بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سومین نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا درحال برگزاری است / فرصت‌ها، چالش‌ها و نگاه به آینده

سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیای ایران امروز ۲۴ بهمن‌ماه آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که تا سال گذشته در دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شد، امسال در بوستان گفتگو میزبان شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها و افراد علاقه‌مند به این حوزه است و تا فردا به کار خود ادامه خواهد داد.

کاوه ثروتی، مسئول اجرایی نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا با بیان اینکه ۲۰ استارت‌آپ و ۱۵ شرکت فعال در حوزه اینترنت اشیا در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند، عنوان کرد: «کارگاه‌های بلاک‌چین و بزرگ‌داده، نشست‌های تخصصی فرصت‌های نوظهور در بازار اینترنت اشیا، بررسی آخرین تحولات در زمینه انرژی و خانه هوشمند، امنیت و چالش‌های رگولیشن آن در بازار اینترنت اشیا، اینترنت اشیا و تحول مدل‌های سنتی صنعت بانکداری و بیمه، کاربردهای IOT در شهر هوشمند از جمله برنامه‌های این نمایشگاه تخصصی خواهد بود.»

او ادامه داد: «سال آینده این رویداد در آذرماه برگزار خواهد شد؛ چراکه رویدادهایی مشابه در همین ماه برگزار می‌شود. از سوی دیگر با توجه به ابراز علاقه شرکت‌های خارجی از کشورهایی نظیر ترکیه، چین و کشورهای اروپایی که از دفاتر دبی خود برای حضور در این نمایشگاه ابراز تمایل کرده‌اند بهتر است این رویداد قبل از ژانویه برگزار شود تا این شرکت‌ها هم امکان حضور در آن را داشته باشند.»

ثروتی از حضور مدارس هوشمند تهران در این نمایشگاه خبر داد و گفت: «مدارس هوشمند در مقطع دبیرستان که رشته‌های رباتیک دارند و در زمینه هوشمندسازی فعالیت داشته‌اند؛ با حضور در این نمایشگاه، از جدیدترین محصولات این حوزه دیدن خواهند کرد.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در نخستین روز از این رویداد، حضور پیدا کرده بود در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای امن کردن بستر USSD دارید، گفت: «فعال‌سازی مجدد این بستر، پیوستی بود که با همکاری دو مقررات‌گذار این عرصه فراهم شد؛ نخست بانک مرکزی که در عرصه مقررات پولی و بانکی، مقررات وضع می‌کند و دیگری سازمان تنظیم مقررات است که در حوزه ارتباط، مقررات‌گذاری می‌کند. اتفاقی که در این زمینه به‌وجود آمد، این بود که بین این دو نهاد، تفاهم‌نامه‌ای با حضور اپراتورها و PSP ها منعقد شد و در حال حاضر به عنوان سند پیگیری می‌شود.»

او ادامه داد:« بر این اساس قرار است با استفاده از ظرفیت‌هایی که وجود دارد در قالب اپلت‌های روی سیم‌کارت‌ها امنیت به کانال ارتباطی بازگردانده شود. ضمن اینکه با وجود سامانه‌هایی که بانک مرکزی داشت، فعالین برروی این موضوع کار کنند. ملاحظه بانک مرکزی در عرصه امنیت‌افزایی در تبادلات مالی بسیار حائز اهمیت است. سازمان تنظیم مقررات بر این اعتقاد است که با این مکانیزم پیشنهاد شده توسط اپراتورها، امنیت به چرخه بازمی‌گردد و بانک مرکزی هم این موضوع را تأیید کرده است. درحال حاضر هم این جلسات برقرار است تا این امنیت در مدت زمانی اعمال شود.»

در ادامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم گفت: «زمان پیش‌بینی شده برای انقلاب صنعتی چهارم کمتر از ۱۰ سال است. این تحول بزرگ باعث می‌شود حوزه‌های مختلف با استفاده از فناوری اطلاعات با هم ترکیب شوند. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این انقلاب بهبود بهره‌وری در حوزه‌های مختلف است. نتایج انقلاب صنعتی چهارم را اگر بخواهیم مرور کنیم نشان می‌دهد که بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون شغل سنتی از بین خواهد رفت، ۱۴ درصد مشاغل هم نیازمند یادگیری مهارت‌های جدید هستند. آنچه به‌طور مشخص درباره پیامدهای انقلاب صنعتی چهارم وجود دارد این است که به‌دلیل بهبود بهره‌وری و افزایش جمعیت، رشد اقتصادی را تجربه خواهیم کرد اما در صنعت و کشاورزی با کاهش اشتغال مواجه خواهیم بود؛ اگر دربرابر آن بایستیم به این معناست که می‌خواهیم جلوی بهره‌وری را بگیریم.»

او ادامه داد: « پیام این موضوع این است که در بخش خدمات و در حوزه اقتصاد و اشتغال رشد داریم. دستاوردهای این موضوع در کشور، خلق ارزش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است حدود دو تا دو و نیم درصد در تولید ناخالص داخلی اثرگذار است. مشاغل جدید در کنار این موضوع به اشتغال پایدار و بهره‌وری در کشور کمک می‌کند. خلاقیت برای بهبود بهره‌وری در این زمینه بسیار مؤثر است؛ همچنین اکوسیستم در این موضوع مورد نیاز است. درواقع حاکمیت‌ها زمانی رگولاتور بودند و در عصر اقتصاد دیجیتال به توانمندکننده تبدیل می‌شوند.»

وزیر ارتباطات با اشاره به اکوسیستم کارآفرینی کشور در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ گفت: «آمار موجود نشان می‌دهد که ما در مهارت راه‌اندازی کسب‌وکار شاخص بسیار قابل قبولی داشته‌ایم. اشکالات جدی در این عرصه داریم ازجمله اینکه نمره پذیرش ریسک ما یک است. بحث شبکه‌سازی که براساس توسعه شبکه‌های اجتماعی در کشور شکل گرفته ناشی از این حوزه است اما به لحاظ فرهنگی دچار مشکل هستیم. در زمینه نوآوری در محصول رشد کرده‌ایم، بین‌المللی سازی ما به شدت ضعیف است، سرمایه‌گذاری ریسک پذیر ما تغییر قابل توجهی نداشته است، شاخص درک فرصت ما نیز بسیار پایین است. اگر بخواهیم رشد کنیم باید در این شاخص‌ها رشد کنیم.»

او در پایان عنوان کرد:« اقتصاد فناوری چهار بخش دارد، تله‌کام و واردات و بازرگانی که بخش‌های سنتی آن هستند. دو بخش دیگر حوزه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و صنعت ICT است که باید به این دو حوزه اخیر توجه ویژه‌ای کنیم.»

برخی نقش‌آفرینان در حوزه اینترنت اشیا

در این رویداد، هولدینگ بهسازان فردا در جهت حمایت از کارآفرینان جوان، اسپانسر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه IOT است که با حمایت مدیران اجرایی سومین نمایشگاه و کنفرانس اینترنت اشیا در قالب لیگ IOT در این رویداد حضور دارد.

هولدینگ بهسازان فردا علاوه‌بر حمایت ویژه از این رویداد، به‌دلیل اینکه در اکوسیستم اینترنت اشیای ایران نقش‌آفرینی داشته است، تصمیم به ارائه توانمندی‌ها و تکمیل زنجیره ارزش خود در این رویداد دارد.

لینکپ که ارائه‌دهنده راهکارهای یکپارچه اینترنت اشیاست و ۱۸ ماه است با فناپ همکاری می‌کند از جمله دیگر شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه است.

علی رحمان‌پور، مدیر لینکپ با بیان اینکه ما ارائه‌دهنده راهکارهای یکپارچه اینترنت اشیا هستیم، گفت: «خدمات ما به‌طور خاص در حوزه ساختمان و شهر است. یکپارچه‌سازی، راه‌اندازی سریع و آسان و پشتیبانی، سه ویژگی اصلی خدماتی است که ما ارائه می‌دهیم. کیفیت هوا، انرژی، امنیت و روشنایی در بحث ساختمان مطرح است. در حوزه شهری نیز؛ پارکینگ، سطل زباله، آلاینده‌ها و رطوبت خاک از جمله این خدمات است.»

او با اشاره به چالش‌های موجود در کشور گفت: «ما در زمینه واردات تجهیزاتی که به آن نیاز داریم، با چالش مواجه بودیم. همچنین در ارائه خدمات شهری، شهرداری‌ها یک طرف قضیه هستند که در این امر هم با مسائل متنوعی روبه‌رو هستیم. در حوزه ساختمان فعالیت‌های بهتری داشته‌ایم و استقبال‌ها مطلوب‌تر بوده است.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا