رهاسازی ۱۸۲ فروند کشتی مغروقه پس از جنگ تا امروز / عراق منفعتی از خارجسازی مغروقههای جنگی از اروندرود ندارد
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه رونق بندر خرمشهر به خروج مغروقههای جنگی و لایروبی وابسته است، گفت: علت عدم همکاری کشور عراق در رهاسازی مغروقههای جنگی از اروندرود این است که منفعتی از اجرای این پروژه ندارد.
به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد محسنی در نشست خبری امروز با اشاره به روند بازسازی خرمشهر پس از هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: هر چند که دولتها از ابتدای انقلاب تاکنون زحمات بسیار زیادی برای بازسازی خرمشهر کشیدهاند اما هنوز هم جای کار بسیار زیادی برای افزایش آبادانی و رفاه در این شهر پس از جنگ وجود دارد.
وی تاکید کرد: بندر خرمشهر به عنوان تنها بنگاه اقتصادی منطقه برای آبادانی شهر ایفای نقش کرده است و عامل رونق اقتصادی است. پس از جنگ در خرمشهر بندر و در آبادان پالایشگاه بوده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به آبراهها و مسیر کشتیرانی در اروندرود اظهار داشت: اروندرود در فاصله ۶۵ مایلی با خلیج فارس و نزدیکترین بندر به پایتخت است و برای توسعه آن باید اقدامات ضروری انجام شود.
محسنی با اشاره به خارج سازی کشتیهای مغروقه در اروندرود اظهار داشت: متاسفانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی کشتیهای بسیار زیادی در اروندرود مورد اصابت قرار گرفته و امروز در اعماق اروند جا خوش کردهاند که هر چه سریعتر برای رونق بندر خرمشهر این کشتیها باید از آب خارج شوند.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه امروز مغروقههای جنگی یکی از مهمترین موانع تردد کشتیها در آبراهه اروندرود هستند، اظهار داشت: از دهه ۷۰ یعنی سالهای اول پس از جنگ تا امروز ۱۸۲ فروند مغروقه از رودخانه اروند خارج شده است که ۵۷ فروند آن از اروند و ۱۲۵ فروند آن از کارون رهاسازی شده است.
محسنی از عقد قرارداد برای خارجسازی ۳۹ فروند مغروقه جنگی خبر داد و گفت: سال گذشته قرارداد ۱۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای خارجسازی ۳۹ فروند مغروقه از اروندرود منعقد شد که تا به امروز ۲۱ فروند آن خارج شده است.
وی تاکید کرد: اگر مجموع ۳۹ فروند مغروقه از این آبراهه خارج شود شرایط بندر خرمشهر به روزهای قبل از جنگ برمیگردد و مشکل تردد کشتیها با ظرفیت بالا در آبراهه و بندر حل خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا کشور عراق برای ورود این مغروقهها در مرز دریایی خود همکاری میکند، اظهار داشت: عراق در خارجسازی مغروقههای جنگی همکاری نمیکند چرا که اساسا منافعی در این آبراهه ندارد و وابستگی عراق به اروندرود کمتر است. طبیعی است که وقتی کشوری منفعتی در اجرای یک پروژه نداشته باشد وارد آن نخواهد شد.
وی ادامه داد: با لایروبی و خروج کشتیهای مغروقه از اروندرود، بندر خرمشهر احیا میشود و میتواند پذیرای کشتیها با تناژ بالا باشد.
محسنی با بیان اینکه بندر خرمشهر یک بندر چندمنظوره است، گفت: بندر خرمشهر، بندر کانتینری، کارگو، مسافری و گردشگری است که اگر کمکاریهای مورد نظر برای احیای این بندر انجام شود وضعیت اقتصادی منطقه و استانهای همجوار آن بهبود قابل چشمگیری خواهد داشت.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: در حوزه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار رشد ۱۳۰ درصدی داشتیم و این رقم امسال به دو میلیون و ۷۶ هزار و ۵۴۳ تن رسیده که از این رقم ۵۱۸ هزار و ۶۲۱ تن مربوط به آمار تخلیه بار و یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۹۲۲ تن مربوط به آمار بارگیری است.
وی تاکید کرد: علت افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر نسبت به سال گذشته جذب صادرات مواد اولیه مانند سیمان به کشورهای عراق و کویت بوده است.
محسنی درباره اقلام واردات و صادرات به کشورمان گفت: عمده بار صادراتی ایران از بندر خرمشهر مواد اولیه، مواد معدنی، ترهبار و خوراک دام است که اغلب مواد وارداتی هم به ایران، خودرو بوده است.
وی ادامه داد: امسال تاکنون ۲۲۷ هزار و ۱۳۳نفر سفر خارجی از بندر خرمشهر انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: همچنین در سال جاری بیش از ۸۱ هزار TEU کانتینر در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری داشته که رشد ۲۳ درصدی را نشان میدهد.
وی با اشاره به ناوگان جابجایی کالا در بندر خرمشهر گفت: تمام این عملیات تخلیه و بارگیری با ۱۰۷۶ فروند شناور انجام شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در حال حاضر عمق آبخور این بندر چقدر است، گفت: در حال حاضر آبخور بندر خرمشهر ۵-۶ متر است که قرار است با عملیات لایروبی به ۹-۸ متر برسد.
وی همچنین از افتتاح ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر در سال آینده خبر داد و گفت: برنامه ما این است که ظرفیت بندر خرمشهر به ۳۵۰ هزار TEU برسد.