بورسبورس اوراق

روند کاهشی ارزش معاملات در بازار آتی سکه

دیروز دوشنبه معامله گران ۲۰هزار قرارداد بازار آتی سکه را به ارزش سه هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال منعقد کردند. بازار آتی سکه نسبت به سه روز قبل روند کاهشی را در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی روند معاملات آتی سکه در چند روز گذشته حاکی از کم اقبالی به این بازار است. به طوریکه بنا بر آمار موجود ارزش کل این بازار در سه روز معاملاتی گذشته کاهش یافته است. ارزش معاملات در روز یکشنبه از حدود شش هزار به حدود چهار هزار میلیارد ریال رسید. این کاهش تا دیروز ادامه داشت تا جایی که ارزش کل معاملات این بازار را به حدود سه هزار میلیارد ریال رساند. این موضوع شاید نشان از انتظار این بازار در تثبیت مولفه‌های اصلی دخیل در این حوزه یعنی قیمت‌های دلار، انس جهانی و سکه نقدی داشته باشد.

معامله گران بازار آتی سکه، دیروز دوشنبه هفتم اسفند، ۲۰ هزار و ۷۶۵ قرارداد برای تحویل ماه های آینده به ارزش سه هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال منعقد کردند. ارزش این معاملات نسبت به روز قبل خود یعنی شنبه پنجم اسفند ماه حدود یک هزار میلیارد ریال کاهش یافت؛ به طوریکه در روز یکشنبه شاهد انعقاد ۲۸ هزار و ۷۰ قرارداد برای تحویل ماههای آینده به ارزش چهار هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال بودیم.

گفتنی است، دیروز یکشنبه در سررسید قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند ماه امسال تعداد ۴۳۰ قرارداد منعقد شد که قیمت تسویه سکه روی رقم یک میلیون و ۵۳۱ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با قیمت روز قبل یعنی یکشنبه ششم اسفند ۰.۵۹ درصد افزایش داشته است.

دیروز دوشنبه در سررسیدهای اردیبهشت و تیرماه سال آینده نیز به ترتیب ۹۰ و ۸۷ قرارداد به ثبت رسید که در مقایسه با قراردادهای روز قبل این سررسید کاهش زیادی داشت.به طوریکه روز یکشنبه به ترتیب در این سررسیدها ۲۶۹ و ۱۰۴ قرارداد به ثبت رسیده بود.

بهای سکه برای تحویل اردیبهشت ماه یک میلیون و ۵۸۵ هزار تومان و برای تحویل تیرماه سال آینده یک میلیون و ۵۸۸ هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت های روز قبل (یک میلیون و ۵۴۸ هزار تومان برای تحویل اردیبهشت، یک میلیون و ۸۷۹ هزار تومان برای تحویل تیرماه) اندکی افزایشی بود.

همچنین دو سررسید دورتر بازار که به طور معمول بیشترین حجم قراردادها به این دو سررسید اختصاص دارد، موعد تحویل شهریور و آبان ماه سال آینده هستند که روز گذشته در سررسید شهریور یک هزار و ۱۱۶ قرارداد و در سررسید آبان ۹۷ بالغ بر ۱۹هزار و ۴۲ قرارداد بر تابلوی معاملات درج شد.

بهای سکه در قرارداد تحویل شهریور سال آینده یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان معامله شد که در مقایسه با قیمت روز گذشته ۰.۵۵ درصد افزایش داشت. همچنین در قرارداد آبان ماه سال ۹۷ نیز معامله گران شاهد ثبت سکه یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومانی بر تابلوی معاملات بودند. قیمت سکه در این سرررسید نیز نسبت به روز قبل ۲.۰۵ درصد کاهش داشت.

آتی سکه

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا