انرژی

حسن‌بیگی: هرگونه مانع‌تراشی برای استفاده از منابع آبی دریاها خودتحریمی است

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت بهره‌برداری از آب‌های خوزه خلیج فارس و دریای خزر گفت: هرگونه مانع‌تراشی برای استفاده از منابع آبی دریاها خودتحریمی است.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز با انتقاد از وضعیت بهره‌برداری ایران از آب حوزه‌های خلیج فارس و دریای خزر گفت: اصل ۴۵ قانون اساسی می‌گوید که ثروت‌های عمومی، دریاها و دریاچه‌ها در اختیار دولت اسلامی است. همچنین اصل ۴۸ قانون اساسی بیان می‌کند تمامی منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی بدون تبعیض باید در میان استان‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ماده یک قانون توزیع عادلانه آب می‌گوید حکومت اسلامی باید براساس مصالح عامه از آب‌های موجود کشور بهره‌برداری کند.  بند ج ماده ۲۹ می‌گوید وزارت نیرو موظف است به بررسی و مطالعه همه منابع آب‌های کشور بپردازد.

وی افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر از طریق آب شیرین‌کن از این منابع استفاده می‌کنند. هرگونه مانع‌تراشی برای استفاده از این آب‌ها خود تحریمی است. امروز در خلیج فارس، عربستان سعودی ۵ میلیارد متر مکعب، کویت، امارات، قطر و بحرین و عمان بالغ بر ۳ میلیارد متر مکعب و عربستان سعودی برای سال‌های آینده بالغ بر ۷ میلیارد متر مکعب برنامه‌ریزی کرده و ما یک قطره از این منابع استفاده نکرده‌ایم. باید در استفاده از منابع طبیعی، مسائل زیست محیطی رعایت شود و با ورود ایران به جرگه استفاده‌کننده‌ها راحت‌تر می‌توان آنها را مجاب کنیم تا استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند. مطالعات علمی در سازمان محیط زیست استفاده از این آب‌ها را از جمله آب دریای خزر را مورد تاکید قرار داده‌اند. حجم دریای خزر ۷۸ هزار میلیارد متر مکعب است که به دریای سیاه و آزاد راه دارد. شیب تند آن به سمت ایران است و این فرصت خوبی است که بدون نگرانی از آن استفاده کنیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود انتقاد کرد: تبصره ۲ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید پیشنهادات مربوط به حوزه‌های انتخابیه اعضای کمیسیون تلفیق جهت ایجاد ردیف یا افزایش اعتبارات در کمیسیون تلفیق بودجه ممنوع است. ۹ عضو کمیسیون تلفیق از نمایندگان استان شمالی هستند و کار خلاف قانون انجام داده‌اند و نسبت به مطالعه آب دریای خزر تصمیم گرفته‌اند که مات و مبهوت مانده‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا