بورسبورس اوراق

ثبات در کانال ۹۸هزار واحدی با نوسانات محدود

بورس تهران امروز با نوسان محدود و با افت حدود ۱۲۹ واحدی به کار خود پایان داد. در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاخص هم وزن نیز افت حدود ۰.۲۷ درصد را به ثبت رساند. از نکات بارز این روزهای فضای بازار نگاه سهامداران به تحولات بازار پول و ارز است. بازارهایی که این روزها با اخذ تصمیمات جدید از سوی مقام سیاست گذار، مراحل جدیدی از فعالیت را تجربه می کنند. امروز در بازار سهام ارزش معاملات کلان و خرد بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود و حجم معاملات نیز در محدود ۹۹۷ میلیون سهم به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران که در دقایق ابتدایی تحت تاثیر نمادهای گروه محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی تا محدوده مثبت نیز حرکت کرد در ادامه و با افزایش فروش در نمادهای فلزی و خودرویی چرخش داشت. امروز در معاملات بازار سهام نماد «فولاد» بیشترین اثر را در روند شاخص کل داشت. فولاد مبارکه اصفهان شاهد حجم معاملاتی بیش از ۱۶ میلیون سهم بود تا با قیمت پایانی ۲۹۱۵ریال به کار خود پایان دهد. در این نماد حدود ۴۶ درصد از بازیگران حقوقی در سمت فروش حضور داشتند و حدود ۷.۵ میلیون سهم را به فروش رساندند. در صنعت فلزات اساسی بیشترین رشد قیمتی مربوط به شرکت آلومراد بود که با اقبال از سوی سهامداران مواجه بود. این نماد که در مقاطعی از بازار نیز با افزایش تراکم خرید قابل توجه از سوی سهامداران همراه بود در پایان با رشد بیش از ۴ درصدی به کار خود پایان داد.

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مولفه های اثرگذار بر صنایع فلزی بورس، روند بازار جهانی است، بررسی مسیرحرکت کامودیتی ها خالی از لطف نیست. در آخرین روز معاملاتی هفته (تاریخ میلادی) دلار آمریکا بار دیگر به افت ارزش ادامه داد و به ضعیف ترین موضع در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان در بیش تر از سه سال اخیر رسید. این موضوع توانست بار دیگر تقاضا برای کامودیتی ها را در بازار جهانی افزایش دهد. مس در بازار فلزات لندن LME، رشد هفتگی حدود ۶.۵ درصدی را به ثبت رساند و به هر تن ۷۱۸۲ دلار نیز رسید. با این وجود این فلز تحت تاثیر انتشار تضعیف مجدد دلار آمریکا و کاهش موجودی انبارهای چین همچنان چشم انداز مثبتی پیش روی دارد. بسیاری از کارشناسان این دلایل را به بازارهای دیگر فلزات نیز تعمیم می دهند و چشم انداز مثبتی را  برای آن ها ارزیابی می کنند.

طی معاملات روز یکشنبه بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل «شبندر» داشته است. پالایش نفت بندرعباس امروز شاهد حمایت بازیگران حقوقی از این سهم بود. به این ترتیب در این سهم بیش از ۸۷ درصد از خرید سهام در اختیار این گروه بود. «شبندر» که پنجمین روز معاملاتی مثبت را به ثبت رساند در پایان معاملات امروز به قیمت ۷۲۱۶ریال رسید.

اما امروز در صنعت خودرو نمادهای «خودرو»،«خکاوه» و «خگستر» بازگشایی شدند. در این بین نماد خکاوه که به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصد متوقف شده بود، با شفاف سازی مدیرعامل این شرکت بازگشایی شد. از مهمترین خبرهای امروز این صنعت، واگذاری «بن رو» بود. منصور معظمی مدیر عامل ایدرو با اعلام این خبر بیان کرد سایت تولیدی بن رو به شرکت خودروسازی رنو واگذار شده است و سایت مورد نظر برای تولید محصولات جدید در اختیار رنو قرار گرفته است. همچنین این مقام مسئول خبر داده است که در آینده ای نزدیک برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه (پارس خودرو) به تولید می رسد.

امروز در بورس تهران جایگاه بیشترین ارزش معامله را نماد «شوینده» به ثبت رساند. ارزش معاملات این سهم حدود ۴ میلیارد بود و مدیریت صنعت شوینده در قیمت ۳۷۸۶ریال به کار خود پایان داد. بیشترین حجم معاملات امروز بازار نیز مربوط به نماد خودرویی «خاور» بود. ایران خودرو دیزل امروز با رشد قیمتی حدود ۴ درصد به ۷۵۴ریال رسید. در این نماد حدود ۷۳ درصد از سهم فروش در اختیار معامله گران حقیقی بود. این سهم که در چند روز معاملاتی گذشته نیز روند صعودی داشته است امروز نیز شاهد دست به دست شدن بیش از ۶۶ میلیون سهم بوده است.

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا