بورسبورس اوراق

تداوم فضای مثبت بازار سرمایه در سال ۹۷

با توجه به اینکه قیمت های جهانی افت قابل توجهی نداشته و پیش بینی کاهش برای بازارهای جهانی وجود ندارد و همچنین از سوی دیگر در بازار داخلی نیز بعید است قیمت دلار از محدوده های فعلی خارج شود، شرکت های صادرات محور و وابسته به قیمت های جهانی از جمله معدنی، فلزی و پالایشی و پتروشیمی ها برای سه ماهه اول سال آینده می توانند به عنوان صنایع پیشرو بازار مورد توجه باشند.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در خصوص ارزیابی عملکرد بازار سرمایه در سال جاری گفت: بازار سال ۹۶ با شرایط  عالی آغاز نشد اما به مرور زمان با افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها و افزایش تدریجی قیمت دلار، شرکت های صادرات محور و وابسته به قیمت های جهانی مثل معدنی ها و پتروشیمی ها شاهد شرایط مثبت، افزایش سودآوری و اقبال بازار بودند.
وی با تاکید بر اینکه علاوه بر موارد فوق، عملکرد پالایشی ها هم در ۶ ماهه اول مناسب بود و امید را به بازار برگرداند، گفت: در نیمه دوم سال با توجه به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی که در شهریور ماه رخ داد و افزایش سرعت رشد قیمت دلار، بازار سرمایه شاهد رشد و رونق بیشتری شد.
وی افزود: همچنین در سال ۹۶ قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها افزایش داشت و در کنار افزایش ارزش دلار، افزایش قیمت کالاهای جهانی باعث شد محصولات شرکت های معدنی، فلزی، نفتی و پتروشیمی رشد کند و شاهد بازار مثبتی در ۶ ماهه دوم سال باشیم.
این کارگزار بازار سرمایه به ریسک های مقطعی بازار که باعث اصلاح موقت قیمت ها می شد اشاره کرد و گفت: ریسک هایی مانند مهلت ۱۲۰ روزه برجام اندکی بازار را با نوسان مواجه کرد. همچنین تصمیم اخیر دولت برای افزایش موقت نرخ سود سپرده ها اندکی باعث واکنش منفی بازار شده است که البته اگر این تصمیم دو هفته ای باشد این نوسان نیز مقطعی خواهد بود.
پنجه شاهی در خصوص پیش بینی بازار در سال آینده گفت: با توجه به اینکه قیمت های جهانی افت قابل توجهی نداشته و پیش بینی کاهش برای بازارهای جهانی وجود ندارد و همچنین از سوی دیگر در بازار داخلی نیز بعید است قیمت دلار تغییرات جهشی داشته باشد، شرکت های صادرات محور و وابسته به قیمت های جهانی از جمله معدنی، فلزی و پالایشی و پتروشیمی ها برای سه ماهه اول سال آینده می توانند به عنوان صنایع پیشرو بازار معرفی شوند.
وی با تاکید بر اینکه فضای مثبت در سال آینده نیز بر بازار سرمایه حاکم خواهد بود، گفت: برگزاری بخشی از مجامع در سه ماهه اول سال نیز در روند معاملات تاثیر گذار است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره تصمیم مجلس درباره معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و تاثیر این تصمیم بر بازار سرمایه نیز گفت: این موضوع در ارتباط با شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ است که تاثیری در عملکرد سایر شرکت ها ندارد. به همین دلیل به نظر می رسد بازار سرمایه واکنش خاصی به این موضوع نشان ندهد  . 

وی در خاتمه در خصوص تاثیر افزایش سود سپرده های بانکی بر بازار سرمایه گفت: این افزایش سود بستگی بر اساس مدت زمان اجرا تاثیر گذار است و اگر کوتاه مدت و مقطعی باشد اثر عمیق ندارد.

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا