بانک و بیمهطلا و ارز

قیمت طلا امسال به ۱۴۰۰دلار می‌رسد/ رشد تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا

تازه ترین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا موجب خواهد شد تا قیمت این فلز گرانبها امسال با رشد فزاینده ای روبرو شود.

قیمت طلا روز پنج‌شنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد برای سومین روز کاهش یافت. به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سایت طلا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۴.۶۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود یک درصد کاهش داشته است.

ادامه کاهش قیمت طلا همزمان با افزایش ارزش دلار آمریکا

قیمت طلا در حالی امروز پنجشنبه با کاهش مجدد روبرو شده است که اظهارات جرومی پاول رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت این فلز گرانبها داشته است.

بر اساس این گزارش برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اظهارات پاول نشانگر رویکرد سختگیرانه تر او برای اتخاذ سیاست های پولی و افزایش نرخ بهره است و این مساله می تواند موجب افزایش ارزش دلار شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲ درصد کاهش به کمتر از ۱۳۱۵ دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته جاری تاکنون یک درصد کاهش داشته است.

شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی با ۰.۱ درصد افزایش ر وبرو شده و به ۹۰.۷۱ واحد رسیده است. ارزش دلار آمریکا در ماه فوریه بهترین عملکرد خود از نوامبر ۲۰۱۶ را ثبت کرده است. تحلیلگران اقتصادی اکنون پیش بینی می کنند که فدرال رزرو آمریکا امسال ۴ بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

امروز نیز قرار است پاول در کمیته بانکداری سنای آمریکا سخنرانی کند. تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد که نرخ تورم منطقه یورو در ماه فوریه به پایین ترین سطح در ۱۴ ماه اخیر رسیده است.

قیمت طلا در ساعات آینده تحت تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و منطقه یورو قرار خواهد داشت.

در بازار آمریکا هر اونس طلا برای تحویل در آوریل، با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۳۱۵.۴ دلار رسید. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای عمده ۰.۱ درصد رشد کرد و در ۹۰.۷۰۰ واحد ایستاد. این شاخص پیش‌تر به ۹۰.۷۴۴ واحد صعود کرده بود که بالاترین رکورد از ۱۹ ژانویه بود.

دلار آمریکا که در فوریه بهترین عملکرد ماهانه خود را از نوامبر ثبت کرده است، از موضع جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا که انتظارات برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره این کشور را تقویت کرده، حمایت شده است.

نرخهای بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی کرده و بازده اوراق قرضه را بالاتر می‌برد و در نتیجه نگهداری طلا که بازدهی ندارد، برای سرمایه گذاران غیرآمریکایی پرهزینه‌تر می شود.

بر اساس گزارش رویترز، بازار طلا در انتظار دور دوم سخنرانی جروم پاول در برابر کنگره است.

بازارهای سهام آسیایی پس از اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزی آمریکا که نگرانیها نسبت به تشدید روند تحکیم سیاست پولی این کشور در سال جاری را برانگیخت، متزلزل شدند. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری بدنبال شکسته شدن حمایت در سطح ۱۳۱۷ دلار، بازگشت به سطح ۱۳۰۳ دلار را هدف گرفته است.

در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد رشد، به ۱۶.۳۵ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با یک درصد کاهش، ۹۷۳.۵۰ دلار معامله شد و هر اونس پالادیم ثابت بود و در ۱۰۴۲.۴۷ دلار ایستاد.

قیمت طلا امسال به ۱۴۰۰ دلار می رسد

نظرسنجی از تحلیلگران حاکی است که تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا با توجه به نوسانات بازار سهام، اوراق قرضه و ارزهای بین المللی با افزایش روبرو خواهد شد و قیمت طلا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ میلادی به بیش از ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید.

به اعتقاد تحلیلگران، نوسانات شدید بازار سهام به همراه طرح مالیاتی جدید دولت ترامپ که موجب افزایش بدهی و کسری بودجه خواهد شد، می تواند تاثیر مهمی بر رشد تقاضای طلا داشته باشد.

کریس گافنی رئیس بخش بازارهای جهانی در موسسه "اور بانک" گفت: به نظر من قیمت طلا تا پایان امسال به بیش از ۱۴۵۰ دلار خواهد رسید. این رقم ۹ درصد بیشتر از قیمت های کنونی است.

از ۱۲ تحلیلگری که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، ۸ نفر پیش بینی کردند قیمت طلا تا پایان سال به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید، ۳ نفر از آنها نیز پیش بینی کردند قیمت طلا تا ۱۴۵۰ دلار افزایش خواهد یافت.

یک نفر گفته است قیمت طلا امسال به ۱۳۸۵ دلار می رسد و ۳ نفر باقی مانده نیز حاضر نشده اند قیمت دقیقی را اعلام کنند.

البته به نظر می رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار شاخص سهام و تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی قرار خواهد داشت.

به گزارش کیتکو نیوز، مایکل هاول تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی کراس بردر کاپیتال تاکید کرد: اجرای سیاست های سختگیرانه پولی در آمریکا در کوتاه مدت به ضرر قیمت طلا خواهد بود ولی افت قیمت می تواند فرصت مناسبی را برای خرید و سرمایه گذاری در بازار طلا در بلندمدت فراهم کند.

بر اساس این گزارش وی افزود: این پتانسیل برای طلا وجود دارد که سرمایه گذاران بین المللی در بلندمدت تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و افزایش بهره اوراق قرضه به دنبال سرمایه گذاری در این بازار باشند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: به نظر من ارزش دلار و اوراق قرضه آمریکا واقعی نیست و فراتر از ارزش واقعی آنها است. این یک فرصت بسیار مناسب برای سرمایه گذاری در بازار طلا در بلندمدت است.

هاول افزود: به مشتریان خود گفته ایم که در منفی های بازار اقدام به خرید طلا کنند چرا که طی ۱۸ ماه آینده قیمت طلا با افزایش فزاینده ای روبرو می شود.

این در شرایطی است که پس از اظهارات جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا قیمت طلا با کاهش نسبی روبرو شده است.

سرمایه گذاران بازار طلا نباید ناامید شوند

به گزارش کیتکو نیوز، توشار یاداوا استراتژیست ارشد موسسه سرمایه گذاری بلک راک در سخنانی گفت: طلا دقیقا رفتاری را که مورد انتظار بوده از خود نشان داده است و سرمایه گذاران نباید ناامید و مایوس باشند.

بر اساس این گزارش وی افزود: طلا بهترین سرمایه گذاری برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه است. طلا دقیقا رفتاری که از آن انتظار می رفته را نشان داده است. طلا بهترین سرمایه گذاری به شمار می رود و سرمایه گذاران باید بخشی از سبد خود را به طلا اختصاص دهند.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: به نظر من اصلاح قیمت طلا در روزهای گذشته مساله ای کاملا طبیعی بوده است.

وی اظهار داشت: زمانی که شاخص سهام در بازارهای بین المللی اصلاح می شود و نرخ بهره به واسطه افزایش تورم با رشد نسبی روبرو می شود، بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در بازار طلا خواهد بود. به نظر من افزایش نرخ بهره تنها می تواند در کوتاه مدت بر قیمت طلا فشار وارد کند و در بلندمدت تاثیری بر جایگاه ارزشمند این فلز زرد نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: به نظر من افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا طی ماه های آینده می تواند موجب رشد تقاضای سرمایه گذاری برای طلا شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا