اقتصاد کلانتجارت

افت ۲۲ درصدی تجارت ایران و آمریکا در دولت ترامپ

مبادلات تجاری ایران و آمریکا در نخستین سال حضور ترامپ در کاخ سفید ۲۲ درصد کاهش یافت و به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند با اجرایی شدن توافق هسته ای از ابتدای سال ۲۰۱۶ تحول مهمی در تجارت ایران و آمریکا پدید آید به ویژه آن که بحث فروش هواپیما از آمریکا به ایران و صادرات فرش و پسته ایران به آمریکا به طور صریح در متن توافق مورد اشاره قرار گرفته بود.

برخلاف این انتظارات، حجم تجارت ایران و آمریکا در نخستین سال اجرای برجام که آخرین سال حضور دولت دموکرات اوباما در کاخ سفید بود ۱۱ درصد کاهش یافت.

همچنین بخوانید

با روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوریخواه که سیاست های خصمانه و بی پرده ای را علیه ایران اتخاذ کرده است تجارت میان دو کشور بیش از پیش ضربه دید.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۱۷ که نخستین سال حضور ترامپ در کاخ سفید است افت ۲۲ درصدی داشته است.

مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۲۵۹.۷ میلیون دلار گزارش شده بود. این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۰.۹ میلیون دلار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش صادرات آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۷ با افت ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۳۷.۷ میلیون دلار رسیده است. آمریکا در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۷۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

دشمنی های ترامپ علیه ایران مانع آن شد صنعت پسته و فرش ایران از عواید برجام بهره مند شود. واردات آمریکا از ایران در سال ۲۰۱۷ با افت ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۶۳.۲ میلیون دلار رسید. واردات آمریکا از ایران در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۸۷.۷ میلیون دلار گزارش شده بود.

ایران به لحاظ ارزش صد و سی و سومین مقصد صادرات کالاهای آمریکایی و صد و سی و هفتمین تامین کننده کالاهای مورد نیاز آمریکا در سال ۲۰۱۷ شناخته شده است.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا