انرژی

تلاش کشور برای تولید کنتورهای هوشمند گاز بر پایه فناوری اینترنت اشیاء

عکس تزیینی است
رئیس شرکت ملی گاز با بیان اینکه بر اساس تفاهمنامه‌های امضا شده سه انستیتوی تحقیقاتی در دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و پژوهشگاه صنعت نفت راه‌اندازی شده است، گفت: با همکاری مخابرات، انستیتوی اینترنت اشیاء به منظور تولید کنتورهای هوشمند در دانشگاه علم و صنعت ایجاد می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمیدرضا عراقی امروز در حاشیه مراسم افتتاح انستیتو فرآورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت ملی گاز، ۵۰ سال اول فعالیت‌های خود را پشت سر گذاشته است، افزود: در ۵۰ سال اول توانستیم ایجاد شبکه‌های گازرسانی در سطح کشور را به پایان برسانیم، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ شهر به این شبکه متصل شده‌اند.

وی ۵۰ سال دوم این شرکت را در راستای تامین گاز داخل و جایگزینی گاز به جای سوخت‌های میان تقطیر عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس یکی از اهداف این شرکت، حرکت از کمیت به سوی کیفیت و از کپی‌برداری به نوآوری خلاقیت است و در این راستا اقدام خواهد شد.

همچنین بخوانید

عراقی با اشاره به فرآورده‌های حوزه‌ گاز با ارزش افزوده زیاد، اظهار کرد: در پالایشگاه‌ها،‌ فرآورده‌های بسیاری به دست می‌آید که می‌تواند با کیفیت بسیار بالاتر و با ارزش افزوده بیشتر تولید شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز، ایران را دارای بزرگ‌ترین مخزن گازی در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: ولی متاسفانه ایران بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز در دنیا نسبت به تولید آن است،‌ از این رو باید راهکارهایی برای برون‌رفت از این چالش اتخاذ شود.

وی تولید فرآورده‌های با کیفیت بالاتر و ارائه بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در گاز را از بهترین روش‌ها برای کاهش مصرف گاز عنوان کرد و ادامه داد: رسیدن به این هدف، از عهده دانشگاه‌ها و شرکت گاز خارج است، از این رو تلاش شد تا با تلفیق تجربیات شرکت ملی گاز و دانشگاه‌ها اقدام به راه‌اندازی انستیتوهای تحقیقاتی دانشگاه و پژوهشگاه‌ها شود.

عراقی با اشاره به جزئیات این طرح، خاطرنشان کرد: بر این اساس اقدام به راه‌اندازی ۱۲ انستیتو تحقیقاتی شد که تفاهم‌نامه‌های متعددی در این زمینه از سوی وزارت نفت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها به امضا رسید.

وی با تاکید بر اینکه از ۱۲ انستیتو، ۳ انستیتو مرتبط با فعالیت‌های شرکت ملی گاز بوده است، توضیح داد: بر اساس قرارداد امضا شده با دانشگاه تهران اقدام به توسعه تکنولوژی مینی ال‌.ان‌.جی می‌شود.

به گفته عراقی با راه‌اندازی این انستیتو در دانشگاه تهران، سوخت اتوبوس‌ها،‌ مینی ال‌.ان‌.جی می‌شود که بسیار بهتر از ال‌.ان‌.جی و ال‌.پی‌.جی است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز، قرارداد دوم را با دانشگاه علم و صنعت دانست و اظهار کرد: در انستیتو دانشگاه علم و صنعت در خصوص توربین‌های گازی و اندازه‌گیری هوشمند گاز فعالیت می‌شود.

عراقی، کنتورهای هوشمند گاز را راهکاری برای حرکت از سمت کمیت به سوی کیفیت دانست و اضافه کرد: کنتورهای هوشمند بر اساس فناوری اینترنت اشیاء است که برای اولین بار با همکاری شرکت مخابرات، صنعتگران و دانشگاه‌ علم و صنعت، انستیتویی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سومین قرارداد در حوزه گاز ایجاد انستیتوی فرآورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت بوده است، گفت: امیدواریم با توجه به سابقه طولانی همکاری شرکت گاز با این پژوهشگاه،‌ بتوانیم گام‌های موثری در حوزه فرآوری گاز برداریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا