات زندگی بشر است و اگر بخواهیم مدیریت منابع را بهتر انجام دهیم باید به سمت راه‌حل شهر هوشمند حرکت کنیم.»

آذری جهرمی عدم تعریف رابطه مشخص بین رگولاتوری وزارت ارتباطات و شهرداری‌های کشور و نبود همکاری بین شهرداری و اپراتورهای تلفن همراه را از معضلاتی دانست که کشور برای توسعه زیرساخت‌های موجود با آن مواجه است و گفت: «نتیجه این مشکلات این می‌شود که در متروی تهران که روزانه جمعیت زیادی را جابه‌جا می‌کند، یک اپراتور آنتن‌دهی دارد و اپراتور دیگر نه. به عبارتی نیازمند اصلاحات مدیریتی و ایجاد تعاملات با حوزه‌های شهری هستیم تا بتوانیم بیشترین خدمت را برای مردم انجام دهیم.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سخنرانی خود گفت: «در آینده، آموزش دیگر منحصر به شیوه‌های سنتی نخواهد بود. تئوری آینده آموزش، آموزش تا لحظه مرگ است. به همین دلیل است که شهرها در آینده مهم می‌شوند، زیرا پلتفرم این موضوع هستند. در حقیقت شهرهای هوشمند و خلاق بر این اصول توسعه پیدا می‌کنند و بیشتر شبیه دانشگاه خواهند شد، زیرا هر روز به شهروندانشان آموزش‌های جدیدی خواهند داد.»

او با بیان اینکه در حقیقت کل شهر یک پارک فناوری است، در ادامه گفت: «چیزی که به عنوان شهر خلاق از آن سخن می‌گوییم، این است که هر جوانی در تهران بتواند ایده‌اش را پیاده و سرمایه‌گذار آن را نیز پیدا کند. به عبارت دیگر دانشگاه‌ها در آینده محصور به دیوارهایی نخواهند بود و جزئی از جامعه و مبلمان شهری هستند. پارک فناوری هم دیگر محصور به دیوار نخواهد بود و کل شهر را می‌توان نرم‌افزاری کرد.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان با اشاره به اینکه صنعت جدید و کارآفرینان جدید از داخل می‌جوشد، گفت: «باید شتاب‌دهنده‌ها را توسعه دهیم و کل شهر تهران به پارک فناوری تبدیل شود. همچنین تمام امکانات و ظرفیت‌های فناوری کشور را در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم تا بتوانیم با این اقدامات محیط کسب و کاری برای جوانان ایجاد کنیم. امیدوارم این راهی که آغاز شده است، به سرعت به نتیجه برسد؛ زیرا این نگاه‌های جدید به شهر تهران است.»

محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران گفت: «نقشه های سه بعدی تهران را تهیه کرده‌ایم و برنامه‌هایی برای مدیریت یکپارچه شهری تدارک دیده‌ایم که سال آینده به مرحله اجرایی می‌رسد.» او در گفته‌های خود با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که در تهران یک زیست‌بوم نوآوری و خلاقیت ایجاد کنیم گفت: «در تلاش هستیم شرکت‌های دانش‌بنیانی را که ایده‌های مناسبی برای مدیریت شهری دارند، حمایت کنیم و هماهنگی‌هایی نیز برای انجام این کار در نظر گرفته شده است.»

 

شهرآرمانی، ثمره همکاری بهسازان فردا، فناپ و آریا همراه

یکی از غرفه‌های نمایشگاه شهر هوشمند، کنسرسیوم شهرآرمانی نام داشت و درون غرفه نیز پرچم سه شرکت بهسازان فردا، فناپ و آریا همراه به چشم می‌خورد. شهر آرمانی ثمره همکاری این سه شرکت است و هر سه در تلاش هستند با تجمیع منابع و دستاوردهای خود در زمینه اینترنت اشیا، راهکارهای مناسبی برای داشتن شهر هوشمدن به شهرداری ارائه کنند.

محمدهادی شالباف، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت بهسازان فردا درباره این پروژه به راه پرداخت گفت: «شهرداری‌ها امکان ارائه خدمات بالقوه زیادی را دارند که با همکاری سازمان‌های خصوصی و تخصصی این خدمات را می‌توانند به شهروندان حقیقی و حقوقی ارائه دهند. مورادی مانند هوشمند کردن پارکینگ‌ها و مدیریت ترافیک، تحلیل اقتصادی اصناف و مدیریت آنها در سطح شهر، مدیریت مصرف انرژی و در نتیجه کاهش مصرف، مدیریت آلوگی هوا و پسماندها همگی می‌توانند با فناوری‌های آینده مدیریت شوند.»

به گفته شالباف، شرکت بهسازان فردا از سال گذشته فعالیت‌های خود را در زمینه اینترنت اشیا آغاز کرده بود و با اینکه حوزه اصلی کاری این مجموعه خدمات بانکی و پرداختی است، اما از آنجایی که خدمات مالی می‌توانند محور یکپارچگی در آینده باشند و در ساخته شدن یک شهرهوشمند نقش چنین مجموعه‌هایی بانک داده نام دارند بسیار مهم خواهد بود، فعالت در این بخش‌ها را شروع کرده است.

او درباره این همکاری می‌گوید: «با بررسی و تحلیلی که در طول این مدت در مورد ساختار و اکوسیستم کسب‌وکاری هوشمندسازی و نسل چهارم فناوری‌ها داشتیم که خود به نوعی بنیان اقتصاد آینده است؛ به این نتیجه رسیدیم که مشارکت، بخش بسیار مهمی خواهد بود و به همین دلیل با هدف تجمیع منابع و توانمندی‌های مجموعه‌های بزرگ در کشور برای افزایش بهره‌وری در اقتصاد آینده و به خصوص هوشمندسازی شهرها؛ تلاش خود را برای ایجاد یک کنسرسیوم مشترک بین گروه بهسازان فردا، گروه فناپ و آریا همراه شروع کردیم.»

شالباف در پاسخ به اینکه این همکاری چه نمود و چه محصولی خواهد داشت، توضیح داد: «هوشمندسازی شهری می‌تواند چهار لایه مطرح می‌شود، تجهیزات و ابزارها، ارتباطات، یکپارچگی و پلت‌فرم و در انتها لایه کاربری. بیشترین نقشی که ما به آن توجه داریم ارائه پلت‌فرم و API است. این پلت‌فرم فراتر از یک مفهوم فنی است و در واقع تسهیلگر خواهد بود و امکان کمک به کسب‌وکارهایی را که هرکدام به نوعی در توسعه شهری و هوشمند کردن شهر موثر هستند، ایجاد می‌کند. به این ترتیب و با کمک اطلاعات و دسترسی‌ها وAPIهایی که به آنها داده می‌شود، می‌توانند کسب‌وکار خود را شکل دهند.»

به عقیده شالباف در مسئله توسعه شهری و هوشمندسازی آن با شهروندانی که نیازهای متعددی دارند مواجه هستیم و باید بتوانیم برای همه آنها پاسخ‌های مناسبی تهیه کنیم. به همین علت ارائه، یک خدمت برای یک نیاز را نمی‌توان هوشمندسازی نامید. شالباف درباره همکاری بهسازان فردا با فناپ و آریا همراه گفت: «کارهای بزرگ را باید با هم انجام داد. ما باید مفهوم رقابت و همکاری را در بازار بازتعریف کنیم. زمانی که شرکت‌های بزرگ که هرکدام سهم مشخصی در بازار دارند، با یکدیگر همکاری می‌کنند، می‌توانند ارزش افزوده مشخصی تهیه و ارائه کنند.»

محمدحسین نورانیان، مدیر کسب‌وکار اینترنت اشیا شرکت فناپ نیز در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره آینده این همکاری گفت: «امیدواریم بتوانیم در آینده اپراتور اینترنت اشیا در سطح کشور باشیم.» به گفته او، همایش تهران هوشمند یکی از نخستین نمودهای همکاری این سه شرکت با یکدیگر است و این کنسرسیوم به تازگی تشکیل شده است. همچنین کسب‌وکارهایی که در حوزه اینترنت اشیا به فعالیت مشغول هستند زمزمه‌های همکاری را با این کنسرسیوم آغاز کرده‌اند تا بتوانند با از پلت‌فرمی که ارائه خواهد شد، استفاده کنند.

نورانیان درباره شکل همکاری کنسرسیوم شهرآرمانی با کسب‌وکارها می‌گوید: «همکاری ما به شکل B2B2C است. ما با کسب‌وکارها در ارتباط خواهیم بود و آنها هم با کاربران خود.» به گفته نورانیان در حال حاضر همکاری‌هایی با برخی سازمان‌ها انجام شده است و در آینده این همکاری با شهرداری‌ها توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

صندوقی بدون صندوق‌دار، محصول جدید به‌پرداخت ملت

یکی از محصولاتی که در نمایشگاه تهران هوشمند معرفی شد، فروشگاه بدون صندوقدار به پرداخت ملت بود. این صندوق بدون متصدی است و در فروشگاه‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد که در بخش صندوق اغلب صف وجود دارد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و فودکورت‌ها مکان‌هایی هستند که می‌توان از این صندوق‌ها از آن استفاده کرد.

به گفته سید حاتم هاشمی، معاون بانک‌های اطلاعاتی و سیستم به‌پرداخت ملت، این دستگاه با نمونه‌های خارجی خود تفاوت‌های اندکی دارد، چرا که در سایر کشورها کیف پول رایج‌تر است. این دستگاه شامل سه بخش است. بخش اول پیشخوان است که مشتریان می‌توانند خریدهای خود را روی آن بگذارند. دستگاه به صورت خودکار کالاها را تشخیص می‌دهد و آنها را روی صفحه نمایش که دومین بخش محسوب می‌شود، فهرست می‌کند. در نهایت پرداخت انجام می‌شود، اما نه با کارت‌های شتابی. بلکه با تلفن همراه و موبایل و از طریق اپلیکیشن سکه.

اگر مشتریان در کیف پول این اپلیکیشن اعتبار داشته باشند، تنها کافی است تلفن را روی جایگاه قرار دهند تا پرداخت به شکل خودکار انجام شود. اما اگر کیف پول را شارژ نکرده‌اند، می‌توانند از طریق کارت‌های شتابی و باز هم از طریق اپلیکیشن سکه پرداخت را انجام دهند. همچنین در صورتی که موبایل خریدار از NFC پشتیبانی نکند می‌توانند با اسکن کردن QR روی نمایشگر، پرداخت خود را انجام دهند.

البته به گفته هاشمی به‌پرداخت ملت قصد دارد API بخش پرداخت را در اختیار سایر اپلیکیشن‌های پرداخت قرار دهد تا کاربران این اپلیکیشن‌ها نیز بتوانند از همین طریق در این گیت‌ها هزینه کالاهای خود را بپردازند. به گفته او، بسته به نیاز فروشگاه‌ها می‌توان به این صندوق‌ها گیت نیز اضافه کرد. این گیت‌ها در فروشگاه‌هایی کاربرد دارند کهبخش پرداخت و صندوق آنها بزرگ‌تر و گسترده‌تر است و امکان نظارت بر روی پرداخت همه مشتریان نیست. با وجود آنها مشتریان نمی‌توانند بدون پرداخت کالاهای خود از فروشگاه خارج شوند و در نتیجه امنیت پرداخت برای پذیرندگان تضمین می‌شود.

 

۱۰ خدمت پرداخت اپلیکیشن ایزی‌پی

توسن سها یکی دیگر از شرکت‌هایی بود که در این نمایشگاه حضور داشت. این شرکت که در مجموعه شرکت‌های گروه توسن ارائه خدمات پرداخت الکترونیک را به عهده دارد، بیش از همه با برند ایزی‌پی خود شناخته می‌شود. کارت‌های بلیت الکترونیکی شهرداری تهران ، جاسوئیچی‌های ایزی‌پی، باجه‌های ایزی‌پی، دستگاه‌های شارژ خودکار ایزی‌پی شبکه‌ای را به وجود آورده‌اند که فروش و شارژ کارت بلیت‌های الکترونیکی شهر تهران و عملیات پردازش و تسویه حساب تراکنش‌های شهر تهران را مدیریت می‌کنند. غیر از این دو، با داشتن این کارت‌ها می‌توان کرایه تاکسی‌هایی را نیز پرداخت کرد که دستگاه پرداخت با ایزی‌پی را دارند. این دستگاه‌های سفیدرنگ چند ماهی است که در پایانه تاکسی‌های خطی مترو صادقیه به صورت پایلوت راه‌اندازی شده‌اند که با استقبال زیادی از سوی رانندگان و شهروندان نیز مواجه شده است.

اما محصول جدیدی که توسن سها از آن در نمایشگاه امسال رونمایی کرد، برنامه کاربری تلفن همراه یا اپلیکیشن ایزی‌پی بود. این اپلیکیشن رسالت ایزی‌پی را در ارائه خدمات پرداخت‌ از جمله پرداخت‌های مربوط به خدمات  شبکه حمل‌ و نقل شهری دنبال می‌کند. این اپلیکیشن  ۱۰ سرویس ارائه می‌کند که برخی از آن ها برای اولین بار است که توسط یک اپ موبایل ارائه می‌شوند. کاربران اپلیکیشن ایزی‌پی می‌توانند از طریق این برنامه طرح ترافیک بخرند، بلیت تک سفره مترو را که با تکنولوژی بارکد دو بعدی کار می‌کند تهیه کنند و و به جای اینکه در صف خرید بلیت بایستند و هزینه را به صورت نقد پرداخت کنند، تنها تلفن همراه را به گیت نزدیک کنند تا گیت با خوانش بارکد اجازه ورود به مترو را بدهد.

فروش بلیت برج میلاد نیز یکی دیگر از خدمات این اپلیکیشن است. علاوه بر این، ایزی‌پی امکان پرداخت هزینه دستگاه‌های پارکومتر را وقتی کارت بلیت‌ کاربر همراهش نیست فراهم می‌کند و در آینده نیز قرار است به طور کلی جایگزین دستگاه‌های پارکومتر باشد.

جعفر پشامی قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره توسن سها در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره کارکرد دیگر این برنامه توضیح داد: «یکی از قابلیت‌های این اپلیکیشن شارژ غیرحضوری کارت ایزی‌پی است. در حالت معمولی این کارت‌ها را می‌توان در متروها، کیوسک‌های شارژ کارتی که در سطح شهر وجود دارند و دستگاه‌های کوچک خرید شارژ در متروها شارژ کرد. اما با اپلیکیشن ایزی‌پی می‌توان شماره سریال روی کارت را وارد کرد، مبلغ مورد نظر را نوشت و هزینه را پرداخت کرد. پس از آن به دستگاه‌های شارژ کارت ایزی‌پی مراجعه کرد و با نزدیک کردن کارت به دستگاه، شارژ به صورت خودکار انجام می‌شود.»

این اپلیکیشن سرویس‌های بانکی هم دارد و می‌توان از طریق آن مانده‌گیری کرد و با مبدا  بانک های عضو توسن بوم نیز از سرویس کارت به کارت استفاده کرد. به گفته پشامی، با توجه به نیاز به هماهنگی با تک‌تک بانک ها در آینده نزدیک بانک‌های بیشتری به این سرویس اضافه می‌شوند.

آخرین سرویس اپلیکیشن ایزی‌پی، پرداخت کرایه تاکسی است. به تاکسی‌ها یک کارت حاوی QR Code داده می‌شود. کاربر نیز هنگام پرداخت کد را اسکن و پرداخت را از طریق کیف‌پول پرداخت می‌کند.

پشامی درباره گفته‌های اخیر قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی تهران مبنی بر تجمیع کیف پول‌های پرداخت خرد تاکسی‌ها گفت: «طرح پلت‌فرم باز سازمان تاکسیرانی بسیار به توسعه سریع این خدمت در جامعه کمک خواهد کرد. در واقع یک سامانه‌ مرکزی یک بارکد دو بعدی واحدی به رانندگان ارائه خواهد داشت و به عنوان یک سامانه واسط بین تراکنش‌های انجام شده از طریق اپ‌های موبایل مختلف و حساب های رانندگان مدیریت تراکنش‌ها و تسویه حساب را به انجام می‌رساند. در این صورت مردم می‌توانند با هر اپلیکیشنی که دارند، کرایه تاکسی خود را پرداخت کنند و با سرعت بیشتری پرداخت از طریق تلفن همراه جهت پرداخت کرایه تاکسی، در جامعه رواج پیدا کرده و توسعه پیدا می‌کند.»

 

از ارائه API تا راهکار پرداخت خرد در فناپ

غرفه فناپ جدا از شهر آرمانی در بخش دیگر نمایشگاه به چشم می‌خورد که به دو بخش تقسیم می‌شد. یک بخش ارائه پلت‌فرم و در بخش دیگر نیز معرفی کیپاد. محمدعلی شرکت بزازان، مدیر محتوای پلت‌فرم فناپ درباره این سرویس گفت: «فناپ در قالب یک پلت‌فرم و ارائه API به کسب‌وکارهایی که در جهت هوشمندسازی شهری و توسعه شهری فعالیت می‌کنند و به سرویس‌های بیمه و پرداخت نیاز دارند، اجازه می‌دهد از API فناپ استفاده کنند. این خدمت فعلا در حال تست و آزمایش است و به مرور توسعه پیدا می‌کند.»

کیپاد نیز، کیف پولی است که از همکاری بین بانک پاسارگاد و شرکت فناپ به وجود آمده و اکنون در دو شهر مشهد و قزوین بیش از همه در حال فعالیت است. کیپاد کارتی در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهد، بلکه تنها لازم است کاربران سیم‌کارت ایرانسل خود را به سیم‌کارت NFC ایرانسل تغییر دهند و دو اپلیکیشن نصب کنند. یکی اپلیکیشن مدیریت کیف پول و دیگری هم کیپاد. در اپلیکیشن کیپاد می‌توانند اعتبار را افزایش داده و فارغ از اینکه کاربر مشتری چه بانکی است، کیف پول خود را شارژ کنند. با شارژ کیف پول، کافی است حین استفاده از اتوبوس یا مترو، تلفن را به دستگاه کارتخوان نزدیک کنند تا پرداخت سریع انجام شود.

فعالیت کیپاد به حمل‌ونقل ختم نمی‌شود و این اپلیکیشن تلاش می‌کند به صورت کلی راهکاری برای پرداخت خرد ارائه کند. سجاد جمشیدیان، مدیر راه‌اندازی کیپاد در مشهد، درباره کارکرد پرداخت خرد کیپاد به راه پرداخت توضیح داد: «در کارت‌خوان‌های پاسارگاد یا بانک‌هایی که طرف قرارداد با فناپ هستند، می‌توان بدون کشیدن کارت تنها با داشتن کیپاد و نزدیک کردن تلفن به دستگاه پوز، پرداخت را انجام داد.»

به گفته او حداکثر می‌توان تا ۲۰۰ هزار تومان کیف پول را شارژ کرد و سقف برداشت از آن هم ۵۰ هزار تومان است. چرا که ارقام بیشتر از آن دیگر پرداخت خرد حساب نمی‌شوند. جمشیدیان درباره مسائل رگولاتوری پیرامون کیف پول‌ها گفت: «تاکنون برای ما مشکلی به لحاظ رگولاتوری پیش نیامده است. البته این موضوع می‌تواند بخاطر سخت‌گیری‌هایی باشد که خود بانک اعمال می‌کند.»

 

راهکارهای پرداخت آفلاین و آنلاین سیمرغ تجارت

شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت نیز در این نمایشگاه محصولاتی برای ارائه داشت. یکی از این دستگاه‌ها وندینگ ماشین گرم یا پایانه اتوماتیک فروش نوشیدنی‌های گرم بود و دیگری دستگاهی برای پرداخت هزینه در نانوایی‌ها محسوب می‌شد. پرداخت در هردوی این دستگاه‌ها هم می‌توانست از طریق اپلیکیشن سیموپی انجام بگیرد و هم با کارت‌های هیبریدی بانک تجارت انجام‌پذیر بود.

به گفته علی‌اکبر آبشار، مدیر عملیات و پشتیبانی سیمرغ تجارت کارت‌هایی که این شرکت از طریق بانک تجارت ارائه می‌کند دو کارکرد دارد و هم می‌تواند کارتی عضو شبکه شتاب باشد و هم می‌تواند یک کیف پول برای پرداخت‌های خرد باشد. استفاده از این کارت‌ها مانند کارت‌های مترو و اتوبوس جزو پرداخت‌های آفلاین محسوب می‌شود و می‌تواند تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ شود و به صورت tap and go در حمل‌ونقل شهرهایی مانند زنجان و استفاده از دستگاه‌هایی مانند وندینگ نوشیدنی گرم و خرید از نانوایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال، محصول دیگر سیمرغ تجارت با نام سیموپی، در حوزه کیف پول آنلاین قرار می‌گیرد و سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهد. یکی از این سرویس‌ها شارژ کارت از طریق خود دستگاه تلفن است. کاربر گزینه شارژ کارت را انتخاب می‌کند، مبلغ را وارد می‌کند و با چسباندن کارت به پشت تلفن، کارت شارژ می‌شود.

به گفته آبشار خدمات دیگر این اپلیکیشن شامل پرداخت کیف پولی از طریق QR و NFC، خرید شارژ و پرداخت قبض و امتیازگیری و وفاداری مشتریان می‌شود.

 

می‌خواهیم راهکار دست مشتری بدهیم

شرکت دانش‌بنیان طلوع یا پارس وندینگ یکی از شرکت‌هایی است که شاید در این نمایشگاه به شکل غرفه حضور نداشت، اما محصولات این شرکت حضور پررنگی در نمایشگاه داشتند. دستگاه خیریه کمیته امام خمینی، خرید بلیت سینما و خرید بلیت کنسرت و تئاتر برای راهبرد هوشمند شهر، دستگاه وندینگ گرم و فروش نانوایی سیمرغ تجارت و تولید سفارشی باکس دستگاه خرید و شارژ کارت ایزی‌پی در توسن سها همگی از محصولات شرکت پارس وندینگ است.

حسین رمضان‌پور مدیرعامل این شرکت درباره فعالیت‌های پارس وندینگ به راه پرداخت گفت:‌ «پارس وندینگ بیش از هرچیز به دنبال این است که به مشتریان خود راهکار ارائه کند. ما با توجه به نیاز هرشرکت و خواسته‌های آنها، به طراحی و‌تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌پردازیم. تولیدات این شرکت دانش‌بنیان است و در حوزه ساخت باکس و رک سخت‌افزاری، خودکفا هستیم.»

به گفته او هدف اصلی این شرکت، راهکار محور است نه دستگاه محور. پارس‌وندینگ غیر از این دستگاه‌ها، دستگاه خوددریافت شهریه دانشگاه آزاد برای بانک ملی و کیوسک پرداخت هزینه بیمار برای بیمارستان‌ها نیز طراحی کرده است.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا