امور زیربناییراه و ساختمان

فراخوان جذب ایده و آغاز طراحی پایانه‌ مسافری ایران‌شهر از امروز شروع می‌شود / کلنگ‌زنی طراحی ابرپروژه در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی از شروع فراخوان جذب ایده و آغاز طراحی پایانه مسافری هوایی ایران شهر از امروز تا ۲۰ فروردین سال آینده خبر داد و گفت: کلنگ این ابرپروژه سال آینده به زمین می‌خورد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، شهرام آدم‌نژاد در نشست خبری امروز از شروع فراخوان جذب ایده و آغاز طراحی پایانه مسافری هوایی ایران شهر از روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه خبر داد و گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی که نقطه آغاز و پایان سفر به ایران است برای تجلی ایرانشهری مکان بسیار مهمی برای مسافران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع مهم، وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشت تا مکانی را به عنوان ترمینال اصلی مسافری هوایی کشور معرفی کند که علاوه بر عملکرد مورد انتظار، گویای ویژگی‌های سرزمینمان باشد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام با بیان اینکه این فرودگاه بین المللی دروازه ورودی به کشورمان است بنابراین به نوعی نماد کشور شناخته می‌شود، اظهار داشت: از این رو برای طراحی هر چه بهتر فرودگاه امام شرکت شهر فرودگاهی در نظر دارد دستیابی به ایده‌های برتر برای طراحی پایانه مسافری هوایی بین‌المللی ایرانشهر را از طریق فراخوان عمومی به مرحله اقدام بگذارد این فراخوان به منظور جلب مشارکت همه علاقه‌مندان و صاحبان اندیشه و نظر صورت می‌گیرد.

آدم‌نژاد با تاکید بر اینکه فرودگاه امام به عنوان نقطه آغاز و پایان سفر به ایران می‌تواند لحظات بسیار شیرین یا تلخی را برای مسافران به جا بگذارد، گفت: بنابراین برای اینکه مسافران خارجی و داخلی خاطره خوبی را از کشورمان به یاد داشته باشند پس از موضوع و اصل ایمنی بر این فرودگاه موضوع طراحی ترمینال را در دستور کار قرار دادیم.

وی تاکید کرد: تمام مردم کشورمان این حق را دارند که انتظارات و خواسته‌های خود را از نحوه طراحی فرودگاه امام اعلام کنند و قطعا نظرات مردم در هر سطحی چه مردم عام و چه طراحان برتر در قالب‌های مختلف می‌تواند در این پروژه ملی تاثیرگذار باشد.

آدم‌نژاد تاکید کرد: سهم همه ایرانی‌ها در نحوه طراحی ترمینال ایرانشهر محفوظ است.

وی ادامه داد: این فراخوان از امروز ۱۵ اسفند شروع و تا ۲۰ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت و ۱۵ ایده برتر انتخاب می‌شود و این ۱۵ ایده به طراحان داخلی و بین المللی برای اجرا واگذار خواهد شد. قرار بر این است که ۱۰ ایده برتر از میان ایده‌های ایرانی و ۵ ایده برتر از میان ایده‌های برتر خارجی انتخاب شود.

وی تاکید کرد: نقش کسانی که ایده‌ها را ارائه کردند حذف نمی‌شود و آن ایده به نام آنها ثبت خواهد شد.

آدم‌نژاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مناقصه تامین مالی پروژه ترمینال ایران‌شهر اظهار داشت: ترمینال ایران شهر سومین ترمینال فرودگاه امام است که اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد این پایانه در فاز اول احداث توانایی پذیرش ۲۵ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و در فاز دوم ظرفیت آن به ۶۳ میلیون مسافر و در فاز آخر به ۱۰۰ میلیون مسافر خواهد رسید.

وی تاکید کرد: موضوع مناقصه در این ترمینال مطرح نیست بلکه به دنبال تامین مالی توسعه فرودگاه هستیم.

وی درباره میزان هزینه تامین مالی برای توسعه فرودگاه ایران شهر گفت: ۲.۵ میلیارد یورو برای کل فاز ترمینال ایران شهر با ظرفیت ۶۳ میلیون نفر نیاز است.

وی تاکید کرد: پس از برگزاری فراخوان جذب ایده برتر، کلنگ طراحی این ابرپروژه در سال ۹۷ به زمین می‌خورد.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت ترمینال سلام اظهار داشت: ترمینال سلام در حال حاضر در دستور ساخت است و تا چند ماه دیگر این ترمینال با ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر افتتاح خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی فرودگاه امام خمینی می‌تواند به عنوان فرودگاه هاب منطقه تبدیل شود که زیرساخت‌ها و سرمایه‌های مورد نیاز در این فرودگاه تامین شود.

آدم‌نژاد با تاکید بر اینکه صنعت فرودگاهی توانایی جذب سرمایه را دارد تاکید کرد: نگران جذب سرمایه در فرودگاه امام نیستیم دغدغه ما این است که یک طراحی ایرانی – اسلامی منحصر به فرد در فرودگاه امام بتوانیم به اجرا برسانیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی با اشاره به نحوه ارائه ایده‌ها برای طراحی ترمینال ایران شهر اظهار داشت: با هدف آزادسازی ظرفیت‌های خلاقانه فکری و طراحی محدودیتی در قالب و سبک ارائه برای ایده‌ها وجود ندارد بنابراین نحوه ارائه ایده توضیحات درباره آن و روش انتقال صحیح مفهوم برعهده شرکت‌کننده است. شرکت‌کننده‌ها می‌توانند ایده‌های خود را از طریق وبسایت www.myairport.ir یا ایستگاه‌های جذب ایده در فرودگاه‌های منتخب کشور و یا به شماره فکس ۸۹۷۷۸۰۷۰ ارسال و کد رهگیری دریافت کنند.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا