بانک و بیمهطلا و ارز

رشد محدود قیمت سکه

پس از افت ۴۲ هزار تومانی قیمت سکه در روز شنبه، دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی داشت.

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۳۲ تومانی به نرخ ۴۵۴۷ تومان معامله شد. پس از افت ۱۴۰ تومانی دلار در ۴ روز معاملاتی اخیر، روز گذشته شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران نرخ دلار را به سطح ۴۵۵۰ تومانی نزدیک کرد.

اصلاح دلار در مسیر نزول

با وجود این، همچنان فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از عبور دلار از سطح مزبور شد. پیش‌تر ریسک‌های غیراقتصادی در کنار ریسک برجام و رشد تقاضای سفته‌بازی ۵ کانال‌شکنی و رشد ۳۵۸ تومانی نرخ دلار را در دی رقم زد. به گزارش دنیای اقتصاد، در ادامه در روزهای ابتدایی بهمن شاهد تشدید روند صعودی نرخ دلار تا بالاتر از سطح ۴۶۵۰ تومان بودیم. اما در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نرخ دلار را وارد روند نزولی کرد و حمایت سطح ۴۶۰۰ تومانی را شکست. اما تداوم تقاضای آربیتراژی مانع از افت قابل توجه نرخ دلار بود.

رشد آرام سکه

دیروزهر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد. پیش‌تر نوسان دلار در کانال ۴۵۰۰ تومانی و روند صعودی طلای جهانی، حرکت سکه در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را به دنبال داشت. اما روز شنبه اعلام آغاز طرح پیش‌فروش سکه با سررسیدهای ۳، ۶، ۹ ماهه و یک ساله در شعب بانک ملی برای کاهش نوسانات سکه افت ۴۲ هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. اما روز یکشنبه بازگشت نرخ دلار به مسیر صعودی، پس از افت ۱۴۰ تومانی در ۴ روز معاملاتی در کنار شناسایی فرصت خرید عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی با وجود افت طلا از سقف ۵/ ۱ ساله، همچنان طلا نزدیک کانال ۱۳۵۰ دلاری نوسان داشت. روند طلای جهانی و ارز بر بازار سکه اثرگذار است.

پیش بینی ادامه صعود طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد ۴/ ۱ درصدی، ثبت ششمین هفته صعودی در ۷ هفته اخیر، به قیمت ۳/ ۱۳۴۹ دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف ۳ساله روز پنج‌شنبه رشد اونس طلا را تا سقف ۵/ ۱ ساله، ۱۳۶۶ دلاری رقم زد. اظهارات استیون منوچین از اثرات مثبت افت شاخص دلار بر رشد اقتصادی آمریکا و اظهارات ماریو دراگی از پیش‌بینی تسریع رشد نرخ تورم در میان‌مدت عامل فشار بر شاخص دلار شد. اما در ادامه اعلام ترامپ از انتظار برای قدرتمند شدن شاخص دلار، رشد مقطعی دلار را رقم زد. همچنان آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا، رشد هزینه مصرف‌کننده در کنار افزایش سرمایه‌گذاری به بالاترین سطح در ۳ سال اخیر، دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره را ارائه می‌دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۱ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۸ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازگشت آرام «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۱۳۹ تومان معامله شدند. کاهش تقاضا روز شنبه حمایت کف ۷۲ هزار تومانی را شکست. اما روز گذشته شناسایی فرصت خرید مجددا اکثر «تسه»ها را بالاتر از ۷۲ هزار تومان قرار داد. از ابتدای آذر شاهد روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات مسکن در بازه ۷۲ تا ۷۵ هزار تومانی هستیم. اما به نظر می‌رسد رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی عامل تشدید نوسانات بازار مسکن تهران در ماه‌های اخیر شد. اما کاهش شتاب رشد تقاضای مسکن در دی نسبت به آذر (رشد ۵/ ۱۳ درصدی تعداد معاملات نسبت به رشد ۲/ ۵۰ درصدی تعداد معاملات آذر نسبت به مدت مشابه سال  گذشته) می‌تواند رشد قیمت مسکن را تدریجی کند. تداوم رشد آرام تقاضای مصرفی، چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها با نزدیک شدن به پایان سال را ارائه می‌دهد.

حرکت آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۹ واحدی (۰۶/ ۰ درصدی) در سطح ۹۹ هزار و ۴۱۵ واحدی ایستاد. پس از رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص در ۳ روز پایانی هفته گذشته، شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها از روز شنبه، افت ۳۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به دی را رقم زده است. در شرایط تعطیلی بازار جهانی، رشد اخیر قیمت روی به سقف ۱۰ساله (۳۴۸۱ دلاری) رشد تقاضا در این نمادها را رقم زده است. با وجود این، شاهد فشار فروش در نمادهای فولادی، با افت اخیر قیمت فولاد و شناسایی سود هستیم. علاوه بر این، با اقبال معامله‌گران به هلدینگ‌های پتروشیمی، «فارس»، «تاپیکو» و «جم» در کنار «فملی» و «آپ» بیشترین نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بودند. با وجود رشدهای مقطعی در نمادهای خودرویی، همچنان ریسک برجام مانع از پایداری رشد این نمادها است.

نفت در سقف ۳ساله

هر بشکه نفت خام‌ آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۴ درصدی به قیمت ۱۴/ ۶۶ دلار معامله شد. نوسان شاخص دلار نزدیک کف ۳ساله، خوش‌بینی‌ها به رسیدن بازار به تعادل و افت موجودی نفت تجاری برای دهمین هفته متوالی WTI را به سقف ۳ساله و برنت را به بالاتر از ۷۰ دلار رساند. با وجود خوش‌بینی به رشد تقاضا با چشم‌انداز مناسب رشد اقتصادی، در کوتاه‌مدت نزدیک شدن به پایان فصل سرما، شروع فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها و کاهش حاشیه سود پالایشی‌ها با رشد قابل توجه عرضه پالایشگاه‌های چین می‌تواند عامل فشار بر تقاضای نفت شود. از سمت عرضه نیز، رشد تولیدات آمریکا در هفته اخیر به ۹/ ۹ میلیون بشکه در روز، پیش‌بینی‌ها از افزایش تولیدات آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش (۱۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی- بیشترین رشد از مارس- فشار را بر نفت حفظ کرده است.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا