انرژی

کمبود تولید برق داریم/برای تامین برق خوزستان با محدودیت مواجهیم

معاون وزیر نیرو با بیان این‌که ۲هزار و ۳۰۰ مگاوات کمبود تولید برق داریم، گفت: برای تامین برق خوزستان از شبکه سراسری با محدودیت مواجه هستیم و فقط می‌توانیم ۳۳۰۰ مگاوات تامین کنیم و اگر این توان را افزایش دهیم شبکه کشور دچار مشکل می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، همایون حائری در جلسه‌ای که به منظور بررسی وضعیت صنعت برق خوزستان و آمادگی برای تابستان ۹۷، امروز ۲۹ بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از اقدامات بسیار خوب انجام شده در خصوص آمادگی استان برای مقابله با مشکلات احتمالی در شبکه برق همزمان با وقوع پدیده ریزگردها تشکر می‌کنم.

وی با بیان این‌که سهم تولید نیروگاه‌های آبی در تولید شبکه برق کشور بسیار بالا است، افزود: شرایطی که در حال حاضر ناشی از خشکسالی بر روی شبکه برق پیش آمده است، با توجه به سهم بالای تولید نیروگاه‌های آبی در تولید شبکه برق کشور است.

همچنین بخوانید

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴هزار مگاوات کمبود تولید از واحدهای برق آبی در کشور داریم و این کمبود تولید تاثیر بسیاری بر روی شبکه برق دارد. پیک مصرف در سال گذشته ۵۵هزار و ۴۴۳مگاوات بود و این به معنای آن است که ظرفیتی برقی که سال گذشته در اختیار مردم قرار گرفت ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات بود که از این میزان حدود ۴هزار مگاوات آن را امسال باید کم کرد.

حائری بیان کرد: از سال گذشته تا پیک سال آینده حدود ۲هزار و ۵۰۰مگاوات واحد حرارتی وارد مدار می‌شود که از این میزان با توجه به عملکرد ۷۰درصدی آن‌ها، حدود ۱۷۰۰مگاوات در اختیار ما قرار می‌گیرد و اگر این عدد را از عدد ۴هزار مگاوات کم کنیم، شاهد آن خواهیم بود که ۲هزار و ۳۰۰ مگاوات کمبود تولید برق داریم و این عدد بدون در نظر گرفتن رشد مصرف در کشور است.

وی ادامه داد: اگر مصرف ما مانند مصرف سال گذشته باشد، ۲هزار و ۳۰۰مگاوات در کل شبکه برق کشور کمبود تولید داریم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی عنوان کرد: اگر بخواهیم از نگاه برق منطقه‌ای خوزستان به مساله کمبود تولید نگاه کنیم، با توجه به این‌که تولید برق خوزستان به واحدهای آبی متکی است این کمبود تولید نسبت به مصرف مردم در خوزستان حجم بالایی خواهد داشت.

حائری ادامه داد: فعالیت‌های خوبی که در استان انجام گرفته است و پست‌های برقی که در حال احداث هستند برای سال تابستان سال آینده دست ما را نخواهند گرفت و مربوط به سال ۹۸ هستند. اگر بخواهیم نیاز استان را از شبکه برق کشور تامین کنیم، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی گفت: برای تامین برق خوزستان از شبکه کشوری با محدودیت مواجه هستیم و فقط می‌توانیم ۳ هزار و ۳۰۰مگاوات تامین کنیم و اگر این توان را افزایش دهیم شبکه کشور دچار مشکل می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: بر اساس آماری که به من داده‌اند، پیک مصرف خوزستان ۸۲۲۰ مگاوات است اما در شرایط فعلی این عدد حدود ۲هزار مگاوات است. این تفاوت نشان می‌دهد که حدود ۶هزار مگاوات از برق مصرفی در خوزستان مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

حائری بیان کرد: اگر بتوانیم زمان کار ادارات را در فصل گرما در استان خوزستان کاهش دهیم، کاهشی در مصرف برق خواهیم داشت و می‌توان امیدوار بود که می‌شود تابستان سال آینده را پشت سر گذاشت.

وی ادامه داد: اگر قرار است این اقدام صورت گیرد، باید یک پایش جدی‌تر از سال گذشته انجام شود تا اگر اداره‌ای تعطیل می‌شود، همه سیستم‌های سرمایشی و نوری آن خاموش شوند در این صورت می‌توان انتظار داشت تا تابستان سال آینده را به شکلی پشت سر گذاشت اما در غیر این صورت شرایط شرایط خوبی نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا