امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برند کشاورزی بدون بخش خصوصی قوی شکل نمی‌گیرد

نبود رقابت، بخش خصوصی قوی، محدود بودن فضاهای اقتصادی اجتماعی، نبود امنیت اقتصادی و… موجب شده که فرهنگ سازی در راستای قبول و تدوام برند (نشان تجاری) در کشور شکل نگیرد و تداوم نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجید حیدرپور، جامعه شناس وعضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی قوی نداریم تا نخبگان اقتصادی را پرورش دهد، می‌گوید: نشان تجاری یا برند از نخبگان اقتصادی متولد می‌شود که در این بخش به خصوص در حوزه کشاورزی نخبگان زیادی نداریم. بنابراین بخش خصوصی فعال و قدرتمندی هم پرورش پیدا نمی‌کند.

او اضافه می‌کند: برند هم موجب رقابت است و هم از رقابت پدید می‌آید، اما در بخش کشاورزی این موضوع شکل نمی‌گیرد. وقتی که زمین برای کشت و کشاورزی کوچک باشد، صرفه‌ای برای ایجاد برند و کسب و کار کشاورزی باقی نمی‌ماند.

همچنین بخوانید

این جامعه شناس با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کنونی موجب شده تا نخبگان در این بخش هم مهاجرت را ترجیح بدهند، در این باره توضیح می‌دهد: زمانی که هنجارهای جامعه (اقتصادی و غیر اقتصادی) مشوق اشتغال نیست، امنیت اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و انگیزه کافی برای ایجاد شغل جدید یا حتی ادامه شغل کنونی هم وجود ندارد، برندی ایجاد نمی‌شود و برندهای موجود نیز امکان ادامه حیات پیدا نمی‌کنند.

او اضافه می‌کند: برند حاصل تجربه، علاقه، تبحر و حتی سرمایه‌های جدیدی است که امکان ماندگاری پیدا می‌کنند. گرچه امکان ماندگاری در توسعه فراهم می‌شود اما پایه‌های آن از همین نقطه شروع می‌شود.

حیدرپور معتقد است به وجود آمدن و ماندگاری یک برند و نشان تجاری محصول یک روند است. اما اتفاق‌های اصلی پیش از به وجود آمدن برند رخ داده است او در این باره توضیح می‌دهد: برند محصول یک روند است. روندی که مجموعه‌ای از کارها و سیاست‌گذاری‌هایی است که محصول آن ختم به تولد یک برند شده است.

او اضافه می‌کند: زمانی که سیاست‌گذاری‌های کلان یک جامعه (سیاسی- اجتماعی – اقتصادی) پیام امنیت به یک سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی می‌دهد، این امر باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی برای ماندگاری آن حرفه شروع شود و صاحب سرمایه به دنبال توسعه و ماندگاری کالای خویش به طور قطع به دنبال ایجاد برند برود./

منبع

ایانا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا