اقتصاد کلانتجارتصنعت، معدن، تجارت

اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از سوی فرانسه گشایش جدیدی برای تجار ایرانی است

رییس اتاق بازرگانی ایران خبرداد:

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از سوی فرانسه برای کمک به صادرکنندگان این کشور و خریداران ایرانی گشایش جدیدی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامحسین شافعی روز شنبه در حاشیه دومین روز کنفرالنس بین المللی احزاب آسیایی در جمع خبرنگاران در خصوص اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از سوی فرانسه برای کمک به صادرکنندگان این کشور و خریداران ایرانی خدمات و کالاهای فرانسوی افزود: صادر کنندگان ایرانی باید بتوانند از این موقعیت استفاده مناسبی کنند.
وی افزود: از این نظر تقویت روابط با ایران یک برنامه استراتژیک برای سایر کشورها در جهت دسترسی به اقتصاد منطقه است.
رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دیگر کار به گذشته باز نمی گردد و کشورهای اروپایی هم به این توجه دارند که در شرایط موجود دیوار ریخته را سخت می توان دوباره بنا کرد.
شافعی با بیان اینکه ایران بر مواضع اصولی خود کاملا پایبند است و خواهد بود، گفت: در مورد مسایل اقتصادی نیز دیپلماسی اقتصادی از طرف فعالان اقتصادی مورد توجه است که با مسئولان دیپلماسی سیاسی باید هماهنگ باشیم و این دو یکدیگر را تقویت کنند.
شافعی گفت: فکر می کنیم در شرایط موجود باید حضورمان در مجامع جهانی پررنگ تر از گذشته باشد و در جهت تقویت روابط اقتصادی بویژه با کشورهای اروپایی فعالیت دو چندان کنیم.
وی افزود: مطمئنا اروپا در این زمینه به منافع خود خارج از این که دیگران چه نظری دارند، توجه می کند. اروپا از نظر روابط اقتصادی هم در ایران دارای منافع غیرقابل انکاری است و هم با وجود ایران دسترسی شان به بازارهای منطقه آسان تر می شود.
نیکلا دوفورک مدیراجرایی بی پی آی فرانسه دو روز پیش گفت این بانک دولتی فرانسه برای تسهیل مراوده تجاری با ایران به مشتریان ایرانی کالاهای فرانسوی ، خطوط اعتباری یورو پایه اعطا خواهد کرد که با تحریم های آمریکا نیز تداخلی ندارد.
به گفته ادوفورک این خطوط اعتباری یوروپایه که در سال ۲۰۱۷ مقدمات زیادی برای آن فراهم شده یک جریان پولی کاملا مجزا از دلار آمریکاست که به صورت بالقوه ارزشی بالغ بر ۱.۵ میلیارد یورو خواهد داشت و انتظار می رود از ماه مه یا ژوئن ( اردیبهشت و خرداد) به بعد اعطا شود.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا