بانکبانک و بیمه

اخذ بالاترین رتبه اعتباری ملی و بین المللی توسط بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن به رتبه AA+ در سطح ملی که نشانگر توانایی مالی بلند مدت (Long Term Financial Strength Rating) دست یافت.

همچنین بخوانید
به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن ، بانک صنعت و معدن به رتبه AA+ در سطح ملی که نشانگر توانایی مالی بلند مدت (Long Term Financial Strength Rating) ، چشم انداز مالی و اعتباری پایدار و با ثبات (Stable Outlook)‌ و رتبه A۱+ برای توانایی مالی کوتاه مدت (Short Term Financial Strength Rating) در زمینه توانمندی اعتباری دست یافت.
امید رحیم نیا رئیس اداره بررسی و کنترل ریسک بانک صنعت و معدن با بیان این مطلب افزود : طی گزارش مورخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ مؤسسه معتبر مستقل رتبه بندی اعتباری Capital Intelligence بانک صنعت و معدن در سومین سال ارزیابی خود موفق شد به این رتبه دست یابد.
وی افزود : این بانک همچنین توانست رتبه بین المللی قبلی خود را بدون تغییر نسبت به رتبه سال قبل و در بالاترین سطح رتبه کشوری که حاکی از توانایی مالی (Financial Strength Rating) -BB ، چشم انداز مالی و اعتباری پایدار و با ثبات (Stable Outlook)‌ و امتیاز حمایتی (Support) ۲ است حفظ کند و این در حالی است که در میان تمامی بانکهای ایرانی تنها بانک صنعت و معدن موفق به اخذ چنین رتبه حمایتی شده است.
به گفته امید محمد رحیم نیا رئیس اداره بررسی و کنترل ریسک بانک صنعت و معدن این موفقیت در راستای استراتژی توسعه تعاملات بین المللی و جهت نیل به اهداف کلان مصرح در برنامه راهبردی چهارم بانک همچون بهبود و تقویت نظام جامع مدیریت ریسک ، بهبود شفافیت عملکردی و تطابق با استانداردهای بانکی بین المللی ، گسترش شبکه ارتباطات و تعاملات بین المللی و ارتقای تعامل ، جایگاه و نقش بانک در سطح بازیگران توسعه اقتصادی کشور کسب شده است.
از نکات حائز اهمیت گزارش اخیر مؤسسه اروپایی مذکور می توان به مواردی نظیر برخورداری دارایی های بانک صنعت و معدن از کیفیت نسبتاً بالاتری در قیاس با شبکه بانکی کشورمان ، ذخیره گیری مناسب جهت پوشش ریسک اعتباری ، عهده دار بودن نقش کلیدی توسعه ای بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک تخصصی بخش صنعت و لذا برخورداری از حمایت صد درصدی دولت ج.ا.ا در هنگام مواجهه با هرگونه بحران مالی- اعتباری احتمالی ، تأمین مالی طرحهای بزرگ و زیرساختی کشور طی سه سال بررسی مؤسسه مذکور ، برخورداری از نسبتهالی مالی قابل قبول در حد یک بانک توسعه ای علیرغم بی بهره بودن از مزیت سپرده پذیری از مشتریان در حجم بالا در قیاس با بانکهای تجاری اشاره کرد.
محمدرحیم نیا گفت : فراهم نمودن زمینه جذب سرمایه از منابع خارجی با پایین ترین نرخ ممکن و بدون تضمین دولت یا به عبارت دیگر تسهیل دسترسی به منابع مالی در بازار سرمایه بین المللی ، تنوع بخشی به ابزارهای جذب و تجهیز منابع ،کاستن از تعهدات غیر ضروری و فراهم نمودن منابع تازه برای تامین مالی طرحها ، شفافیت عملکرد بانک و همچنین ارتقاء اعتبار بین المللی بانک و نظام بانکی کشور از مزایای این رتبه اعتباری است .

لازم به ذکر است رتبه بندی اعتباری بانکها از ابزارهای مهمی است که بر تصمیم متعاملین حقیقی و حقوقی بانکها چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین المللی ، جهت تسهیل در برقراری رابطه تجاری و مالی در کنار خاطری آسوده بسیار تأثیرگذار است. به عبارتی ، اخذ رتبه بالاتر به مثابه افزایش توان رقابتی بانک در جذب منابع متنوع و ارزان قیمت و جذب سرمایه گذاران در عرصه بین الملل می باشد. عواملی نظیر ؛ ساختار مالکیتی بانک، کیفیت و توانمندی مدیریت، سیستمها و ابزارهای کنترلی که در فرآیند اعطای تسهیلات ، عملیات تجاری و خزانه داری به کار گرفته می شوند؛ محیط کسب و کاری که بانک در آن فعالیت می نماید ، وضعیت اقتصادی کشور ، کیفیت داراییهای بانک ، کفایت سرمایه، نقدینگی و میزان سودآوری از جمله عواملی می باشند که بر رتبه بانک تاثیر گذارند.
گفتنی است رتبه اعتباری ملی به دست آمده توسط این بانک بالاترین رتبه اعتباری ملی است که تاکنون توسط بانک ها ، موسسات ملی و اعتباری و بیمه های کشور به دست آمده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا