بین الملل

قیمت نفت تا پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای خود سقوط کرد

امروز، تحت فشار قدرت گرفتن دلار و نگرانی از این که با اوج گرفتن تولید نفت خام آمریکا، تلاش‌های اوپک برای کم کردن ذخایر انبارهای نفت جهان، بی‌فایده شود، قیمت نفت نزدیک به ۲ درصد سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در معاملات پنج‌شنبه تحت فشار قدرت گرفتن دلار و نگرانی از این که با اوج گرفتن تولید نفت خام آمریکا، تلاش‌های اوپک برای کم کردن ذخایر انبارهای نفت جهان، بی‌فایده شود، قیمت نفت نزدیک به ۲ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای خود رسید.

بازگشت بازارهای سهام وال‌استریت از سقوط دیروز، به قراردادهای پیش‌خرید نفت کمک کرد تا از پایین‌ترین مقادیر امروز خود بالاتر بیاید. در هفته‌های اخیر سهام و قیمت‌های پیش‌خرید نفت ارتباط محکمی پیدا کرده‌اند.

همچنین بخوانید

قیمت نفت برنت و نفت تگزاس غرب آمریکا (دابلیوتی‌آی)، هر دو بیش از ۱ دلار افت کردند.

پیش‌خرید نفت برنت، شاخص بین‌المللی قیمت نفت خام، تا ساعت ۲۰:۳۳ به وقت تهران، ۱.۲۲ دلار یا ۱.۹ درصد در هر بشکه سقوط کرد و به هر بشکه ۶۳.۵۲ دلار رسید.

قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱ دلار یا ۱.۶ درصد سقوط کرد و به هر بشکه ۶۰.۶۶ دلار رسید. این شاخص نفتی امروز تا ۶۰.۱۸ دلار هم پایین آمد.

پایین‌ترین قیمت جلسه امروز هر دو شاخص نفتی، پایین‌ترین قیمت ۲ هفته‌ای آنها بود.

داده‌های هفتگی در روز پنج‌شنبه نشان داد که ذخایر انبارهای نفت آمریکا بیش از آن‌چه انتظار می‌رفت افزایش یافته‌اند و میزان ذخایر بنزین هم بالا رفته است. میزان تولید نفت خام آمریکا در آخرین ماه ۲۰۱۷ افت کرده بود اما طبق اعلام دولت، در ماه نوامبر به رکورد همیشگی ۱۰.۰۵۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. داده‌های هفتگی نشان می‌دهند باید منتظر یک رکورد دیگر و افزایش بیشتر تولید آمریکا باشیم.

از سوی دیگر دلار که به بالاترین سطح ۶ هفته‌ای خود رسیده است باعث شده است کالاهایی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، برای خریدارانی که ارزی غیر از دلار در اختیار دارند، گران‌تر تمام شوند.

روز دوشنبه مقامات اوپک با مدیران اجرایی فعال در بخش نفت شیل آمریکا، در کنفرانس انرژی آمریکا دیدار می‌کنند که این تاثیر تولید آمریکا بر قیمت‌های جهانی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

بررسی رویترز در روز چهارشنبه نشان داد که میزان تولید اوپک در ماه فوریه به پایین‌ترین میزان ۱۰ ماهه خود رسیده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا