بورسبورس کالا

میزبانی بیش از ۸۳هزار تُن فولاد

کارشناسان معتقدند، به دلیل افزایش قیمت دلار بورس کالا امروز رونق نسبتا خوبی در معاملات خود داشته است. ۲۳ بهمن ماه، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا میزبان عرضه ۹۴۸ تن انواع تیرآهن، یک هزار و ۵۱۶ تن انواع میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان و ۸۱ هزار و ۳۵۰ تن ورق گرم و سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز یک هزار و ۳۲۰ تن مس مفتول، سه هزار تن مس کاتد، ۲۰ هزار تن مس کم عیار، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها،۱۹۰ تن سولفور مولیبدن، سه هزار تن سیمان مرکب، ۱۰۰ تن شمش روی در این تالار عرضه شد.

تالار صادراتی نیز میزبان عرضه ۲۰۰ تن گوگرد پودر، ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن قیر و ۳۰۰ تن عایق رطوبتی بود. گفتنی است، ۱۰۲هزار و ۸۹۶ تن وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری هم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالا عرضه شد.

امروز در تالار محصولات کشاورزی بورس کالا شاهد عرضه ۹ هزار و ۶۰۰ تن گندم خوراکی، ۱۷۰ تن عدس درشت، ۵ هزار و ۳۵۰ تن شکر سفید، یک هزار و ۵۰۰ تن روغن خام و ۳۲۵ هزار قطعه جوجه یک روزه بودیم. علاوه بر این ۳ هزار و ۸۳۴ تن ذرت دانه‌ای نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

بازار فرعی بورس کالا در ۲۳ بهمن ماه، عرضه ۴۵۸ تن گوشت منجمد، ۱۰۰ تن کره لاکتیکی و یک هزار و ۳۱ تن ضایعات فلزی و ۵۰ تن روغن کارکرده لوکوموتیو را تجربه کرد.

نگاهی به خبرهای بازار کالا

خبر تعریف نمادهای جدید در سامانه معاملات مجازی قراردادهای مشتقه بورس کالا اتفاقی است که امروز رسانه‌ای شد. بنا به گفته  مدیرعامل بورس کالا، نمادهای زعفران، پسته و طلای ۱۸ عیار در سامانه معاملات مجازی قراردادهای مشتقه (vdex) تعریف شده است. بورس کالا در فروردین ماه سال جاری از سامانه معاملات مجازی قرارادادهای مشتقه رونمایی کرده بود.

با مروری بر بازارهای جهانی نیز باید گفت: در بازار ورق گرم صادراتی چین به عنوان بازاری تاثیرگذار، هفته گذشته اغلب عرضه کننده ها دست از پیشنهاد قیمت برداشتند چرا که تعطیلات سال نو نزدیک است. در این میان برخی دیگر قیمت را ۱۰ دلار بالا برده به ۵۹۵ تا ۶۰۵ دلار هر تن فوب رساندند. بنابراین افزایش قیمت بیشتر به دلیل امید به بهبود بازار پس از تعطیلات بود و تقریبا همه اطمینان دارند اواخر فوریه و ماه مارس تقاضا و قیمتها در چین بالا میروند.

بازار بیلت چین هم به دلیل توقف نسبی فعالیت این بازار از ثبات برخوردار بود و پیشبینی میشود، چشم انداز بازار برای پس از تعطیلات نیز باثبات باشد. بر این اساس آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۵۷۲ دلار هر تن درب کارخانه است که ۲ دلار افت هفتگی داشت. باید گفت، موجودی بازار ۱۳ درصد رشد داشت و ۸۶۹ هزار تن شنیده شد.

همچنین بر پایه گزارش تفصیلی بانک گلدمن ساکس که در زمینه چشم‌انداز بازار کامودیتی منتشر شده، بهای مس به عنوان فلزی استراتژیک به طور میانگین در سال ۲۰۱۸ معادل ۸۰۰۰ دلار برآورد شده است.

جدول بورسی

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا