امور زیربناییتعاون و اشتغال

فقدان آموزش‌های مهارتی بازار کار در نظام آموزشی

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: نظام آموزشی کشور فاقد سیاست های آموزشی فردی، اجتماعی و محیطی برای فارغ التحصیلان است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا سپهری در نخستین نشست از سلسله نشست های عدالت اجتماعی با موضوع اشتغال و عدالت اجتماعی که عصر امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد گفت: بحث اشتغال در جامعه امروز ما همچون جوامع بین المللی یکی از دغدغه های مسئولان است. همچون دغدغه شیب افزایش قیمت ها با شاخص تورم، درآمد سرانه و توزیع درآمد که با شخص ضریب جینی شناخته می شوند، اشتغال و بازار کار با شاخص نرخ بیکاری مورد توجه مسئولان است.

وی با تاکید بر اهمیت توانمند سازی نیروی انسانی و ارتقای مهارت آموزی افزود: بر اساس نظریه های اقتصاددانان مفهوم توسعه باید نوسازی شود. این تعریف از توسعه که دنبال بسط توسعه قابلیت انسانها در جامعه باشد باید تقویت شود.

سپهری با بیان اینکه اگر انسانها دارای قابلیت باشند قطعا مشکل اشتغال حل خواهد شد، گفت: قابلیت ها در سه نوع قابلیت های فردی، اجتماعی و محیطی قابل تقسیم هستند. در قابلیت های فردی اگر انسانها آموزش دیده باشند اما مهارت نداشته باشند قطعا قابلیت نخواهند داشت و این موضوع در سیاست های بازار کار نیز صدق می کند به نحوی که اگر فردی مهارت نداشته باشد قابلیت ورود به بازار کار را ندارد.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با بیان اینکه قابلیت های اجتماعی بر فضای مشارکت و انسجام ملی استوار است، گفت: همه زنان و مردان باید در فرایند توسعه جامعه بسیج باشند.

وی قابلیت های محیطی را مبتنی بر ایجاد فرصت های برابر در قالب کار شایسته و کسب درآمد و اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: درتوسعه «پایداری» مد نظر است. علاوه بر اینکه امنیت، یک قابلیت محیطی است. به این معنا که اگر در جامعه ای امنیت وجود نداشته باشد سرمایه گذارتمایلی برای سرمایه گذاری ندارد.

سپهری با تاکید بر اینکه اشتغال متکی بر توسعه قابلیت های فردی، اجتماعی وانسانی است، افزود: اگر فردی مهارت های لازم داشته باشد هیچ گاه در اجتماعی بیکار نخواهد ماند البته ممکن است یک جامعه فضای اجتماعی قابلیت زا برای ارتقای مهارت نداشته باشد.

وی به بحران بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعه یک مرکز پژوهشی در آمریکا ۷ شاخص برای فرد فارغ التحصیل جهت ورود به بازار کار تعریف شده است. بر اساس مطالعات این مرکز یک فرد فارغ التحصیل باید برنامه ریزی شغلی داشته باشد و درک مناسبی از شغل داشته باشد. همچنین قابلیت بکارگیری مهارت، آشنایی با فناوری و تکنولوژی های روز، خلاقیت و توانمندسازی با استفاده از قابلیت های فردی از دیگر شاخص های یک فرد فارغ التحصیل است که این شایستگی ها در دنیای امروز به اشتغال کمک می کند.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین یونسکو تاکید می کند یک فرد فارغ التحصیل دانشگاهی در مرحله اول باید منعطف باشد، در نوآوری نیز سهیم باشد. علاوه بر این فرد تحصیلکرده دانشگاهی باید قدرت فائق آمدن بر شرایط ابهام آمیز را دارا باشد، علاقهمند به آموزش مادام العمرباشد ضمن اینکه  بکارگیری مهارت های ارتباطی و اجتماعی بسیار مهم است. در عین حال یونسکو تاکید می کند هر فرد فارغ التحصیل در جامعه باید قابلیت کار گروهی داشته باشد و به نیازهای بازارهای جهانی نیز آشنا باشد که این موضوعات نیاز امروز جامعه ما نیز است.

سپهری با بیان اینکه متاسفانه امروز نظام آموزشی ما فاقد ارائه آموزش با قابلیت های فردی، اجتماعی و محیطی است،  افزود: اشتغال نیازمند تغییر نگرش، اصلاح ساختارها و انسجام سیاست ها است و همه دستگاهها و نهادها باید کمک کنند تا نظام آموزشی ما به سمت توانمندسازی حرکت کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا