بورسبورس کالا

تعریف نمادهای جدید در سامانه معاملات مجازی قراردادهای مشتقه

نمادهای زعفران، پسته و طلای ۱۸عیار در سامانه معاملات مجازی قراردادهای مشتقه (vdex) تعریف شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از بورس کالای ایران، این شرکت در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه سال جاری در فروردین ماه از سامانه معاملات مجازی قرارادادهای مشتقه (vdex) رونمایی کرد. این سامانه برای معرفی بهتر بازار مشتقه به مشتریان و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بازار و تمرین معاملات آتی در فضایی مشابه معاملات واقعی اما به دور از ریسک  و نگرانی سود و زیان معاملات واقعی طراحی شده است. معاملات در این بازار مجازی به صورت آنلاین است و هر فردی می‌تواند برای آشنایی با قراردادهای مشتقه از این فضا بهره برد. در این میان با توجه به آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی قراردادهای جدید آتی در بازار واقعی، این بورس ضمن تغییر چهره و قابلیت‌های سامانه  vdex، نسبت به شروع معاملات مجازی این نمادها در این سامانه اقدام کرده است تا فعالان بازار این بار بتوانند پیش از شروع معاملات واقعی، نسبت به شبیه‌سازی این معاملات و تمرین انجام معاملات بر نمادهای جدید اقدام کنند.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه این سامانه شبیه‌سازی معاملات بازار واقعی بورس کالای ایران در حوزه مشتقه است، گفت: این سامانه شامل قراردادهای آتی و اختیار معامله به صورت معاملات مجازی است و به کاربران این امکان را می‌دهد که با سازوکار معاملات و جزئیات بازار آشنا شوند، به‌طوری‌که این سامانه سازوکار اجرایی متفاوتی با معاملات واقعی ندارد و به گونه‌ای است که گویی فرد در بازار واقعی این معاملات را انجام می‌دهد؛ البته نحوه ورود و فعالیت به این بازار بسیار ساده‌تر از بازار واقعی است. در معاملات واقعی، سرمایه‌گذاران لازم است از طریق یک کارگزار اقدام به گرفتن کد معاملاتی کنند اما برای ورود به این فضای مجازی کافی است پس از ورود به سایت vdex.ir در این سامانه ثبت نام کنند و با ارسال پیامک به شماره اعلامی آنها، نام کاربری فعال و اعتباری به آنها اختصاص می‌یابد.

او درخصوص لزوم راه‌اندازی سامانه معاملات مجازی قراردادهای مشتقه گفت: از زمان راه‌اندازی قراردادهای آتی و با گذشت زمان، میزان شناخت فعالان بازار از این قراردادها بیشتر شده و همین موضوع موجبات توسعه و رشد هرچه بیشتر این ابزار را مهیا کرده است؛ در طول این مدت با بهبود مستمر فرآیندها و سامانه‌های معاملاتی توان اجرایی و عملیاتی بورس نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته و بر آشنایی فعالان بازار از قراردادهای آتی تاثیرگذار بوده است. از طرفی ارزش بالای قراردادهای آتی باعث شده تا این معاملات در حال حاضر جایگاه قابل قبولی در ادبیات مالی کشور به خود اختصاص دهد. در این بین از آنجا که راه‌اندازی قراردادهای جدید از مطالبات فعالان بازار است، بورس کالای ایران سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه را راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره مزایای این سامانه برای کاربران نیز گفت: این سامانه بسته‌ای آموزشی جهت فرهنگ‌سازی، کسب تجربه مهارت و تخصص لازم برای سرمایه گذاری در بورس کالا و بستری برای راه‌اندازی آزمایشی معاملات قراردادهای جدیدی است که در آینده امکان راه‌اندازی خواهند داشت. همچنین از دیگر ویژگی‌های سامانه بازار مجازی مشتقه بورس کالای ایران می‌توان به انجام معاملات در کمتر از چند ثانیه، آموزش قوانین حاکم بر بازار، تمرین سرمایه‌گذاری بدون نیاز به پول و بدون وجود ریسک سرمایه‌گذاری اشاره کرد. از مزایای این سامانه برای کاربران نیز می‌توان به کاربری آسان، قابلیت مشاهده پرتفوی لحظه‌ای، تفکیک معاملات به صورت موقعیت‌های باز و بسته شده، امکان انتخاب مبلغ اولیه سرمایه، مشاهده سود و زیان و موجودی حساب در لحظه و با معامله هر قرارداد اشاره کرد.

او همچنین اظهار داشت که در حال حاضر قراردادهای آتی سکه طلا (سررسیدهای اسفند ۹۶، اردیبهشت ۹۷، تیر ۹۷، شهریور ۹۷ و آبان ۹۷)، طلای آب شده ۱۸ عیار (سررسید اسفند ۹۶)، زعفران (سررسید اسفند ۹۶) و پسته (سررسید اسفند ۹۶) در این سامانه قابلیت انجام معامله را دارند.

به گفته او استقبال معامله‌گران از نمادهای جدید در بازار مجازی، در  شروع معاملات واقعی آنها تاثیر دارد: با توجه به پذیرش قرارداد زعفران در هیات پذیرش بورس کالا و انجام مطالعات و تهیه مشخصات قرارداد برای برخی از دارایی‌های پایه دیگر، در صورتی که فعالان بازار آتی و فعالان بازار محصولات مدنظر در بازار مجازی فعالیت مناسبی داشته باشند، می‌توان پس از اخذ مصوبه هیات مدیره بورس کالا و مصوبه هیات پذیرش درخصوص قراردادهای پذیرش نشده، نسبت به راه‌اندازی قراردادهای مذکور در بازار واقعی نیز اقدام کرد. با توجه به امکان فراهم شده در این سامانه برای علاقه‌مندان به یادگیری نحوه انجام معاملات و همین‌طور فعالان بازار مشتقه از آنها دعوت می‌شود تا با عضویت در سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه بورس کالا به نشانی vdex.im.co.ir هرگونه نظر درخصوص مشخصات قراردادهای تعریف شده یا هرگونه انتقاد و پیشنهاد خود را قبل از راه‌اندازی قراردادهای جدید به بورس کالا منتقل کرده تا در صورت تایید و تمایل فعالان بازار این قراردادها راه‌اندازی شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا