بورسفرابورس

آغاز عرضه اوراق تسهیلات مسکن بانک‌ملی از اسفند در فرابورس

غلامعلی‌پور قیمت این اوراق را در بازار فرابورس تابع عرضه و تقاضای آن دانست و گفت: با پذیرش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در فرابورس، بازار این اوراق گسترده‌تر از قبل شده که نتیجه آن کمک به خریداران مسکن به واسطه افزایش امکان تسهیلات‌دهی به آنها از این طریق است.

معاون توسعه بازار فرابورس ایران از پذیرش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی و آغاز معاملات آن از اسفند‌ماه خبر داد و گفت: پذیرش این اوراق در فرابورس بازار تسهیلات مسکن را گسترده‌تر می‌کند. به گزارش همشهری، فرابورس روز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه اطلاعیه پذیرش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی را منتشر کرد. بانک ملی پس از بانک مسکن، دومین بانکی است که چنین اوراقی را منتشر می‌کند. قبلا شورای پول و اعتبار به بانک‌های دیگر هم مجوز انتشار چنین اوراقی را داده بود، اما گویا برای بانک‌های دیگر سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات و خرید طلا و دلار جذابیت بیشتری دارد زیرا تاکنون هیچ بانکی اقدام به انتشار چنین اوراقی نکرده و به‌نظر می‌رسد که بانک ملی هم تحت‌تأثیر سیاست‌های دولت دست به چنین اقدامی زده است. دولت در تلاش است از طریق ایجاد تحرک در بخش مسکن ساختار‌های اقتصاد را به تحرک وادارد، توزیع بیشتر وام مسکن حجم تقاضا را در بازار مسکن افزایش می‌دهد و این همان چیزی است که دولت از آن استقبال می‌کند؛ چرا که دولت بخش مسکن را پیشران اقتصاد می‌داند. البته همین حالا هم بازار مسکن با افزایش قیمت مواجه شده، مطابق آمار‌های وزارت راه و شهرسازی قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران از اول سال تاکنون در مناطق۲۲گانه تهران دست‌کم ۱۷.۵درصد رشد کرده است.

شرایط خرید وام مسکن بانک ملی

همچنین بخوانید

براساس اطلاعات موجود بانک ملی هم مانند بانک مسکن شرایط متفاوتی را برای پرداخت وام در شهر‌های مختلف درنظر گرفته است به این صورت که به متقاضیان تهرانی به هر نفر به‌صورت انفرادی تا ۶۰میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰هزارنفر ۵۰ میلیون پرداخت خواهد شد. میزان پرداخت وام در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان است و برای زوجین در تهران هم تا ۱۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۸۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا ۶۰ میلیون تومان پرداخت وجود دارد. وام جعاله (تعمیر مسکن) نیز در هر دو بانک ملی و مسکن به همراه تسهیلات پرداخت می‌شود، اما با این تفاوت که در بانک ملی برای هر نفر ۱۰ میلیون تومان و در بانک مسکن ۲۰‌میلیون تومان است. همچنین نرخ سود بازپرداخت وام مسکن در هر دو بانک ۱۷.۵‌درصد و با دوره ۱۲ساله است و به دو روش پرداخت ساده و پلکانی انجام می‌شود.

پذیرش اوراق بانک ملی در فرابورس

رضا غلامعلی‌پور، معاون توسعه بازار فرابورس ایران از پذیرش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در فرابورس و آغاز معاملات آن در فرابورس از اسفند‌ماه خبر داد. رضا غلامعلی‌پور با بیان اینکه مرداد‌ماه امسال بانک ملی با دریافت مجور از بانک مرکزی امکان انتشار اوراق تسهیلات مسکن را همانند بانک مسکن پیدا کرد، افزود: برای تأمین مالی بخش مسکن پس از موافقت بانک مرکزی با انتشار اوراق، موضوع پذیرش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در هیأت‌پذیرش فرابورس مطرح و با آن موافقت شد؛ بر این اساس افراد متقاضی می‌توانند سپرده خود را در حساب سپرده سرمایه‌گذاری خاص سپرده‌گذاری کرده و به ازای آن سود کوتاه‌مدت دریافت کنند که بنا بر امتیاز به‌دست آمده نیز به دارنده حساب، اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن تعلق خواهد گرفت. به گفته او، گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی با نام و قابل معامله در فرابورس ایران بوده و اسفندماه امسال معاملات آن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز خواهد شد.

غلامعلی‌پور قیمت این اوراق را در بازار فرابورس تابع عرضه و تقاضای آن دانست و گفت: با پذیرش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در فرابورس، بازار این اوراق گسترده‌تر از قبل شده که نتیجه آن کمک به خریداران مسکن به واسطه افزایش امکان تسهیلات‌دهی به آنها از این طریق است. معاون توسعه بازار فرابورس شرایط این اوراق را مشابه با اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن اعلام کرد و ادامه داد: مبلغ تسهیلات قابل دریافت با هر ورقه از آن ۵۰۰هزار تومان بوده و تاریخ انتشار آن پانزدهم هر‌ماه است. همچنین مهلت معامله این اوراق ۲۴‌ماه از تاریخ انتشار و مدت‌زمان استفاده از آن نیز ۲۵‌ماه از تاریخ انتشار است، به این معنی که دارندگان اوراق حتی تا یک‌ماه پس از توقف نماد مربوط به آن اوراق در بازار فرابورس با آنکه امکان خرید و فروش ندارند، می‌توانند با اوراق در دست خود تسهیلات مربوطه را از بانک ملی دریافت کنند.

او درباره مشخصات تسهیلات اوراق مذکور نیز گفت: تسهیلاتی که از طریق این اوراق دریافت می‌شود از نوع فروش اقساطی مسکن و یا مشارکت مدنی در ساخت و یا جعاله تعمیرات مسکن است که نرخ سود تسهیلات آن ۱۷.۵درصد بوده و مدت زمان بازپرداخت آن ۱۴۴ماهه یعنی ۱۲ساله است. همچنین در هر دوره از انتشار، نماد اوراق به‌صورت ترکیب ۴حرف و ۳رقم شامل رقم آخر سال انتشار و رقم‌ماه انتشار این اوراق درنظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهمن‌ماه ۱۳۹۶به‌صورت «تملی۶۱۱» است.

 تفاوت وام مسکن بانک ملی

 برای وام مسکن هر یک از این دو بانک که از طریق انتشار اوراق اقدام می‌کنند، باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگ اوراق وجود داشته باشد، اما نحوه تأمین آن متفاوت است. در بانک ملی دو طرح فعلا برای این تسهیلات اجرایی می‌شود، نخستین مورد به سپرده‌گذاری ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مربوط می‌شود به‌طوری که متقاضی وام مسکن سپرده‌ای با این مبلغ در بانک باز می‌کند در پایان‌ماه اول یک برگ اوراق حق تقدم به او تعلق می‌گیرد که به‌معنای تسهیلات ۵۰۰ هزار تومانی است. در کنار این اوراق سود ۱۰ درصد نیز برای سپرده وی پرداخت خواهد شد. اگر مشتری بخواهد تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی انفرادی دریافت کند، باید ۱۲۰ برگ اوراق داشته باشد که این ۱۲۰ برگ را با سپرده ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی باید در طول ۱۲۰‌ماه دریافت کند، در غیراین صورت می‌تواند مبالغ بالاتری را در بانک سپری کند و مدت زمان دریافت تعداد اوراق مورد نیاز را کاهش دهد، ولی در نهایت تعداد اوراقی که دریافت می‌کند مثلا اگر ۱۲۰ برگ است را می‌تواند یکجا از طریق کارگزاران فرابورس بفروشد. در طرح شماره ۲ این بانک باید حداقل سپرده ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد که در مرحله اول تا ۳‌ماه به صاحب سپرده اوراقی تعلق نخواهد گرفت، ولی بعد از ۳‌ماه نخستین برگ ارائه می‌شود و در ادامه هر‌ماه این عمل تکرار خواهد شد با این تفاوت که در سپرده ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سودی که بانک پرداخت می‌کند از ۱۰ درصد قبلی به ۱۲ درصد افزایش دارد. در مجموع اختلاف اصلی پرداخت تسهیلات مسکن از طریق انتشار اوراق بین ۲بانک مسکن و ملی در مرحله اول به دوره زمانی آن برمی‌گردد که در بانک مسکن کوتاه‌تر خواهد بود، چون سپرده‌گذاری انجام نشده و متقاضی به‌طور یکجا مبلغ خرید اوراق را پرداخت می‌کند، ولی در بانک ملی سپرده‌گذار بابت دریافت اوراق، مستقیم پولی نمی‌پردازد بلکه سپرده وی در بانک می‌ماند و متناسب با آن یک برگ اوراق می‌گیرد و می‌تواند بفروشد و از سود سپرده هم بهره‌مند شود و یا تا رسیدن به میزان کافی برای دریافت وام صبر کند که زمان‌بر است.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا