صنعت، معدن، تجارتمعدن

اولویت «تامین آب» و «مواد اولیه» در احداث فولاد

مدیرعامل شرکت ملی فولاد گفت: «تامین آب» و «مواد اولیه»، در احداث واحدهای فولادی، در اولویت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، منصور یزدی زاده در کارگاه تخصصی مدیریت «ارتباط انرژی، محیط زیست و آب در صنعت فولاد با رویکرد توسعه پایدار»، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به کمبود آب در مناطق مرکزی کشور، تمرکز ما در احداث کارخانه های فولادی بر مناطق جنوبی کشور و کنار دریا است که هم کمبود آب را جبران کنیم و هم مواد اولیه تولید فولاد را با قیمت کمتر وارد و محصول تولید شده را با امکانات بیشتر صادر کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۴ باید به رشد اقتصادی ۵% برسیم و مصرف ۳۵۰ کیلوگرم فولاد را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد با بیان اینکه صنعت فولاد همواره روند رو به رشدی داشته و در دهه گذشته این روند بیشتر شده است، گفت: با این حال، روند توسعه عمودی بوده و به دلیل اینکه صنایع بالادست و پایین دست رشد متوازن نداشته است، سرمایه گذاران را با مشکل مواجه کرد.

وی ادامه داد: همواره تلاش کرده ایم صنعت فولاد را از نظر کمی جلو برویم اما از نظر کیفی متاسفانه غافل شدیم که شاید دلیل آن پیوند ضعیف بین دانشگاه و صنعت باشد. وقتی بحث صنعت فولاد مطرح می شود موضوع انرژی نیز مد نظر قرار می گیرد که باید با استفاده از تکنولوژی های نوین و دانش فنی روز نهایت صرفه جویی را در این صنعت داشته باشیم.

یزدی زاده با بیان اینکه شکل گیری سیاست گذاری زنجیره صنعت فولاد از خاک و سنگ تا محصول نهایی مشخص شد در این زنجیره مجوز های بدون ضابطه صادر شده است، تصریح کرد: با تشکیل ستاد زنجیره فولاد، موضوعات مختلفی نظیر کنترل و هدفمند کردن مجوزهای صادره واحدها در زنجیره فولاد، رعایت مسائل زیست محیطی در راستای حفاظت از محیط زیست و هوای پاک و نیز به روز آوری و به کار گیری فناوری های نو در طرح های جدید برای افزایش بهره وری قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های ستاد زنجیره فولاد، استفاده از فناوری روزآمد در توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای قدیمی و پی گیری اکتشاف و توسعه ذخایر سنگ آهن است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا