بین الملل

امریکا مجوز ندهد در تحویل هواپیماها به مشکل برمی خوریم

ایران‌ایر هیچ مشکلی برای تامین مالی قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوزهای صادرات را تامین نکند در تحویل گرفتن هواپیماها اختلال به وجود خواهد آمد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، مدیر اجرایی ارشد ایران‌ایر، فرزانه شرفبافی، گفت که این شرکت هیچ مشکلی برای تامین مالی قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوزهای صادرات را تامین نکند در تحویل گرفتن هواپیماها اختلال به وجو خواهد آمد.

او در حاشیه کنفرانس «یورومانی ایران» در پاریس، به رویترز گفت که با برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در سال ۲۰۱۶، این خط هواپیمایی ملی در اواخر امسال اولین هواپیمای جت مسافربری بوئینگ خود را تحویل خواهد گرفت. ایران‌ایر انتظار دارد از سال آینده تحویل گرفتن هواپیماهای ایرباس سفارشی‌ساز خود را آغاز کند.

همچنین بخوانید

شرفبافی گفت: تحویل هواپیماهای بوئینگ در ۲۰۱۸ و هواپیماهای ایرباس در ۲۰۱۹ خواهد بود. ما هیچ مشکلی برای فاینانس این قراردادها نداریم.

ایران‌ایر توافق کرده است که ۸۰ هواپیما از بوئینگ و ۱۰۰ هواپیما از ایرباس خریداری کند اما به علت آن‌چه بانک‌داران از آن به عنوان کمبود فایننس برای ایران یاد می‌کنند، تنها تعداد اندکی از این هواپیماها را تحویل گرفته است. بانک‌های غربی به علت ریسک جریمه‌های آمریکا برای تامین مالی قراردادهای ایران بی‌میل هستند.

منابع صنعتی می‌گویند که یک مشکل کلیدی دیگر این است که ایران‌ایر در پیش‌پرداخت‌ها کند عمل می‌کند، درحالی که این پیش‌پرداخت‌ها برای آغاز ساخت هواپیمای جت جدید توسط بوئینگ و ایرباس ضروری هستند.

شرفبافی بدون هیچ توضیحی تایید کرد که پیش‌پرداخت‌ها هنوز پرداخت نشده‌اند.

منابع صنعتی همچنین در مورد این که هواپیماهای بوئینگ به همین زودی‌ها تا پایان ۲۰۱۸ تحویل داده شوند، اظهار تردید کردند. چراکه سفارش دادن قطعاتی از هواپیماهای بردبلند ۷۷۷، بازه زمانی مشخصی طول می‌کشد.

مدیر فروش سابق ایرباس، جان لیهی، با اشاره به اهمیت پیش‌پرداخت‌ها اعلام کرد که زمان‌بندی تحویل هواپیماها به ایران ممکن است به تعویق بی‌افتد.

بوئینگ هم هنوز سفارش ایران را به طور رسمی منتشر نکرده است. این شرکت اعلام کرده است تنها درصورتی این مرحله انجام می‌شود که پیش‌پرداخت‌ها را دریافت کرده باشد.

تا به حال ایران‌ایر ۳ جت ایرباس نو را که در اصل برای سایر خطوط هوایی ساخته شده بودند اما در تحویل به مشکل خورده بودند را دریافت کرده است. همچنین ۸ هواپیمای توربوپراپ ای‌تی‌آر جدید هم تحویل ایران‌ایر شده است.

ایران تحت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قادر به خرید هواپیما شده است. طی این توافق در ازای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران، محدودیت‌های تجارت با این کشور برداشته می‌شود.

حتی بعد از انجام این توافق هم، تمام صادرات هواپیماهای غربی به ایران باید با مجوزخزانه‌داری آمریکا صورت بگیرد چراکه تعداد زیادی از قطعات هواپیماها ساخت آمریکا هستند. مجوزهای فعلی در پایان ۲۰۲۰ خاتمه می‌یابند و برای تحویل هواپیماها طبق آن‌چه برنامه‌ریزی شده است، این مجوزها باید تمدید شوند.

شرفبافی گفت: ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که این مجوزها تجدید خواهند شد یا خیر. این به آمریکا بستگی دارد.

او گفت: تحت برنامه زمانی تحویل هواپیماها در دوره‌ای که مجوزهای فعلی پوشش می‌دهند ۳۷-۳۸ جت ایرباس، ۱۵ جت بوئینگ و همه ۲۰ هواپیمای سفارش داده شده از ای‌تی‌آر، تحویل خواهد شد.

او اضافه کرد: ما باید از چهارچوب زمانی این مجوزها استفاده کنیم.

ایران آمریکا را به تلاش برای سنگ‌اندازی در مسیر اجرای برجام و تغییر آن متهم کرده است و برجام را غیرقابل مذاکره می‌داند.

در ماه ژانویه رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، به متحدین اروپایی خود و کنگره آمریکا هشدار داد که باید با او برای اصلاح اشتباهات فاجعه‌بار برجام همکاری کنند یا با خروج آمریکا از برجام مواجه شوند.

ترامپ اعلام کرده است دیگر تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد مگر این که شرایط او محقق شده باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا