امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تداوم شکار و فروش پرندگان در مناطق شمالی/مردم باید آگاه شوند

یک مقام مسئول با بیان اینکه مسئولان هنوز نتوانستند بازارچه‌های فروش پرندگان دربرخی مناطق شمالی را تعطیل کنند،گفت:شکارهم دراین مناطق ادامه داردواین می‌تواند باعث گسترش سویه جدیدآنفلوانزا شود.

ناصر نبی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سویه جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، فعلا فقط در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر استان گیلان گزارش شده است، درباره اینکه میزان احتمال گسترش این سویه در کشور چقدر است؟، اظهار داشت: هم اکنون سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی منطقه را قرنطینه کردند؛ اما  وقتی به راحتی در آن مناطق شکار انجام و پرندگان جا به جا می شوند، واقعا  توان گفت این سویه در کشور گسترش می یابد یا خیر؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران تصریح کرد: به هرحال پرنده فقط در بوجاق که نمی ماند و قطعا به نقاط دیگر نیز می رود؛ به احتمال زیاد شکاری که انجام می شود، آلوده است و هر لحظه ممکن است این بیماری وارد هر منطقه ای شود.

همچنین بخوانید

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره اینکه محیط زیست اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی شکار پرندگان در این مناطق ممنوع شده است، گفت: شکار  ممنوع شده؛ اما کسی زورش نمی رسد شکار را در آن منطقه ممنوع کند؛ اگر شکار انجام نمی شد و مسئولان می توانستند آن مناطق را به خوبی کنترل کنند که آنفلوانزا با این شدت در کشور ما گسترش نمی یافت؛ چراکه منبع آنفلوانزایی که در کشور شیوع می یابد ۳ استان شمالی هستند.

وی درباره اینکه آیا معتقد هستید کنترل شکارها را در مناطق شمالی ضعیف است؟، افزود: اصلا نمی توانند این کار را کنترل کنند چون یک مافیا آنجا وجود دارد و کسی زورش به آنان نمی رسد.

نبی پور با بیان اینکه هنوز نتوانستند در مناطقی مانند  فریدون کنار و جویبار حتی بازارهای فروش پرندگان زنده را تعطیل کنند، چه برسد به اینکه شکار را کنترل نمایند، تصریح کرد: پرندگان آبزی مانند اردک و غاز راحت در این بازارچه ها جا به جا می‌شود.

این فعال بخش خصوصی افزود: بنابراین احتمال گسترش این سویه وجود دارد چون قدرتی که بتواند مانع شکار در منطقه شود، وجود ندارد، نه زور محیط زیست به آنان می رسد نه دامپزشکی و باید خیلی از ارگان ها در این زمینه همکاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مرزها بسیار گسترده است و احتمال کنترل و عدم ورود ویروس را کاهش می دهد، تصریح کرد: مردم باید احساس مسئولیت کنند، با زور هیچ کاری را نمی توان پیش برد، حتی اگر نیروی انتظامی اعمال فشار کند، برخی  پرندگان را در صندوق عقب ماشین جای می دهند و جا به جا می کنند.

 نبی پور تاکید کرد: مردم باید کاملا آگاه و توجیه شوند تا این کار را انجام ندهند.

وی همچنین درباره جمعیت مرغ های معدوم شده تاکنون، گفت: بالای ۲۵ میلیون قطعه است، روند درگیری و معدوم سازی به شدت ادامه دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا