امور زیربناییراه و ساختمان

فرودگاه یاسوج قابلیت نصب رادار را ندارد/ خرید رادار برای فرودگاه‌های کوچک صرفه اقتصادی ندارد

مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: علاوه بر اینکه خرید رادار برای فرودگاه یاسوج اقتصادی نبوده اساسا این فرودگاه قابلیت نصب رادار را ندارد.

همچنین بخوانید

محمدعلی ایلخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه فرودگاه یاسوج اساسا قابلیت نصب رادار اپروچ را ندارد، گفت: به دلیل ارتفاعات اطراف فرودگاه یاسوج امکان نصب رادار در این فرودگاه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعداد فرودگاه‌هایی که با این مشکلات مواجه هستند در کشورمان زیاد است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل عدم نصب رادار در فرودگاه‌های کشورمان منطقه سوق‌الجیشی فرودگاه‌ها و ارتفاعات اطراف آن‌ها است.

ایلخانی با بیان اینکه در نهایت تنها هفت فرودگاه در کشورمان مجهز به رادار هستند، اظهار داشت: قیمت رادار فرودگاهی کمتر از ۲۰ میلیون دلار نیست و اساسا برای فرودگاه‌های کوچک نصب رادار صرفه اقتصادی ندارد و مهمتر از آن اینکه اساسا امکان نصب رادار در بسیاری از فرودگاه‌های کشورمان وجود ندارد.

مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: نمی‌توان گفت اگر فرودگاه یاسوج مجهز به رادار بود از این سانحه هوایی روز گذشته جلوگیری می‌کرد.

وی ادامه داد: رادار ابروچ برای فرودگاه‌های پرتردد است و برای فرودگاه کم‌تردد مانند یاسوج اساسا نصب این تجهیزات گران‌قیمت اقتصادی نیست.

ایلخانی با بیان اینکه با این رادار می‌توان تعداد پروازها و نشست و برخاست همزمان آنها در یک فرودگاه را کنترل کرد، گفت: اساسا ماهیت رادار کنترل پرواز و دادن فاصله طولی به هواپیماهاست و میزان پذیرش هواپیما در فرودگاه را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: زمانی رادار می‌توانست به هواپیمای ATR آسمان کمک کند که هواپیما در راستای سیگنال قرار گرفته باشد اما گفته می‌شود هواپیما کاهش ارتفاع داشته بنابراین نمی‌توان گفت با وجود رادار هم از وقوع این سانحه جلوگیری می‌شد.

ایلخانی با بیان اینکه در حال حاضر فرودگاه‌های امام خمینی، مهرآباد، مشهد، شیراز، بندرعباس و اصفهان به رادار مجهز هستند، گفت: در فرودگاه‌های کوچک پرواز با دید خلبان انجام می‌شود و اگر شرایط جوی خوب باشد این پروازها در فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست خواهند داشت.

مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: البته در تمام دنیا فرودگاه‌های غیراقتصادی مجهز به رادار نیستند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا