صنعت، معدن، تجارتمعدن

صنعت فولاد، ظرفیت مناسبی برای بهینه سازی انرژی و محیط زیست دارد

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری انرژی شریف گفت: صنعت فولاد، ظرفیت مناسبی برای بهینه سازی انرژی و محیط زیست دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، یدا… سبوحی در کارگاه تخصصی مدیریت ارتباط انرژی، محیط زیست و آب در صنعت فولاد با رویکرد توسعه پایدار، تولید پاک و بدون ضایعات ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با بهینه سازی در صنعت فولاد، ۶۷۳۱ میلیون کیلووات ساعت، ۱۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۶۴ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود و نیز سبب کاهش ۴.۸ میلیون تن گاز گلخانه ای می شود که ۸ درصد (معادل ۲۰ درصد) تعهدات بین المللی کنفرانس تغییر اقلیم پاریس خواهد بود.

وی ادامه داد: با بهینه سازی صنعت فولاد، براساس «قیمت داخلی» ۵ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال و بر اساس «هزینه فرصت» ۵۸۵ میلیون دلار صرفه جویی به دنبال دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری انرژی شریف با اشاره به چالش های بهینه سازی انرژی صنعت فولاد ایران، تصریح کرد: از جمله این چالش ها، ناکارآمدی در بازار انرژی شامل حاکمیت انحصار دولتی بر بازار و حجم گسترده یارانه انرژی، تغییرات دستوری قیمت انرژی و محدود بودن عملکرد ساز و کار بازار و تامین تعادل انرژی از طریق توسعه ظرفیت عرضه انرژی است.

وی افزود: از دیگر مشکلات پیش روی صنعت فولاد برای بهینه سازی، تاکید بر توسعه سطحی و سطح پایین اهمیت و اولویت بهینه ساز، قیمت بالای سرمایه و قیمت پائین انرژی، محدودیت در دسترسی به منابع مالی، اطلاعات، فناوری و دانش فنی، محدودیت رقابت بهینه سازی با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و مشکلات نهادی برای فعالیت شرکت های خدمات انرژی است.

سبوحی محدودیت های پیش روی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست را بر شمرد و گفت: این محدودیت ها مشتمل بر دشوار بودن افزایش گسترده قیمت های انرژی در داخل کشور، محدود بودن توانمندی بخش خصوصی برای اجرای طرح های بهینه سازی انرژی، محدود بودن تجربه و مهارت در کسب و کار خدمات انرژی، محدود بودن دسترسی به فناوری کارآمد انرژی و محیط زیست و وابستگی توسعه بخش عرضه انرژی به درآمدهای حاصل از فروش حامل های انرژی است.

وی ادامه داد: با این حال، ظرفیت های مناسبی نظیر در دسترس بودن اسناد بالادستی و عزم تصمیم گیری در سطح کلان

منابع انسانی تحصیل کرده و با پتانسیل بالا، دایر بودن بازار بورس انرژی، اختلاف بخشی و زمانی قیمت های حامل های انرژی و دسترسی به تجربیات جهانی در زمینه بازار برای راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی وجود دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا