بورسبورس کالا

معامله نخستین گواهی سپرده کالایی صنعت پتروشیمی در بورس کالا

امروز اولین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی برای محصول پلی اتیلن سنگین بادی BL۳ تولیدی پتروشیمی جم با نماد «پتر۹۷۰۱ن۰۱» در بورس کالا معامله شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بورس کالا، هر گواهی سپرده کالایی محصول پلی اتیلن سنگین بادی این مجتمع پتروشیمی به قیمت ۵۶ هزار و ۶۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت و ۴۴ هزار گواهی معادل ۴۴ هزار کیلوگرم (۴۴تن) از این محصول در بازار دادوستد شد و ارزش معاملاتی بیش از دو میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال را رقم زد.

همچنین تقاضای خرید گواهی سپرده ۴۴ هزار کیلوگرم از این محصول نیز به قیمت ۵۵ هزار و ۵۰ ریال در سامانه معاملات به ثبت رسید؛ اما معامله ای در این قیمت انجام نشد. پیش از این نیز مدیرعامل شرکت تاپکو در خصوص عرضه اولین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی توسط پتروشیمی جم، با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های صنعت پتروشیمی در شرایط فعلی، عرضه و رساندن محصولات به دست تولیدکنندگان خرد است، گفت: این تولیدکنندگان کوچک همواره با دغدغه تامین مواد اولیه برای بنگاه‌های خود روبه رو هستند.

همچنین بخوانید

مجید رضایی ادامه داد: عرضه محصولات پتروشیمی به صورت گواهی سپرده کالایی و صدور قبض‌های انبار سبب می‌شود تا فرآیند دسترسی تولیدکنندگان به محصولات مورد نیاز کارگاه ها تسهیل شده و بخشی از مشکلات صنایع پایین دست مرتفع شود. شایان ذکر است پتروشیمی جم اولین شرکتی است که به راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات پتروشیمی در بورس کالا کمک کرده است.

مختصات معاملات گواهی سپرده BL۳

این گزارش می افزاید، مقدار محصول در هر گواهی سپرده کالایی یک کیلوگرم می باشد و جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان ۱۰۰۰ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه گردد؛ در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور، توسط فرد متقاضی تحویل از بازار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری گردد.

همچنین شیوه معامله این گواهی سپرده کالایی به صورت حراج تک قیمتی است؛ از این رو کلیه معاملات با یک قیمت در پایان دوره سفارش گیری انجام می‌شود. همچنین با توجه به شیوه معاملات ناپیوسته، دارایی تمامی خریداران در پایان روز از حالت گواهی سپرده کالایی خارج می شود و در صورت نیاز به تبدیل مجدد به گواهی سپرده کالایی برای عرضه، لازم است درخواست به انبار ارسال شود.

نکته قابل توجه این است که طبق اطلاعیه صادره از سوی بورس کالای ایران، در زمان تسویه وجه معامله، علاوه بر وجه معامله و کارمزدهای معمول، مالیات بر ارزش افزوده نیز از خریدار دریافت شده و توسط اتاق پایاپای به حساب فروشنده واریز خواهد شد.

افزون بر این، معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد، دارای معاملات ثانویه نبوده و به ازای هر معامله، مالیات بر ارزش افزوده به همراه وجه معامله توسط خریدار پرداخت می‌شود. در پایان این گزارش می‌افزاید، انبار شرکت بازرگانی پتروشیمی به ظرفیت ۲۰۰ هزار کیلوگرم محصول، برای انبارداری محصول پلی اتیلن سنگین بادی تولیدی پتروشیمی جم معرفی و پذیرش شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا